שתף קטע נבחר

 

הסלולרי והמטוס: למה אסור לי לדבר בטיסות?

חברות התעופה מאפשרות לכם להתחבר לאינטרנט, אבל לא להפעיל סמארטפון בטיסה. חברת התעופה הסינגפורית ביטלה את האיסור. מה כל כך מסוכן בלשלוח "ערה" באוויר?

אתם עולים לטיסה, מוצאים את המושב שלכם ומתמקמים. הדיילים מציגים את הוראות הבטיחות ("אם המטוס בוער ומתרסק בים, אפשר לצוף על כרית המושב"), ומסבירים על המכניקה המורכבת של סגירת אבזם החגורה. פתאום נזכרתם שלא נפרדתם לשלום מסבתא. תתקשרו? מה פתאום. הדיילים אמרו שאסור להשתמש בטלפונים סלולריים במטוס. סבתא תבין, היא מכירה אתכם הרבה זמן.

 

האיסור להשתמש במכשירים סלולריים במטוס נראה קצת מטופש: יותר ויותר חברות תעופה מציעות לנוסעים חיבור WiFi משלהן, ועל כל מטוס נוסעים יש גם טלפון (לפעמים, אחד לכל נוסע. תלוי במחלקה). חברת התעופה הסינגפורית אפילו מרשה לדבר חופשי בטלפון. אז בעצם, למה אסור להשתמש בסמארטפון כשטסים בכל שאר חברות התעופה?

 

בלאגן אלקטרומגנטי

אם תשאלו את האמריקאים, תקבלו "לא" נוקשה וגורף. נציבות התקשורת הפדראלית (FCC) אומרת שהאנטנות פשוט לא מיועדות לממסר שיחות מגובה טיסה. למה? משום שאות סלולר שנשלח מגבוה עשוי להיקלט בהרבה אנטנות בו זמנית, להעמיס על הרשת ולגרום לתקלות תקשורת על הקרקע. במדינות רבות, יש לרשתות סלולריות תחומי תדרים סגורים, כדי שלא ימלאו את האוויר ברעש אלקטרוני. שאגב, משפיע גם על שידורי רדיו, קליטת WiFi, טלפונים אלחוטיים ובעצם – כל תקשורת מבוססת אותות שעוברת באוויר).

 

מנהלת התעופה הפדראלית (FAA) טוענת שהאייפון שלך יכול להפיל ג'מבו – הרעש האלקטרומגנטי שעשרות סמארטפונים יוצרים יכול לערבל אותות שמקשרים בין המטוס ומגדל הפיקוח. בדיקות של ה-FAA הראו שיש קשר כלשהו בין תקלות GPS שארעו במטוסים, ובין מכשירים סלולריים שפעלו בהם באותו הזמן. הקשר אמנם די רופף, אבל קיים.

 

פה בארץ, חושבים אחרת. בכיר בחברת תעופה ישראלית הסביר ל-ynet שאייפון בודד לא יוכל להפיל מטוס לעולם. מדוע? כי מכשיר אחד לעולם לא יוכל לייצר אות מספיק חזק כדי לנתק את הקשר בין המטוס והקרקע, או בין מכשירי הטיסה. הוא הסביר שהבעיה היא רעש אלקטרוני שנוצר בהפעלה של סמארטפונים רבים. הקרינה הנפלטת מהם מתגברת כשאין אנטנה בנמצא, והמכשיר מתאמץ למצוא אחת.

 

כשכל זה קורה בתוך צינור אלומיניום עם כנפיים, זנב ודיילים - עלולות להתבצע הפרעות במכשירי תא הטייס, בעזרי הניווט (כמו GPS) ובבקרת הטיסה עצמה. למיטב ידיעתו, מעולם לא נערך ניסוי שבו מאות אנשים ניסו בו זמנית לסמס, להוריד אפליקציות או לדבר בטלפון הנייד שלהם. "אין לנו מושג מה זה יעשה", אמר, וסיפר שעד היום עדיין לא התרחשה תאונת מטוס שקשורה לשימוש בסלולרי - אבל אף חברת תעופה לא רוצה להיות הראשונה.

 

לפי הבכיר, אי אפשר לבודד את תא הנוסעים מהקוקפיט, ועומס תשדורות רדיו שיוצרים המכשירים הסלולריים יגיע אל מערכות הטיסה ולכן חל איסור על סימוס לסבתא מהמטוס, גם אם שכחתם להגיד לה שלום.

 

לא אגדה, רעי: הסלולרי המעופף

ישנן חברות תעופה (כמו לופטהנזה, למשל) שהתקינו נתבים מיוחדים, שמעבירים את השיחות אל אנטנות קרקעיות בצורה שלא משגעת אותן – דרך לווין. איך חברת התעופה הסינגפורית מאפשרת לנוסעים לבצע שיחות מהסלולרי תוך כדי טיסה? על ידי שילוב בין סיכוך הכבלים (מניעת השפעת קרינה חיצונית), ובין ניתוב השיחות שמבצעים הנוסעים אל אנטנות בתקשורת לוויינית.

 

כמובן שמדובר בעלויות נוספות, דבר שחברות תעופה בכל העולם משתדלות להימנע ממנו (ובהצלחה. אכלתם פעם ארוחת ערב במטוס?), ולכן עוד יקח זמן עד שאפשרות זו תהפוך לסטנדרט בכל מטוס.

 

אז ראינו שיש סיבה טובה למה לא כדאי להשתמש בסלולרי בטיסות, לפחות עד שחברות התעופה יצליחו לבודד את הסמארטפון המסוכן מן הכבלים והאנטנות. יש עוד סיבה טובה אחת לאיסור על שימוש בטלפון הסלולרי בטיסה: כי 450 איש שמדברים בו זמנית בתוך צינור מתכת אטום וצפוף זה פשוט גיהנום מעופף.

 

מה לדעתכם עדיף? לאפשר לאנשים לדבר בטלפון בטיסה כפי שנעשה בסינגפור, או לאסור על שימוש בסלולרי, לטיסה שקטה יותר?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"קפטן, הילדים בטלפון"
צילום: צביקה טישלר
מומלצים