שתף קטע נבחר
 

עברייני תנועה מועדים יידרשו להוציא מחדש רישיון

שיטת הניקוד הוותיקה עוברת התאמה נוספת. נהג שיצבור 72 נקודות או יותר, יאלץ להפרד מרישיון הנהיגה לתקופה של תשעה חודשים, ויאלץ לעבור בדיקות רפואיות ומבחן מעשי כדי לקבל רישיון נהיגה חדש

באיחור של חמש שנים: משרד התחבורה מתקן את שיטת הניקוד, ומחמיר את הענישה של עברייני תנועה מועדים. שר התחבורה, ישראל כץ, הגיש היום (ד') לאישור ועדת הכלכלה תיקון לשיטת הניקוד, ולפיו נהגים שיצברו 72 נקודות או יותר, יאבדו את רישיונם ל-9 חודשים. תיקון אחר שהוגש לוועדה, קובע כי גם נהגים שיצברו פעמיים 36 נקודות בתקופה של שש שנים, רישיונם יישלל לתשעה חודשים. בשני המקרים יותנה חידוש הרישיון בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), וכן במבחן נהיגה עיוני ומעשי ("טסט").

 

 

השר גם הגיש תקנה חדשה, הקובעת כי נהגים אשר נדרשים לעבור קורס "נהיגה מונעת", יחויבו לעשות כן תוך שישה חודשים מיום קבלת הזימון. זאת, לעומת פרק זמן של שנה, המוקצב לנהגים אלה כיום. עוד נקבע כי משרד התחבורה יוכל להודיע לנהגים על פסילת רישיונם באמצעות שליח או שוטר, וזאת במקום באמצעות דואר רשום בלבד.


צברתם 72 נקודות? רישיונם ישלל ל-9 חודשים (צילום: ירון ברנר)

 

יש לציין כי תיקון הליקויים מגיע באיחור ניכר: כבר באוגוסט 2005 הורה שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, על תיקון שיטת הניקוד, כך שתאפשר לפסול את רישיונם של עברייני תנועה מועדים לתקופה של תשעה חודשים. ב-2006 ו-2009 התריע גם מבקר המדינה על הליקויים, וקבע בשני דו"חות שפרסם כי "שיטת הניקוד שנועדה, בין השאר, למנוע מנהגים מועדים מלנהוג, אינה מופעלת ביעילות ואין בה די תועלת. דווקא נגד נהגים שצברו את מרב הנקודות היא מופעלת באופן חלקי בלבד".

 

כמה שנים לוקח לנסח תקנה?

לדברי השר כץ, "תיקון שיטת הניקוד הנוכחית יאפשר למשרד התחבורה להתמודד טוב יותר עם עברייני תנועה מועדים, וימנע מנהגים אלה מלהתחמק מאמצעי התיקון הנדרשים". ראוי להזכיר כי כבר ביוני 2009, בישיבה של ועדת ביקורת המדינה, הבטיח השר כי יורה לפקידי משרדו לתקן את שיטת הניקוד: "השיטה הקיימת פרוצה במספר דברים שעוד לא מתוקנים... הוריתי להכין הצעות למשרד המשפטים על מנת להתקין תקנות שיתקנו את השיטה הקיימת".
שיטת הניקוד: עבירות לדוגמה
שיטת הניקוד: עבירות לדוגמה
העבירה נקודות
41 קמ"ש מעל המותר 10
חציית צומת ברמזור אדום 10
נהיגה ללא רישיון 8
פניית פרסה מסוכנת 8
אי-מתן זכות קדימה להולך רגל 6
נהג ללא חגורת בטיחות 6
עקיפת רכב מימין 4
מערכת אורות לא תקינה 4
נוסע מאחור לא חגור 2
פנס אחורי לא תקין 2

 

ואכן, על-פי נתונים שפורסמו בדו"ח מבקר המדינה ב-2009, הליקויים והפרצות בשיטת הניקוד הקלו על אלפי נהגים לחמוק מעונש במשך תקופה ארוכה. כך למשל, רישיונם של 4,313 נהגים שצברו 72 נקודות ויותר עד אפריל 2008, כלל לא נשלל. באותה תקופה גם היו רשומים במחשבי משרד התחבורה כ-480 אלף נהגים אשר נדרשו לבצע קורס "נהיגה מונעת" או קורסים אחרים - אך כ-126 אלף מהם לא עשו כן, למרות שעברה שנה מאז שקיבלו זימון.

 

יש לציין כי שלילת רישיונם של עברייני תנועה מועדים לתשעה חודשים, נמנעה עד כה בגלל ניסוח לקוי של התקנה הרלוונטית. הבעיה התגלתה כבר ביוני 2005, כאשר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת, שבה קבע כי הפעלת התקנה על-ידי משרד התחבורה אינה תואמת את הנוסח שלה. במצב שנוצר, פסילת הרישיון המרבית שהפעיל המשרד הייתה לשלושה חודשים, וזאת במקום תשעה חודשים כפי שתוכנן בתחילה. לאור זאת, המליץ המשנה ליועמ"ש כי משרד התחבורה יתקן את נוסח התקנה, אלא שרק כעת, כמעט חמש שנים וחצי לאחר מכן, סיים המשרד את מלאכת התיקון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה: להתמודד טוב יותר עם עבריינים מועדים
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים