שתף קטע נבחר
 

"דחיית חוק הדלקנים - טקטיקה של חברות הדלק"

חברי ועדת הכלכלה לא נענו לבקשת שר התשתיות שדרש ארכה של 3 חודשים להגיש לאישור את התקנות להפעלת חוק הדלקנים האחידים. הח"כים הקציבו ללנדאו ארכה של 30 יום בלבד. אקוניס: "הופתעתי לרעה מהבקשה. זו פגיעה חמורה במעמד הכנסת"

ועדת הכלכלה נתנה היום (ד') לשר התשתיות עוזי לנדאו ארכה של עד 30 יום להגיש לאישורה את התקנות להפעלת חוק הדלקנים האחידים. הוועדה דחתה את בקשת השר לארכה של שלושה חודשים. יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר: "הופתעתי לרעה מהבקשה. זו פגיעה חמורה במעמד הכנסת".

 

החוק התקבל בכנסת בקיץ שעבר, לפי הצעת ח"כ שי חרמש (קדימה). הוא מבטל את הדלקנים הנפרדים של כל חברת דלק ומאפשר לנהגים לתדלק בכל תחנה של כל חברה לפי הסדר מוקדם עם החברות. החוק חייב להגיש את התקנות לאישור הוועדה תוך שלושה חודשים, שהסתיימו לפני שבועיים.

 

משרד התשתיות עמד בלוח הזמנים ופרסם את נוסח התקנות באתר האינטרנט שלו לפני מספר שבועות. אולם התקנות לא הגיעו לוועדה. בירור שערך חרמש העלה כי משרד המשפטים עצר את התהליך, למרות שהיה שותף לגיבוש התקנות. ynet חשף את הפרשה בסוף השבוע ודובר המשרד טען שהעיכוב נועד לבירור מספר שאלות.

 

חרמש התנגד להקפאת התקנות. היום נבצר ממנו להשתתף בדיון עקב השתתפותו בכנס שדרות לחברה. אקוניס שיזם את הדיון קרא את עמדתו מהכתב: "בקשת המשרד לדחות את אישור התקנות לאחר שפרסם אותן לפני מספר שבועות גורמת לי לתהות אם משרדי הממשלה נתנו לחברות הדלק להפחיד ולשתק אותם. עולה בי חשש ממשי שהדחייה היא חלק מהטקטיקה של חברות הדלק".

 

מחכים לח"כ שאמה?

לדעת חרמש הדחייה נועדה לעקוף את היו"ר אקוניס שעומד לסיים את תפקידו ולהעביר אותו לח"כ כרמל שאמה בעוד מספר שבועות על פי הסכם רוטציה בסיעת הליכוד. "אקוניס הוא מתומכי החוק וחברות הדלק המתנגדות לו אולי מקוות כי יעלה בידן לפתוח את כל הדיון מחדש אם וכאשר יתחלף יו"ר הוועדה", אומר חרמש.

 

אקוניס תמך בדברי חרמש: "אין שום סיבה אמיתית לבקשת הדחייה. אנו דנים בנושא שעלה כבר לפני 13 שנה. זה חוק שמקדם את התחרות במשק הדלק למרות כל ההתנגדויות של חברות הדלק". הוא שאל את נציג משרד התשתיות מה באמת מסתתר מאחורי בקשת הדחייה.

 

חן בר יוסף ממנהל הדלק טען כי "המשרד מעוניין בקידום התקנות ועבד עליהן בחודשים האחרונים באופן אינטנסיבי מול משרדי המשפטים והאוצר יחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים. התקנות שפורסמו הן טיוטה שפורסמה לעיון הציבור". לדבריו, המשרד מתייחס כעת להערות הציבור ומבצע בתקנות מקצה שיפורים. "אנחנו בישורת האחרונה ומקווה לסיים את העבודה לפני תום שלושת החודשים".

 

אולם אקוניס התנגד בתוקף לכל הארכה. "מדובר בהפרה בוטה של החוק שלא מתקבלת על הדעת. עם זאת נשמעו בוועדה קולות התומכים בבקשת ההארכה. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) ביקש לקבל את בקשת השר במלואה בתקווה שהתקנות יגיעו לאישור הוועדה קודם לכן. ח"כ עמיר פרץ (עבודה) הציע להתפשר על ארכה בת 30 יום. אקוניס נענה לו והוחלט שהתקנות יובאו לוועדה לכל המאוחר עד 10 בדצמבר.

 

במהלך דיון בעניין כוונת הדואר לגבות עמלה על חבילות ולהעבירן בדיקת מכס אמר השר כחלון כי משרדו מתנגד לעמלה, אך "גם במקומות נוספים בעולם כגון פינלנד, הולנד ומקסיקו גובים עמלה". בשבוע הבא: שר האוצר יידרש לתת תשובות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ אופיר אקוניס יו"ר ועדת כלכלה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים