גוגל עושה חרם על פייסבוק: "הם צבועים"
לפי גוגל, פייסבוק מתקמצנת כשהיא לא נותנת לחברות גישה למידע של משתמשים. מה עושים? חרם: ענקית האינטרנט לא תאפשר למשתמשי ג'ימייל להזמין אנשי קשר לפייסבוק. מה מנסה גוגל להשיג?
המורה, פייסבוק לא משתפת מידע!
לפני השינוי, יכולתם לתת לפייסבוק אישור לעבור על אנשי הקשר שלכם בג'ימייל, ולהציע לכם להתחבר איתם גם ברשת החברתית. אם הם לא היו רשומים לפייסבוק – יכולתם להזמין אותם דרך ג'ימייל להצטרף לחגיגת החוות הווירטואליות, האלבומים מתאילנד ויתר נפלאות המדיה החברתית.הנהלת פייסבוק בדרך כלל לא משתפת פעולה עם שירותים חברתיים אחרים (אלא אם הם שותפים שלה). אנשים שמשתמשים בטוויטר או בבאז (אחד מהחמישה שנותרו) – לא יכולים להתחבר לחברי הפייסבוק שלהם שמשתמשים גם הם בשירותים אלה. לגוגל, שחומדת את המידע האישי היקר שנמצא בידי פייסבוק – נמאס.
בהצהרה שמסרה החברה ביום חמישי, תקפה ענקית האינטרנט את פייסבוק, ואמרה שהרשת החברתית לא מאפשרת לייצא מידע, אנשי קשר ותכנים נוספים שיצרו משתמשים – אל שירותי רשת אחרים, כפי שנוהגים אתרים (ומשתמשים). "לא נאפשר לאתרים להשתמש באנשי הקשר בשירותינו, אם לא יאפשרו לייצא מידע דומה לאתרים אחרים", מסרה בזעף הנהלת גוגל.
עוד בנושא: אפשר לראות תמונות שמחקתם מפייסבוק
האינטרס של גוגל
למה להנהלת גוגל כל כך אכפת ממדיניות השיתוף והאחווה שבין חברות אינטרנט? לא אכפת לה. אבל ממתחרים קשוחים וזריזים, בעלי ציבור גולשים עצום (חצי מיליארד, במקרה הזה) ופוטנציאל צמיחה? מאוד אכפת לה.
פייסבוק מחברת את המשתמשים אוטומטית לאתרים אחרים, דרך אפליקציות המותקנות בה, ומשגרת את המידע הפרטי של משתמשיה לשותפות שלה. התוצאה: כולם רוצים להיות שותפים של פייסבוק, כולם רוצים לפרסם בה. לאט לאט, הרשת החברתית ממקמת את עצמה במרכז האינטרנט, תוך כדי שהיא דוחקת את גוגל בעדינות הצידה.
כבר כמה חודשים שרצות ברשת שמועות לא מבוססות על רשת חברתית שגוגל רוצה להשיק, שתיקרא Google Me. לאור ההצלחות הקודמות שלה בתחום (באז, שרק עצבנה גולשים ורגולטורים, ווייב שלא מימשה את הפוטנציאל החברתי שלה ואורקוט, רשת חברתית שקיימת היום רק בברזיל) – טבעי שגוגל תנסה לפגוע כמה שרק אפשר במתחרים, ולשפר את הסיכויים של הפרויקט (שוב, אם הוא באמת קיים), לא להתרסק ולבעור כמו קודמיו.
אבל מבעד לעיני המשתמש, פייסבוק כאילו תמיד היתה כאן. לגוגל יש הרבה כוח, כסף ורעיונות, אבל בזירת הרשתות החברתיות היא לא יותר מזבוב חכם ורב תושיה, שתוהה איך יוכל להביס את הפיל זארקברג. בשלב זה לא ידוע אם המהלך של גוגל נועד לפנות לה מקום בארגז החול החברתי, או פשוט להיות יריית פתיחה במערכה על השליטה במידע הפרטי שלכם (ובארנק של המפרסם).
עוד בנושא: האם להכנע לצד האפל ולקיסר פייסבוק?
פייסבוק לא אוהבת לשחק עם מתחרים
פייסבוק, מצידה, לא ממהרת להעניק מידע למתחרים פוטנציאליים שום יתרון. עד יוני, יכולתם למצוא את חבריכם בפייסבוק גם בטוויטר, דרך כלי חיפוש מובנה ברשת הזעיר-בלוגים. אז יכולתם: פייסבוק החליטה שלטוויטר יש מספיק פופולאריות כדי להוות איום, וסגרה את הברז.
מצד שני, במייל של יאהו ובפליקר תוכלו למצוא חיבור לפייסבוק, כפי שהיה עד לא מזמן בג'ימייל. אז מה למדנו? שלפייסבוק אין מדיניות אחידה בנוגע לחלוקת מידע, אבל שעם מתחרים ישירים היא לא מוכנה לשחק. הנהלת הרשת החברתית טרם הגיבה להצהרה של גוגל.
מה דעתכם? לגוגל יש בכלל סיכוי מול פייסבוק בזירה החברתית? אהבתם את באז? ספרו לנו בטוקבקים