הערפל התפזר, הנוסעים תקועים: "רוצים לישון"
למרות התבהרות מזג האוויר, יחלפו שעות עד שה"פקק" שנוצר בנתב"ג ישתחרר. בשעות הקרובות, צפויות הטיסות שנחתו בנמלי התעופה החלופיים בקפריסין, טורקיה וירדן, לחזור ולנחות בישראל. מנהל נתב"ג: "אנו מעדיפים בטיחות על קיבולת"
מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, סיפר ל-ynet כי "הערפל הלילה היה בכמות חריגה מאוד, אך כעת החיים חוזרים למסלולם. אחרי שעות רבות של עיכובים שהחלו בחצות וגרמו להצטברות גדולה של נוסעים בטרמינל, ההמראות מתקיימות כעת כסדרן. הנחיתות של הטיסות שלא נחתו בלילה יבוצעו בהתאם לאישורי ההמראה שהן יקבלו בשדות התעופה החלופיים בהן הן נמצאות".
עיכוב בעשרות טיסות. מתעדכנים בשדה (צילום: דודו אזולאי)
לדבריו, "בכל מזג אוויר מטוסים חייבים להגדיר שדה תעופה אלטרנטיבי בתכנית הטיסה שלהם". שדה התעופה המרכזי החלופי של נתב"ג בלרנקה שבקפריסין לא אפשר נחיתות בשל ערפל ששורה גם בו, ולכן מטוסים רבים נחתו הלילה במדינות שכנות, כמו ירדן, טורקיה וקפריסין. הנוסעים - בהם ישראלים רבים - עדיין תקועים במדינות אלה.
"באירופה לפחות קיבלתי מלון"
חלק מהטיסות שאמורות היו להמריא הבוקר מנתב"ג נדחו או התבטלו. ג'ו אליש מווירג'יניה, שתכנן לחזור לארה"ב דרך ציריך, המתין מהשעות הקטנות של הלילה לטיסתו שנדחתה למועד לא ידוע. בניגוד לנוסעים אחרים, הוא הגיב באופטימיות: "כמובן שלא אספיק לטיסה, אבל לפחות לא תהיה לנו פה בעיה של מניין להתפלל לחידוש הטיסות כי יש פה מספיק אנשים שמחכים".
סמי משפרעם, שתכנן לטוס לחופשה בברצלונה, אמר בכעס:"בהתחלה הייתי אמור להמריא ב-6:00 בבוקר, אחר כך אמרו לי שהטיסה מתעכבת ל-12:00, ואחר כך ל-15:00 בצהריים. עכשיו הודיעו לי שהיא בוטלה". בוויכוח שניהל עם אחת מדיילות הקרקע ששלחה אותו לביתו הוא כעס: "זה קרה לי גם באירופה, ושמה לפחות קיבלתי בית מלון. שלוש שעות לקח לי לנסוע לפה".
לילה בנתב"ג. שעות של שינה על הרצפה (צילום: שחר)
בילי מהצפון, שהייתה אמורה לטוס לפראג, הוסיפה: "אסע לתל אביב לבן שלי לישון אצלו. מ-2:00 בלילה אנחנו פה מחכים, אבל אין ברירה".
חלק ניכר מהבלגן בנתב"ג אירע בשל היעדר מערכת לנחיתות במזג אוויר קשה, המותקנת בנמלי תעופה מודרניים ברחבי העולם. מנהל נתב"ג קנדל אמר, כי "יש פער שנמצא בשלבי סגירה של מערכת טכנולוגית שכבר הותקנה בנתב"ג שכוללת נוהלי טיסה שהוכתבו בהתאם לה, שתאפשר המראות ונחיתות גם במזג אוויר גרוע בכמות גדולה.
"העובדה שאנו פועלים במסלול אחד בשל השיפוצים מהווה מגבלה מאוד קשה. אבל אנחנו שומרים מרווחים ומעדיפים להקפיד על בטיחות מאשר על קיבולת. במזג אוויר ערפילי כמו שהיה הלילה, שיטת ההגעה של המטוסים להמראות היא שונה והמטוסים מובלים על-ידי רכב של נתב"ג שמלווה אותם עד תחילת המסלול. הוא מוודא שהמסלול בהיר ותקין מספיק כדי להמריא".