כך תעזרו לילדכם עם הכנת שיעורי הבית
הוא מנסה ומתייאש, מנסה שוב ויוצא להפסקה קצרה ואתם פשוט לא יודעים איך לגרום לו לשבת ולסיים את שיעורי הבית. מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, עם מגוון עצות להורים לילדים עם קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז
הורים רבים נאבקים יום יום עם ילדיהם על משימת הכנת שיעורי הבית. אצל הורים לילדים עם ליקויי למידה, משימה זו קשה שבעתיים ולעיתים קרובות הם מוצאים עצמם חסרי אונים מול מציאות זו. יש המגיבים בכעס ובכך מקלקלים את מערכת היחסים עם ילדיהם ויש המרימים ידיים ומוותרים. לכבוד יום ההתרמה לעמותת ניצן המתקיים היום, מספקת לנו מלי דנינו, מנכ"לית האגודה, עצות להורים ובעיקר להורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, להתמודדות יעילה יותר עם הכנת שיעורי הבית.
הזמן האופטימלי
כדאי להכין את שיעורי הבית בזמן האופטימלי לילד. מנוחה קצרה אחרי בית הספר ואחריה הכנת השיעורים מאפשרת לילד לעשות את הנדרש לפני שהתעייף עוד יותר וספג עוד גירויים עודפים ממשחקי מחשב וטלוויזיה. חשוב להגדיר שעות אלה מראש, גם לגבי סוף השבוע.
הסביבה האולטימטיבית
היה גמיש לגבי בחירת המיקום להכנת שיעורי הבית. לא כל ילד עובד ביעילות ליד שולחן בחדר שקט. יש ילדים שיעדיפו בשכיבה על הרצפה, בישיבה על המיטה או על השולחן במטבח, למרות ההמולה. יש ילדים שאוהבים רעש רקע, אחרים מעדיפים שקט. בזמן שטלוויזיה בדרך כלל מסיחה את המיקוד של הילד, מוסיקה יכולה לשמש כרעש רקע מועדף עבור ילדים. חשוב לגלות גמישות, כל עוד ילדך באמת מכין את שיעוריו בסביבה שבחר לעצמו.
נוכחות הורית
הקושי לגיוס אנרגיה ללמידה גובר כאשר הילד נמצא בגפו. ההתנסויות המצטברות של כשל בגיוס אנרגיה ובהתמדה עד להשגת המטרה הרצויה, מביאות לייאוש מלכתחילה. בנוכחות המבוגר המשאלה ללמוד על-מנת לשמח את המבוגר ולקבל ממנו הערכה והתפעלות, עוזרת לווסת את המוטיבציה והעוררות. ילדים רבים מתעקשים שההורה לפחות ישב לידם בעת הכנת השיעורים. אחר כך, בהדרגה, המבוגר יכול לצמצם את נוכחותו: לשבת לידו ולעודדו, לשבת במרחק מה באותו חדר ולעסוק במשהו אחר, להציץ על הילד כל כמה דקות ולעודד וכו'.
סביבה לימודית בטוחה ואוהבת
ילד לקוי למידה זקוק לסביבה בטוחה ואוהבת. רק בסביבה כזו הוא יכול לקחת סיכונים ולהתמודד עם דרישות לימודיות וכישלונות. על מנת שיצליח לפתח קשב וכישורים ניהוליים, הוא זקוק למבוגר שאליו יוכל לפנות כשקשה לו ושיעזור לו לווסת את עצמו ביעילות. מיעוט בתיקונים ובהערות וצמצום בגינוי והטפות מוסר, הם ערובה לשימור של יחס חיובי ושגרה תומכת.
ארגון המשימות
סייע לילדך בארגון המשימות שקיבל בבית הספר, עזור לו לבחור במה להתחיל, לאסוף ולארגן את החפצים הנחוצים לו, וודא שהוא מבין מה נדרש לעשות וכשאתה מוודא שהצליח להתחיל, עזוב אותו ותן לו להמשיך לבד. לאחר מכן, עזור לו לעבור למשימה הבאה.
כאשר לילד יש שיעורי בית רבים, בדרגות קושי שונות, עם מה כדאי לו להתחיל? זה תלוי בילד ובהרכב המסוים של שיעורי הבית שקיבל. יתכן שאם יתחיל עם המשימות הקלות ואח"כ ימשיך לקשות יותר, זה יתרום לביטחונו העצמי. מצד שני, אם יסיים עם המשימות הקשות קודם, יהיה לו קל יותר. נסו את שתי השיטות בכדי לראות מה מתאים לו ביותר. אל תחששו להחליף בין שתיהן, לפי הצורך.
תכנון משימות לטווח ארוך
הקל על ילדך בהכנת עבודות גדולות בכך שתחלקו את העבודה הגדולה לחלקים קטנים. קבעו מועדים לסיום כל משימה, כך שלבסוף כל העבודה תהיה מוכנה בזמן. תהליך זה יסייע לילדך להתמקד בחלקים קטנים של העבודה הגדולה, יגביר את המוטיבציה שלו וילמד אותו שיטות תכנון.
