שתף קטע נבחר
 

למה לחקור תאונות, אם אפשר להאשים את הנהג?

כמו לאורך כל השנים, גם ב-2010 טוען שר התחבורה של מדינת ישראל כי תאונות דרכים נגרמות באופן כמעט מוחלט על-ידי הגורם האנושי. אז איך יתכן שבכל בדיקות התקינות הנערכות לכלי רכב על כבישי ישראל, מתגלה תמונת מצב חמורה, של מכוניות עם כשלי בטיחות מסוכנים? ככה זה כאשר מחפשים אשמים בתאונה, ולא את הסיבה לה

בדיקת ynet: למה מטילה מדינת ישראל על הנהגים את כל האשמה בגרימת תאונות, ומתעלמת לגמרי מכשלים טכניים בכלי הרכב? בשנים האחרונות הצהירו בכירי משרד התחבורה, פעם אחר פעם, כי תאונות דרכים אינן נגרמות עקב כשלים טכניים בכלי רכב. את הגישה של הממסד הבטיחותי בישראל בעניין הסיבות לתאונות, היטיב לתאר שר התחבורה, ישראל כץ, שאמר לפני כמה חודשים במליאת הכנסת כי "האופנה הזאת להאשים גורמים אחרים ולא את הנהגים, לא טובה. השנה זה כל-כך בולט, ש-95% מהתאונות נובעות מהגורם האנושי".

 

אלא שדווקא נתונים שמפרסם משרד התחבורה בחודשים האחרונים, מעידים כי הטלת אשמה על הנהג באופן כמעט-אוטומטי, מעוותת את המציאות. חמור מכך, היא אינה מסייעת במניעת תאונות. על-פי נתוני המשרד, בעשרות אחוזים מכלי הרכב שנבדקים מדי שנה בביקורות-פתע, מתגלים ליקויים: החל מצמיגים פגומים, ועד ליקויים חמורים במערכות הבלמים וההיגוי.

 

אז איך יתכן שבמשרד התחבורה מאשימים בעיקר את הנהגים? הסיבה פשוטה: חקירת התאונות בישראל מתבצעת אך ורק על-ידי המשטרה, ומתמקדת במציאת אשמים בלבד.


"לבטיחות הטכנית יש חשיבות רבה בהפחתת התאונות" (צילום: שי וקנין) 

 

"ליקויי בטיחות חמורים"

אין חולק על-כך שלנהגים יש תפקיד בכל תאונת דרכים: כמי שמחזיקים בהגה, מעורבותם כלל אינה מוטלת בספק. אלא שמלבד הנהג, בכל תאונה יש גורמים נוספים - למשל תשתית כביש לקויה, תמרור חסר או פגום, וגם כשל טכני בכלי הרכב. בסדרת פרסומים של משרד התחבורה מהחודשים האחרונים, אפשר למצוא עדות לכך שמצב כלי הרכב בכבישים צריך להדאיג את מקבלי ההחלטות בממסד הבטיחותי בישראל:

 

  1. צמיגים: על-פי נתונים שמפרסם היום (ג') משרד התחבורה, במבצע שנערך בשבוע האחרון התברר כי בלא פחות מ-29% מכלי הרכב שנבדקו, נמצא לפחות צמיג אחד פגום.
  2. רכבי הסעות: במבצע שנערך לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"א, נערכו ביקורות יזומות לאוטובוסים המסיעים תלמידים. ב-8% מהאוטובוסים נמצאו "ליקויי בטיחות חמורים, ובעליהם נדרשו לתקנם לאלתר". 
  3. אוטובוסים: במהלך הקיץ האחרון נערכו בדיקות לאוטובוסים המסיעים ילדים לקייטנות. ב-9% מהאוטובוסים נמצאו ליקויי בטיחות שחייבו את הורדתם מהכביש.
  4. מורי נהיגה: משרד התחבורה ערך בדיקות-פתע בבתי ספר לנהיגה, ומצא ליקויי בטיחות חמורים ב-10% מכלי הרכב המשמשים להוראת נהיגה - ליקויים שחייבו את הורדתם מהכביש.
  5. משאיות: בחודש שעבר ערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מבצע שהתמקד בכלי רכב כבדים, ומצאה ליקויים המחייבים תיקון ב-14.2% מהמשאיות שנבדקו. ב-6.2% מהמשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במערכת הבלמים. ב-6.2% נוספים נמצאו ליקויים במערכת ההיגוי.
  6. צי הרכב הישראלי: ב-13% מכל כלי הרכב שנבדקו בשנה שעברה על-ידי ניידות משרד התחבורה, נמצאו "ליקויי בטיחות חמורים".

