חוששים לפרטיות ברשת? תסמכו על אובמה
הממשל האמריקאי צפוי להתחיל לאכוף את תקנות הפרטיות ברשת למען שתי מטרות קדושות: כדי שאף אחד לא יפרוץ לך לפייסבוק, וכדי לחסוך כסף - לאו דווקא בסדר הזה
האינטרנט נותנת לפעמים הרגשה של מערב פרוע בכל מה שקשור לפרטיות מידע אישי. הממשל האמריקאי הבין לאחרונה את חומרת המצב, וצפוי להתחיל לאכוף את תקנות הפרטיות ברשת ביתר חומרה, לחוקק חוקים נוספים ולהקים סוכנות חדשה להגנת הפרטיות. למה? כי זה יחסוך לו כסף.
תוכנית הפעולה המלאה תיחשף בשבועות הקרובים, כך מסרו מקורות שמקורבים לנושא לוול סטריט ג'ורנל. מקור התוכנית הוא שורה ארוכה של המלצות לשיפור פרטיותם של אזרחי ארצות הברית ברשת – אותן העבירה מחלקת המסחר האמריקאית לממשלה.
פגיעה בפרטיות עולה לממשלה ביוקר
אובמה אולי משדר פתיחות לטכנולוגיה וחידושים, אבל המדיניות שלו בנושא הפרטיות ברשת היתה דומה לשל קודמיו: "זה עניין חשוב מאוד, אבל יש לנו דברים עוד יותר חשובים לטפל בהם". השינוי הגיע מתוך ההבנה שפרטיות המשתמשים היא רכיב חשוב במסחר המקוון. מה זה אומר? שכשגולשי האינטרנט חוששים מעסקאות מקוונות, לא ממהרים לפרסם פרטים אישיים שלהם ומעמיסים על הרגולטור תלונות על גוגל, פייסבוק ומי לא - ממשלת ארצות הברית משלמת ביוקר.
בשנים האחרונות הבין הממשל האמריקאי שהפעלת נציבות הסחר הפדראלית בתור רגולטור שאוכף חוקי פרטיות היא בחירה רעה. לנציבות יש הרבה משימות אחרות ומשאבים מוגבלים. בזמן שהנציבות תוהה איך להתמודד עם מקרים כמו פרשת ניידות הצילום של גוגל שאספו תעבורת רשת, מקרים אחרים לא מטופלים. אי-אמון של הציבור בעסקים מקוונים מונע פתיחה של רבים מהם - מה שמוביל לעליה בשיעור ההלוואות שלוקחים אנשים (בממוצע, יקר יותר להקים חנות ברחוב מאשר באינטרנט). לא כולם מסוגלים להחזיר הלוואות כאלו.
הבית הלבן גיבש צוות שיהפוך את המלצות מחלקת הסחר לחוקים. לפי מספר הערכות, סמכות האכיפה תועבר ליועץ לפרטיות במשרד הניהול והתקציב, תפקיד שמקורו בממשל קלינטון מ-1999. זאת, משום שהרפובליקנים בקונגרס האמריקאי לא ימהרו לתמוך בחיזוק כוחה של נציבות הסחר. בנוסף, יפותח כלי לאיתור מעקב, שיאפשר לגולשים להוריד מעל גבם את גוגל והמפרסמים בלחיצת כפתור.
תומכים בתאגידים, מתעלמים מן הצרכן
לארצות הברית אין בינתיים חוקי הגנת פרטיות חזקים במיוחד. גם חוקי הפרטיות של נציבות הסחר הפדראלית מתמקדים באכיפה רק במקרה של נזק. מה זה אומר? שאם פרצו לך למייל והעתיקו חמישים תמונות עירום שלך, אין לך מה להתלונן. אחת מהן נשלחה לחבר'ה שלך מהעבודה? מזל טוב – יש לך קייס.
בגלל היד הרפה של הרגולטור האמריקאי, את התביעות נגד גוגל (גם בפרשת גוגל באז, שנגמרה בתשלומי פיצויים ללקוחות אמריקאים, וגם בפרשת ניידות הצילום של גוגל) הובילו דווקא רגולטורים מאירופה.