המדינה: מכירים בגיורי צה"ל לכל דבר ועניין
בעקבות סירובם של כמה רבני ערים להכיר בגיורים ממלכתיים, מציעה הפרקליטות למנות רבנים שירשמו לנישואים בני זוג שאחד מהם עבר גיור שכזה. עוד הובהר בעקבות הסערה בדיון הקודם: "רשויות המדינה מכירות בתוקף הגיורים הצה"ליים"
הפרקליטות הגישה בצהריים (יום א') הודעה מעדכנת על עמדתה בעתירה להכרה בגיורים במסגרות ממלכתיות, בהם גם הגיורים הצבאיים. בהודעה נמסר כי ארבעה רבנים, המשמשים כדיינים מיוחדים לגיור, ימונו כרושמי נישואים לבני זוג שאחד מהם, או שניהם, עברו הליך גיור בחסות ממלכתית.
"הפרקליטות סבורה כי מדובר בפתרון הולם, ראוי וסביר לבני זוג שנתקלו בקושי להירשם לנישואים בשל סירוב מצד הרבנים נשואי העתירה", נכתב בהודעה.
עוד הסבירו בפרקליטות כי הפתרון המוצע - מחד גיסא, מאפשר לבני זוג להירשם לנישואים ללא קשר
למקום מגוריהם, ומאידך גיסא, אינו כופה על רבנים מקומיים לנהוג בניגוד לעמדתם ההלכתית ולצו מצפונם. הרבנים שימונו לתפקיד הם: הרב ישעיה מייזליש, הרב ישראל גליקמן, הרב אליעזר אלטשולר והרב אייל יוסף.
בדיון קודם שנערך בבג"ץ אמרה נציגת הפרקליטות כי הגיורים בצבא נעשים ללא דיינים מוסמכים ולא אושרו - כפי שנדרש - ברבנות הראשית. דבריה עוררו סערה רבתי ורבים ניסו להסביר כי מדובר בבעיה טכנית בלבד. הודעת הפרקליטות היום מחזקת את ההסברים, ובה נכתב: "בבדיקה שנערכה עלה כי יש להסדיר היבטים מנהליים במערך הגיור הצה"לי, אך אין בכך כדי לפגוע בעמדת המדינה, לפיה הגיורים שנערכו ושנערכים בצה"ל הינם חלק ממערך הגיור הממלכתי של מדינת ישראל, ורשויות מדינת ישראל מכירות בתוקפם של גיורים אלה לכל דבר ועניין".
"אפליה ופגיעה בשוויון"
תשובת המדינה הוגשה כחלק מהדיונים בעתירה שהגישו מכון "עתים", האלוף (במיל') אלעזר שטרן ופעילים בתחום הגיור נגד הרבנות הראשית וארבעה רבני ערים, זאת בשל סירובם של האחרונים להכיר בגיורי המדינה לצורך רישום נישואים, ונוכח המדיניות הקשה שהם נוקטים כלפי המתגיירים.
העותרים
טענו כי רבני הערים אשקלון, אשדוד, ראשון לציון ורחובות מחילים על הגרים המבקשים להינשא "נורמות מפליגות בחומרתן שלא שערום אבותיהם".
באי כוח העותרים - עורכי הדין צוריאל לביא, ד"ר אביעד הכהן וגיא כרמי – ציינו כי גישה מחמירה זו כלפי בוגרי הגיור הצבאי והאזרחי הולכת וגוברת בשנתיים האחרונות, תוך שהיא פוגעת באלפי אזרחים – גרים, בני זוגם ובני משפחותיהם. הם מתארים מצב שבו "ידה האחת נותנת המדינה בידי המתגיירים תעודה המעידה על הצטרפותם לעם היהודי, ובידה השנייה – באמצעות רשמי הנישואין - היא דוחה אותם, מערימה עליהם קשיים, תוך שהיא מבזה ומשפילה אותם, ופוגעת בעקרונות יסוד של שוויון ואיסור הפליה, ופגיעה בזכותם הבסיסית להינשא".