לקחת הפסקות
קבע יחד עם ילדך את תדירות ומשך ההפסקות שהוא עושה בהכנת השיעורים. נסה להעריך את הזמן שהוא צריך להכנתם באותו יום וחלק אותו ליחידות קטנות יותר. הימנע ממעבר פתאומי מפעילות חופשית להכנת שיעורי הבית. מעבר מפעילות מהנה להכנת שיעורי בית עלול להיות קשה עבור ילדים. תקל על המעבר בכך שתיתן לו משימה פשוטה שתסייע לו להיכנס לאווירה של עבודה וריכוז. למשל, קיפול כביסה, עריכת השולחן, טאטוא הרצפה.
סיוע בהתארגנות ותכנון
ניתן לסייע בהתארגנות על ידי הקניית שגרה התנהגותית קבועה המתבצעת בזמנים קבועים, על פי רשימה כתובה או רשימת הכנות הנשלפת מהזיכרון. ילדים שמצליחים להפנים ולהתרגל לרשום ביומן, להכין דף משימות וגם לזכור לעקוב אחריו, משפרים את יכולת ההתארגנות שלהם באופן מהותי.
שאלות מנחות
כשילדך נתקע ולא מצליח להמשיך את העבודה, שאל אותו שאלות מנחות שידריכו אותו במציאת התשובה. שאלות מנחות מסייעות לילדים לרכוש יכולות לגשת לבעיות מורכבות בצעדים קטנים.
הימנע מלהציל ממשברים
כל ילד, באיזשהו שלב, שוכח להכין את שיעורי הבית או דוחה את הכנתם עד שכבר מאוחר מדי. כשזה קורה, הימנע מלהתערב כדי לתקן דברים. במקום זאת, תדריך אותו לגבי הצעדים שעליו לקחת כדי לצאת מהמשבר. למשל, אם שכח לרשום את שיעורי הבית, שב לידו עד שיתקשר לחבר מהכיתה ויברר.
במידה ואינו מצליח לסיים את העבודה בזמן, במקום שתכתוב פתק למורה, תציע לו לכתוב מכתב למורה בו הוא מסביר מדוע לא הצליח לסיים את העבודה ולבקש הארכה. חתמו על המכתב יחד. כשאתה מאפשר לילדך לקחת אחריות על הטעויות שלו, הוא לומד שיטות חשובות לפתרון בעיות.
עזרה חיצונית
יכולות להיות תקופות שבהן אינך האדם המתאים ביותר בשביל לסייע לילדך עם שיעורי הבית. במידה והעבודה יחד גורמת לכם תסכול, חפש עזרה חיצונית. אין זה אומר שאתה צריך להוציא כסף רב על מורים פרטיים או מרכז למידה. אתה יכול, למשל, להתחלף עם הורה אחר של ילד מהכיתה או לבקש עזרה מאח גדול או מקרוב משפחה. עדיף שתשמור על תפקידך כהורה אוהב, לשמר מערכת יחסים טובה עם ילדך מאשר להיכנס למעגל של כעס ורגזנות בגלל שיעורי הבית.
לעצור בזמן
לכל אחד יש את הגבולות שלו ולפעמים ילדך יכול להיות עייף או מתוסכל מדי בשביל להמשיך לעבוד. זה הזמן לעצור. במידה וזה אפשרי, נסו לחזור למשימה מאוחר יותר. במידה ושיעורי הבית ניתנו מהיום למחר, כתוב פתק למורה שבו אתה מסביר שילדך הכין כמה שהיה מסוגל.
התייחס לציונים ותיקונים של המורה
עבור עם ילדך על שיעורי בית שהמורה החזיר לאחר תיקון. זו הזדמנות עבורך לשבח אותו על העבודה הטובה שעשה ועל ההתקדמות. כך תוכל גם להבחין בנקודות קושי ובתחומים בהם הוא זקוק לתרגול.
תגמול על התקדמות
הענקת פרסים קטנים עבור הכנת שיעורי בית יכולה לעודד ילדים במידה רבה. כשילדך מתמודד עם משימה לימודית קשה, הבטחת מתנה קטנה יכולה לסייע לו לאסוף כוחות ולסיים את המטלה. חשוב גם על תגמולים למשימות לטווח ארוך כמו הכנת עבודה גדולה ומורכבת.
הפוך את ילדך למורה
עידוד ילדך ללמד אותך, יכול לסייע לו להעלות את בטחונו העצמי. בקש מילדך להראות לך באיזו דרך פתר תרגילים, שאל אותו שאלות. כאשר יסביר לך את חומר הלימודים שלו, זה יסייע לו לחשוב באופן מסודר ולהגדיר מושגים ואתה תוכל לראות את התחומים שעליהם עליו עוד לעבוד.
תחומי עניין של הילד
כאשר יש משיכה לתכנים מסוימים מוכרים והעדפה להתמקד בנושא אהוב ולמצות אותו, כדאי להתחיל לבנות קשר ולמידה דרך הנושא האהוב. בהדרגה, ניתן להרחיב ולגוון את הרפרטואר ולהכניס תכנים אחרים.
- כתבה: מלי דנינו, מנכל"ית אגודת ניצן, מרצה באקדמיה, מחברת תוכניות הכשרה להורים ומנחת קבוצות הורים.
- לתרומה לאגודה היכנסו לאתר
או שילחו SMS עם הספרה 10 למספר 3388 או התקשרו לטלפון 1-700-70-71-91.