"הליסינג ייתייקר? העובד יהיה פחות מרוצה"
ארגוני התחבורה בישראל שוב מנסים למנוע את התייקרות הרכב הצמוד, ממש לפני כניסת הרפורמה לתוקף בתחילת השנה. לטענתם ההתייקרות שתגיע למאות שקלים ויותר, תגרום לא רק לפגיעה בבטיחות, אלא גם לירידה ברמת שביעות הרצון של העובד וביעילותו
הקרב על הליסינג, ניסיון אחרון. התייקרות של מאות שקלים במס על רכב צמוד ("שווי שימוש"), שתכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2011, מעוררת ביקורת חריפה בקרב ארגוני תחבורה בישראל, הכוללים את איגוד קציני הבטיחות, ארגון מנהלי התחבורה ו"פורום נוהגים היי-טק". לטענתם, ההתייקרות שעשויה להגיע לכ-700 שקלים בחודש עבור מכונית ממוצעת, תגרור עמה ויתור על הרכב הצמוד, רכישת מכונית מיושנת יותר בכך תפגע לטענתם הבטיחות, היעילות ותחושת שביעות הרצון של העובד.
בחוזר שהופץ בקרב חברי הארגון, נטען כי "במצב זה, החברה תצטרך לכמת את כל הנזקים הכספיים לנוכח הצפי של החזרת רכבים, שתגרום להפרת התחייבויות מול חברות הליסינג, וחיוב העובדים בתשלום קנסות. המצב החדש יגרום תחושת תסכול וחוסר שביעות רצון מצד ציבור עובדים נרחב". כמו-כן מוזכרות טענות המוכרות ממאבקן של חברות הליסינג בייקור שווי השימוש לפני כשלוש שנים: "העובדים עשויים לרכוש באופן פרטי מכוניות ישנות יותר, אשר לא יטופלו בפיקוח מקצועי, ורמת הבטיחות שלהם תרד. בנוסף, מעבידים יאלצו להתמודד עם פגיעה קשה בתפוקת העובד, מעצם היותו מחזיק רכב פרטי בבעלותו - מה שיחייב אותו לבזבז זמן במוסכים לצורך תיקון הרכב, לטפל בעצמו במקרי חרום כגון תקלות, תאונות וגניבות".
הייקור הוא חלק מרפורמת "מיסוי ירוק", שיישומה החל לפני יותר משנה, ובמסגרתה שונתה שיטת חישוב המס. כזכור, עד יישום הרפורמה, חושב המס החודשי על-פי שבע קבוצות מחיר, שעודכנו על-ידי רשות המסים פעם בשנה. כעת מחושב המס כאחוז קבוע ממחיר המחירון: החל מינואר הקרוב, יעמוד שיעור שווי השימוש על 2.5% ממחיר הרכב, וזאת לעומת 2.04% ב-2010.
עובד הנוסע במכונית משפחתית כמו מאזדה 3 - שעולה 118,500 שקל - משלם כיום מס חודשי של 2,420 שקל. החל מינואר הקרוב, המס שישלם יעלה ל-3,040 שקל, וזאת לאחר הצמדה למדד המחירים. אולם, מאחר שגם מחירי מרבית המכוניות המשפחתיות צפויים לעלות בתחילת ינואר - בעיקר בגלל התחזקות היין היפני - צפוי המס החודשי להתייקר ב-680 שקל, ולהגיע ל-3,100 שקל.
הארגונים החלו בהחתמת עובדים בחברות ומפעלים על עצומה, הקוראת לשר האוצר ולרשות המסים לבטל את התוכנית להעלאת שווי השימוש. ראוי לציין כי הייקור המתוכנן ל-1 בינואר, אושר במסגרת הבנה שהושגה ביוני 2009, בין משרד האוצר ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, איגוד לשכות המסחר, וההסתדרות החדשה.