נסיעת בכורה במנהרות הכרמל
בעוד כשבועיים ייפתחו מנהרות הכרמל, מהפרויקטים החשובים והמרשימים בתחום התשתית בצפון הארץ, שאמור לאפשר את חציית חיפה מדרום לצפון תוך מספר דקות, במקום כחצי שעה בשעות העומס כיום. ynet העביר בשידור חי את נסיעת הבכורה בפרויקט
בלעדי: נסיעה ראשונה במנהרות הכרמל - כביש אגרה חדש שייפתח בעוד כשבועיים, וצפוי להקל על עומסי התנועה הקשים באיזור חיפה. הפרויקט כולל כמעט חמישה ק"מ של מנהרות, החפורות בעומק של עד 200 מטרים מתחת לפני הקרקע. רוחב המנהרות כ-10 מטרים, וגובהן שישה וחצי מטרים. במסגרת הפרויקט גם הוקם מחלף חדש בנווה-שאנן, הכולל שבעה גשרים בשלושה מפלסים מעל הקרקע. ynet העביר היום (ב') את נסיעת הבכורה במנהרות בשידור חי, ואיפשר הצצה ראשונה באחד מפרויקטי התשתית החשובים במדינה.
לדברי המתכננים, המנהרות צפויות לקצר את זמן הנסיעה בין צומת הצ'ק-פוסט העמוס ומבואותיה הדרומיים של חיפה, בקרוב לחצי שעה בשעות העומס. הנסיעה במנהרות כרוכה בתשלום אגרה: נסיעת רכב פרטי בקטע אחד תעלה 5.70 שקל, ונסיעה בשני קטעים תעלה 11.40 שקל. התשלום יעשה באופן ידני, או באמצעות מנוי.
זמן הנסיעה במנהרות היום (ב'), בתנאים סטריליים וללא תנועה מעכבת, עמד על קצת יותר משמונה דקות - זאת, לעומת זמן נסיעה של יותר מחצי שעה בשעות העומס בכביש החוצה את חיפה. סמנכ"ל שיווק ותפעול בחברת כרמלטון, אורי לופט, אומר כי המנהרות מתוכננות למעבר של עשרות אלפי כלי רכב מדי יום, ולכן אמורות לאפשר רמת שירות גבוהה גם לאחר פתיחתן לתנועה.
הפרויקט כולל מספר דרכי מילוט להולכי רגל, וכן מעברים לכלי רכב בין שתי המנהרות הראשיות. בכל 250 מטר, הוקם מפרץ עצירה לכלי רכב, ובחברת כרמלטון גם אומרים כי התנועה במנהרות תנוטר באמצעות מרכז בקרה המאויש 24 שעות ביממה. לדברי לופט, בתכנון הפרויקט הושם דגש על צמצום הפגיעה בנוף.
ראוי להזכיר כי פרויקט מנהרות הכרמל אושר עוד ב-1992, אך רק ב-97' פורסם המכרז המלא להקמתו. שנה לאחר מכן זכתה חברת כרמלטון במכרז, וב-99' נחתם הסכם עם הממשלה. אולם, התנגדויות תושבים, בעיות משפטיות ואחרות, מנעו את יציאת הפרויקט לדרך. ב-2005, לאחר שש שנים של דריכה במקום, נחתם חוזה חדש, ושנתיים מאוחר יותר החל תהליך הבניה.
שלב כריית המנהרה הראשונה, מצומת הצ'ק-פוסט עד מחלף רופין, הושלם בינואר 2009. חודש לאחר מכן הסתיימה כריית מנהרת האחות הסמוכה, ובסוף יולי הסתיימה כריית כל ארבע המנהרות.
כלי הרכב אשר שימשו לנהיגת הבכורה במנהרות הכרמל הם מיצובישי פאג'רו ולאנסר, באדיבות חברת כלמוביל