אם מעשנת על בנה: כך ייראו אזהרות על הסיגריות
שיניים רקובות, ריאות חולות ואנשים גוססים: כך ייראו האזהרות החדשות בסיגריות האמריקניות החל מיוני. מנהל המזון והתרופות האמריקני עולה שלב במלחמה בעישון ומסביר: זו סוגיה רצינית, וצריך תמונות מבהילות
תמונות של גופות, חולי סרטן וריאות חולות: אלה הן רק חלק מהדימויים הגרפיים שהממשלה הפדרלית בארצות הברית מתכננת לשים על האזהרות החדשות של חפיסות הסיגריות.
"צריך תמונות מבהילות"
התמונות הללו הן חלק מקמפיין של מנהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד הבריאות, במטרה לצמצם את שיעור המעשנים. מנהלת ה-FDA, מרגרט המבורג, אמרה בראיון לסוכנות הידיעות AP שמדווחת היום (ה') על הקמפיין החדש, כי "זוהי סוגיה רצינית בבריאות הציבור עם השלכות חמורות, כך שאולי גם צריך תמונות מפורשות ומבהילות".
אחוז האמריקנים המעשנים צנח דרמטית מאז 1970 - מ-40% ל-20%, אך מ-2004 לא חלה כל ירידה בכמות המעשנים. כ-46 מיליון אמריקנים מעשנים חפיסה ליום, -42 אלף מתים בכל שנה מנזקי העישון. מאז שנות ה-70 עלה מחירה של חפיסת סיגריות מ-38 סנט ל-5.33 דולר - רובה בעקבות העלאה במיסוי על המוצר.
קמפיין המניעה החדש של ה-FDA הוא תוצר של חוק חדש שעבר ביוני 2009, שעיקרון מתן סמכות ל-FDA לפקח על תעשיית הטבק, כולל קביעת קווים מנחים לשיווק ומיתוג, איסור על מוצרים מסוימים והגבלת הניקוטין. החוק לא מאשר ל-FDA לאסור על מכירת ניקוטין או טבק.
אחת מהתמונות שתופיע על האזהרה החדשה (צילום: AFP)
"רק מיסוי יעזור"
במסגרת הקמפיין החדש, יכללו ככל הנראה 36 אזהרות חדשות, ביניהן "עישון יכול להרוג אותך" ו"סיגריות גורמות לסרטן", יחד עם דימויים גרפיים במיוחד. אחד מהדימויים כולל גבר עם פיום קנה המעשן סיגריה, תמונה של אם המעיפה עשן על פני תינוקה, תמונה של שיניים רקובות, ואף תמונה של סיגריות המושלכות לאסלה - כדימוי להפסקת עישון.
התמונות ייבחרו סופית ביוני השנה, לאחר שיתקבלו הערות מהציבור וייערך סקר בין 18 אלף איש על יעילותן. לאחר בחירת התמונות והאזהרות, על יצרני הסיגריות יהיה ליישמן תוך שנה ושלושה חודשים.
"אזהרות גרפיות הן יעילות". אחת מהאזהרות החדשות (צילום: AFP)
שטח הפנים של כל אזהרה ותמונה יהיה כחצי חפיסה - מלפנים ומאחור. בשנים האחרונות, כ-30 מדינות השתמשו באזהרות דומות לאלה של ה-FDA. האזהרה הראשונה: "סיגריות מסוכנות לבריאותך", יצאה מבית היוצר של ה-FDA ב-1965.
בלתי אפשרי להעריך כמה אנשים הפסיקו לעשן או נמנעו מלעשן בזכות האזהרות הללו, אך לדברי דיוויד האמונד, חוקר בריאות מאוניברסיטת ווטרלו בקנדה ואחד מהחוקרים העובדים יחד עם ה-FDA על האזהרות החדשות, יש ראיות כי האזהרות מעודדות אנשים להפסיק.
שטח הפנים - על חצי חפיסה (צילום: AP)
"אזהרות גרפיות הן יעילות מאוד", טוען סטנטון גלנץ, חוקר טבק באוניברסיטת
קליפורניה, ומוסיף כי הטענה שאזהרות גרפיות הן פוגעניות ולכן אנשים מתעלמים מהן - היא המצאה של תעשיית הטבק. "אם זה היה נכון", אמר גלנץ, "התעשייה לא היתה נלחמת באזהרות האלה בצורה כל כך אינטנסיבית".
ומה אומרים המעשנים עצמם על הקמפיין החדש? לדעתו של זאק הופמן, צעיר בן 27 שמעשן מאז שמלאו לו 14, גם הקמפיין הזה יפול על אוזניים ערלות: "רוב האנשים מתחילים כשהם צעירים, והם לא חושבים על ההשלכות". ג'ינה גטאנו, סטודנטית בת 20 מסינסינטי, חושבת שהדבר היחיד שיעבדו זה מיסוי מוגבר "ולא אסטרטגיית הפחדה".