שתף קטע נבחר

 

קידמה בפיתוח ישראלי. ה'סופה' התרסק לראשונה

מטוס ה-F16I נחשב לאחד המתקדמים מסוגו בעולם. הוא כלל לראשונה טכנולוגיה ישראלית שפותחה בחיל-האוויר, והיה מעורב בעבר רק בתאונה אחת. אמש הוא התרסק במכתש רמון

מטוס ה-F16I ("סופה") שהתרסק אמש (יום ה') סמוך למצפה רמון, היה מעורב מאז נכנס לשירות חיל-האוויר ב-2004 רק בתאונה אחת. לפני כשנה קורקע כלל מערך הסופה בעקבות תקלה חריגה שהתגלתה באחד המטוסים במהלך אימון שגרתי, וקודם לכן - בימי מלחמת לבנון השנייה - נטשו את אחד המטוסים שני טייסים בעקבות תקלה טכנית, שלמרבה המזל לא נפגעו.

 

הסופה נחשב לאחד ממטוסי הקרב הבטוחים בעולם, עם היקף קטן של תאונות ביחס לשעות הטיסה. גורם צבאי אמר הלילה ל-ynet כי "לצערנו כל אירוע הוא קשה וכואב, כמובן בזמן אמת וכשאנחנו מאבדים חברים. יחד עם זאת, הסתכלות רחבה על הנושא הרגיש הזה מציגה חיל שחרט על דגלו את נושא הבטיחות, והנתונים מעידים על כך".

 

החיפושים נמשכים: פצצות תאורה בשמי מכתש רמון

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

מחלקת הבטיחות בחיל-האוויר, בראשות אלוף-משנה יואב, טייס מסוקים בהכשרתו, אחראית על הפן הבטיחותי ומוציאה אחת לחודש דו"ח למפקד החיל ובו כל אירועי הבטיחות שנרשמו פרט לאלו החריגים.

 

"בשנים האחרונות חלה ירידה נוספת בהיקף התאונות החמורות שהיו בהן נפגעים", אמר הגורם הצבאי. "אנחנו לא נותנים לנתון הזה להפוך אותנו לשאננים, ואנו פועלים כל הזמן כד לבחון את האירועים החריגים ולמנוע אותם". לדבריו, 85 אחוזים מתאונות הטיסה בצה"ל ובצבאות אחרים בעולם נובעות מהגורם האנושי.

 

ה-F-16I הוא מטוס קרב סילוני רב-תכליתי שפותח על ידי החברה האמריקנית "לוקהיד מרטין", בהתאם לדרישות חיל האוויר הישראלי - ונחשב לאחד המטוסים המתקדמים בעולם. כיום מחזיק חיל האוויר ארבע טייסות "סופה", שלוש מהן ממוקמות בבסיס רמון והנוספת - בחצרים.

 

מטוס הקרב המוביל של ישראל

ההחלטה לרכוש את המטוסים התקבלה על-ידי ממשלת ישראל ב‭,1999-‬ לאחר בחינות ודיונים רבים. ה-F16I, שהאות I בו  בשמו מייצגת את ישראל, יוצר על-ידי חברת "לוקהיד-מרטין", ונכנס לשירות לפני שש שנים. הוא בעל כמה מאפיינים חיצוניים מיוחדים, המבדילים אותו מבחינת מראהו מדגמי המטוס המוקדמים. בולטים בו בעיקר מיכלי הדלק התצורתיים המותקנים על גבו ומתאימים בצורתם לתוואי המטוס.

 


תושבי מצפה רמון צופים בחיפושים, אמש (צילום: צפריר אביוב)

 

מאז נכנס לשירות חיל-האוויר נחשב ה-F16I למטוס הקרב המתקדם ביותר של ישראל, שהחליף את מקומו של ה"סקייהוק" וחלק ממטוסי ה"פנטום" הוותיקים.

 

עם רכישת המטוסים הגיע המספר הכולל של מטוסי F-16 בישראל לכ-360 - הכמות הגדולה ביותר של מטוסי F-16 שיש לצבא כלשהו אחרי הצבא האמריקני.

 

תוכנת הלב של ה"סופה", ששולטת בכל פעולה במטוס, פותחה בממד"ס - יחידת התוכנה המבצעית של חיל האוויר. מדובר בפעם הראשונה שתוכנת הלב של מטוס אמריקני נבנתה על בסיס תוכנה ישראלית, שנכתבה בחיל האוויר הישראלי.

 

בממד"ס שילבו בתוכנה את המערכות המבצעיות של המטוס כגון מערכות נשק מונחה לייזר, טילים מונחי מכ"ם, מערכות תקיפה וניווט, תקשורת לווינית וחליפת לוחמה אלקטרונית כנגד טילים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פצצות תאורה מעל מכתש רמון
צילום: צפריר אביוב
צילום: דובר צה"ל
מטוס סופה. נכנס לשירות ב-2004
צילום: דובר צה"ל
מומלצים