חוצה חיפה - נסיעת בכורה במנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל, מהפרויקטים החשובים והמרשימים ביותר בתחום התשתית בצפון הארץ, עומד להסתיים ומבטיח לאפשר את חציית חיפה מדרום לצפון תוך מספר דקות, במקום כחצי שעה בשעות העומס כיום. ynet נוסע היום לראשונה במנהרות החדשות, ומביא לכם שידור חי מהמקום החל מ-12:00
נסיעה והצצה ראשונה למנהרות הכרמל, פרויקט כביש האגרה שאמור להיפתח תוך כשבועיים. עשרות שנים לאחר שהובהר כי עורק התחבורה הראשי בין מרכז הארץ לצפונה אינו מסוגל לעמוד בעומס התחבורה הפרטית והציבורית הגודשת אותו, הסתיים הפרויקט שאמור לתת תשובה הולמת לבעיה. כביש האגרה "מנהרות הכרמל", אחד הפרויקטים החשובים בתחום התשתית שבוצעו בצפון המדינה, עומד לצאת לדרך.
הפרויקט כולל כמעט חמישה ק"מ של מנהרות, החפורות בעומק של עד 200 מטרים מתחת לפני הקרקע, רוחבן כ-10 מטרים וגובהן שישה וחצי. המנהרות האלה אמורות לאפשר מעבר של כ-1,000 כלי רכב בשעה, ולדברי המתכננים, יקצרו את משך הנסיעה בין צומת הצ'ק-פוסט העמוס למבואות חיפה הדרומיים, בכמעט חצי שעה בשעות העומס.
מנהרות הכרמל: הנסיעה תתקצר בכמעט חצי שעה (צילום: הלל פוסק)
קיצור תולדות הפרויקט
הצורך בציר תנועה שיחצה את העיר התחתית העמוסה בחיפה, אינו חדש כמובן. כבר עשרות שנים שהעיר הגדולה בצפון נאבקת עם עומסי תנועה אדירים בציר תנועה צר, משובש ועמוס תנועה כמעט לכל אורך כל שעות היממה. אלא שפתרונות מורכבים לבעיות סבוכות, אינם מגיעים בישראל לכדי ביצוע מיידי.
לפני יותר מרבע מאה החלו לחשוב ברצינות על פתרון לבעיה, ולפני 18 שנה, ב-1992, אושר הפרויקט על-ידי המדינה. שנתיים מאוחר יותר, ב-1994 התפרסם המכרז הראשוני לביצוע הפרויקט, ורק ב-97' פורסם המכרז המלא להקמת מנהרות חציית הכרמל.
ב-1992 אושר הפרויקט, ב-2010 הוא הסתיים (צילום: הלל פוסק)
שנה מאוחר יותר זכתה חברת כרמלטון במכרז הגדול, וב-99' נחתם הסכם עם הממשלה לאחר שנמצאה "סגירה פיננסית". אכן, זו המונעת מעשית את הקמת הרכבת הקלה בתל אביב. אלא שזה כמובן עדיין לא הסוף. התנגדויות תושבים, בעיות משפטיות ואחרות שצצו לפתע, מנעו את יציאת הפרויקט לדרך. ובישראל, כמו בישראל, נחתם חוזה חדש עם המדינה ב-2005, לאחר שש שנים של דריכה במקום.
רק שנתיים מאוחר יותר החל תהליך הבניה. בינואר 2009 הושלם שלב כריית המנהרה הראשונה מצומת הצ'ק-פוסט ועד מחלף רופין - רשת כבישים המחברים את המנהרות עם שכונות מגורים שונות בחיפה. חודש מאוחר יותר הסתיימה כריית מנהרת האחות הסמוכה, ובסוף יולי הסתיימה כריית כל ארבע המנהרות.
כלי הרכב אשר שימשו לנהיגת הבכורה במנהרות הכרמל הם מיצובישי פאג'רו ולאנסר, באדיבות חברת כלמוביל