 

"תוצאות הרות אסון"

האם יתכן כי כל הליקויים שמצא המשרד במהלך השנה האחרונה - בבדיקות אקראיות, שנערכו במספר זעום יחסית של כלי רכב - לא גרמו ולו לתאונת דרכים אחת? סביר להניח כי התשובה לכך היא "לא" חד-משמעי. הרי המשרד עצמו מתריע מפני ליקויים טכניים, ומפני הסכנה הכרוכה בהזנחת התחזוקה של כלי רכב. כך למשל הם מתייחסים לעניין הצמיגים, בחוברת הנחיות מיוחדת: "לטיפול לא נכון בצמיג, נסיעה בלחץ ניפוח נמוך, או עם צמיג שאינו תקין עלולות להיות תוצאות הרות אסון".

 

אז איך יתכן שלמרות זאת, הנהג נשאר האשם המיידי והעיקרי? הבעיה היא שבמדינת ישראל נחקר רק חלק קטן מהתאונות: המשטרה חוקרת בעיקר תאונות קטלניות וקשות, וכן חלק מהתאונות הקלות. אלא שעשרות אלפי תאונות - חלקן כאלה שנגרם בהן נזק לרכוש "בלבד" - כלל אינן נחקרות.

 

יתרה מכך: חקירת המשטרה, מעצם טבעה, מתמקדת במציאת האשם בתאונה. חקירות "עומק", שאמורות לחפש את מכלול הגורמים לתאונות - כמו תרומתם של ליקויים בתשתית או בכלי הרכב - כלל אינן מתקיימות בישראל. זאת, למרות שבעשרים השנים האחרונות המליצו על קיומן בכירי העוסקים בבטיחות בישראל, וכן ועדות חקירה פרלמנטריות ודו"חות של מבקרי המדינה לדורותיהם.

 

"אנחנו מדשדשים בביצה"

כך למשל התייחסה לעניין השפעת הגורם הטכני ועדת שיינין, שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות: "לפי דיווחי המשטרה, כחצי אחוז בלבד מכלל תאונות הדרכים נגרם - כסיבה עיקרית - בשל כשל טכני בכלי הרכב... (אבל) מממצאים אלו אין ללמוד על מידת התרומה המשנית של ליקויים ברכב. כיוון שכלי רכב ישנים, בני שמונה שנים ויותר, מעורבים בתאונות בשיעור הגבוה מחלקם היחסי במצבת כלי הרכב, אנו מעריכים שלבטיחות הטכנית של כלי הרכב חשיבות רבה בהפחתת התאונות".

 

ד"ר משה בקר, מומחה בטיחות ותיק, טוען כבר שנים כי ההתמקדות בנהג כגורם העיקרי לתאונות, גורמת לעיוות חמור. כך למשל הסביר את עמדתו בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת בשנת 2004 - הסבר שעונה לטענתו של השר כץ, לפיה נהגים גורמים ל-95% מהתאונות: "אנחנו מדשדשים בביצה, מפני ששטיפת המוח שהציבור ומקבלי ההחלטות קיבלו לאורך שנים (היא) שהגורם האנושי מהווה ‎95% (מהסיבות של) תאונות הדרכים... במחקרים רב-תחומיים לאורך שנים גילו שיש כ-‎700% של גורמים למאה אחוז תאונות - (כלומר) תיקח תאונה אחת ותפרק אותה לגורמים, תראה שיש שם שבעה גורמים, (מהם) שניים-שלושה דומיננטיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: נהגים גורמים ל-95% מהתאונות
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים