שלמו 320 אלף שקל - וקבלו רשיון לפלוט מזהמים
אושרו תקנות המחייבות מפעלי תעשייה לשלם אגרות כדי לקבל היתר לפליטת מזהמים כמו עשן וגזים. המטרה: לעודד אותם לשכלל את תהליכי הייצור כך שייפלטו כמה שפחות מזהמים
תקנות ליישום חוק אויר נקי לפי העיקרון של "המזהם משלם", אושרו היום (ד') בוועדת הפנים והגנת הסביבה. התקנות מחייבות מפעלי תעשייה לקבל היתר לפליטת מזהמים כמו עשן וגזים בתשלום אגרות לא זולות, מ-18 אלף שקל עד 320 אלף שקל. האגרות נועדו לעודד מפעלים לשנות או לשכלל את תהליכי הייצור כך שייפלטו מהם לאוויר כמה שפחות מזהמים.
האגרות מדורגות וצמודות למדד. התעריפים עולים בהתאם לסוג הדלק או החומרים שהמפעל שורף או מעבד בתהליך הייצור, לפי רמת הסיכון של המזהמים שפולטות ארובות המפעל. האגרה עבור השנה הראשונה כוללת תשלום חד פעמי גבוה בעת הגשת הבקשה להיתר. האגרה עבור השנים הבאות מהווה את התשלום השנתי להארכת תוקף ההיתר.
תעשיות האנרגיה המוסקות בדלק נוזלי, תעשיות כימיקלים שמפעילות תהליכי ייצור פחות מורכבים, ותעשיות מינרלים שלא שורפות פסולת, ישלמו תמורת האגרה בשנה הראשונה 161 אלף שקל, ובשנים הבאות - 36 אלף שקל כל שנה.
תעשיות האנרגיה המוסקות בגז, תעשיות כימיקלים שמפעילות תהליך ייצור חד שלבי, ומפעלים העוסקים בייצור ועיבוד מתכות, ישלמו את התעריף הזול ביותר של כ-80 אלף שקל בשנה הראשונה ו-18 אלף שקל עבור כל שנה נוספת. האגרה עבור אישור שינויים במקור הפליטה תהיה 27 אלף שקל.
חברת החשמל רוצה הנחות
המשרד להגנת הסביבה הסביר כי דמי האגרות נקבעו לא רק כאמצעי הרתעה אלא גם כדי לממן את העלות של יישום חוק אוויר נקי בכלל, ובפרט את תפעול שירותי הניטור המאתרים עלייה בזיהום האוויר בסביבה המפוקחת ואת מקור הזיהום. על עצם הזיהום ישולמו היטלים שטרם נקבעו.
התאחדות התעשיינים טענה בדיון היום, כי סכומי האגרות גבוהים בעיקר לגבי מפעלים קטנים בפריפריה. ח"כ דב חנין (חד"ש) טען מנגד, שהאגרות מהוות רף זול מדי כאמצעי הרתעה, וקרא להאיץ את קביעת ההיטלים.
חברת החשמל ביקשה לקבל הנחות מאחר שהיא מפעילה מספר מתקנים המוסקים באותו סוג של דלק. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, הגיב, כי "אנחנו לא עושים הנחות האגרה תשולם על כל מקור פליטה של מזהמים. גם משרד הרישוי גובה אגרת טסט נפרדת על כל רכב, אפילו אם מישהו הביא לבדיקה מספר כלי רכב בו-זמנית. גם הוא לא ישלם אגרה כאילו הביא רכב אחד".