86% לא יודעים מה כלול בביטוח המשלים שלהם
מנתונים של המועצה לצרכנות עולה כי מרביתנו לא יודעים לאילו טיפולים אנו זכאים במסגרת ביטוחי הבריאות השונים. ל-67% יש ביטוח בריאות משלים, ול-25% - ביטוח מחברות ביטוח פרטיות. 40% לא מבררים אם השירות שהם זקוקים לו - כלול בביטוח
למה אתם זכאים במסגרת ביטוח הבריאות? סקר חדש שערכה המועצה לצרכנות מגלה נתונים מדאיגים לגבי רמת הידע של הציבור ביחס לזכויות הרפואיות המגיעות לו מהמערכת הרפואית הציבורית, מהביטוחים הנוספים של קופות החולים ומהביטוחים הפרטיים.
40% לא מבררים לפני שהם הולכים לרופא
מהסקר אותו ערכה חברת גאוקרטוגרפיה בעבור המועצה לצרכנות, עולה כי למרות של-75% מהציבור יש ביטוחים רפואיים נוספים מעבר לסל השירותים הבסיסי, קיימת חוסר בהירות בבחירת השירותים הרפואיים באופן מושכל, והסיבות לבחירת ביטוח מסוים הן כי קיבלו המלצה מחבר או ש"לכולם יש".
ל- 67.5% יש ביטוח רפואי פרטי נוסף של קופת חולים, על הבסיסי של קופת החולים (כמו כללית מושלם או מכבי זהב), ול- 25% יש ביטוח רפואי פרטי של חברות ביטוח פרטיות. כ-40% מהצרכנים המופנים לטיפול רפואי בתשלום על ידי גורם מקצועי בקופת החולים, כלל לא ביררו אם השירות יכול להינתן ללא תמורה באמצעות אחד הביטוחים הרפואיים בו הם מחזיקים.
עוד עולה מהסקר כי מרבית הצרכנים אינם יודעים היכן אפשר לבדוק את זכויותיהם, ואינם מודעים לחלופות הקיימות. אין מדובר בסכומים זניחים, שכן עלות הטיפול הרפואי עשויה להגיע לכמה אלפי שקלים.
עם זאת, הציבור מגובש לגבי המרכיבים אותם הוא היה מעוניין לכלול במסגרת הביטוח הרפואי. 51% רוצים כי תרופות מצילות חיים יכללו בביטוח. 44% ביקשו כיסוי ניתוחי הכולל ניתוחים בחו"ל, 35% מבקשים אפשרות לבחור את הרופא המנתח, 31% מעוניינים בקיצור של זמן המתנה לבדיקות טיפולים וניתוחים, ו-21% מעוניינים בקבלת חוות דעת שנייה.
הסקר נערך לרגל העלאת מדריך בריאות באתר האינטרנט של המועצה לצרכנות. המדריך, שנערך בשיתוף חברת YDB יועצים, נועד להקנות לצרכנים כלים לרכישת ידע ולמימוש מלוא הזכויות, ולמניעת כפל ביטוח. המדריך כולל הסבר לגבי המוסדות המספקים שירותים רפואיים, לצד טיפים למימוש זכויות לכיסוי הוצאות רפואיות.
"הגנה על זכויות הצרכנים כוללת גם מרכיב של הגנה עצמית הנשען על ידע ומודעות של הצרכנים ביחס לזכויותיהם", אמר מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג, "תחום הבריאות מציע לצרכנים שלושה רבדים של כיסוי ביטוחי וכדאי לוודא בטרם נדרשים לקבלת שירות רפואי שעלותו הכספית גבוהה אם אין מענה לשירות המבוקש במסגרת הכיסוי הביטוחי הקיים. מדריך הבריאות שבאתר המועצה יסייע לצרכנים לדרוש את זכויותיהם מקופות החולים וחברות הביטוח".