מהפכת לימודי הנהיגה יוצאת לדרך
ביום ראשון הקרוב יגיש משרד התחבורה לאישור הממשלה רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה בישראל. בתוכנית: הקמת מרכזי לימוד נהיגה, שבהם יעברו התלמידים שיעוריים עיוניים ומעשיים. בגיל 16 ותשעה חודשים יוכלו תלמידים לקבל "היתר נהיגה", שיותנה בחובת ליווי של שישה חודשים. מורי נהיגה מזהירים: יעילות התוכנית לא נבחנה, והיא תייקר את עלות הוצאת הרישיון
הדרך לרישיון הנהיגה מתארכת - ומתייקרת. ביום ראשון הקרוב יגיש משרד התחבורה לוועדת השרים לענייני חקיקה, תוכנית שנועדה לשנות את שיטת לימוד הנהיגה. במקום לימוד עצמאי למבחן עיוני, ושיעורים מעשיים עם מורה נהיגה, מתכנן המשרד להקים מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), שבהם יעברו התלמידים שיעורים עיוניים ומעשיים. לאחר אישורה בוועדת השרים, תועבר התוכנית לאישור הכנסת, כנראה בחודשים הראשונים של 2011. מורי נהיגה מעריכים כי התוכנית תייקר את עלות הוצאת הרישיון במאות שקלים.
במסגרת התוכנית, גם ייושם רישיון נהיגה מדורג: מי שיעבור מבחן נהיגה מעשי ("טסט") יקבל "היתר נהיגה", שיותנה בליווי של נהג מבוגר במשך שישה חודשים, וזאת לעומת שלושה חודשים כיום. בשלושת החודשים האחרונים של תקופת הליווי, תידרש נוכחות מלווה רק בשעות הלילה. את היתר הנהיגה אפשר יהיה לקבל החל מגיל 16 ותשעה חודשים, וזאת לעומת רישיון הנהיגה הניתן כיום החל מגיל 17. בתקופת הליווי יחויב הנהג החדש לנהוג עם מלווה במשך 50 שעות לפחות, ומי שלא יוכל להשיג רכב או מלווה, יידרש לקבל ליווי בתשלום ממורה נהיגה.
שלושה שלבים בדרך לרישיון הנכסף (צילום: סבסטיאן שיינר)
יישום התוכנית אמור היה להתחיל כבר במאי 2010, אולם תהליך הכנתה לאישור הממשלה והכנסת היה מסובך מכפי שהעריכו בתחילה במשרד התחבורה. נגד התוכנית נמתחת ביקורת חריפה בקרב חלק ממורי הנהיגה, הטוענים כי יישומה יפגע ברמת הכשרתם של תלמידי הנהיגה. עוד טוענים מורי נהיגה כי תוכנית משרד התחבורה תפגע כלכלית גם בתלמידים וגם במורים עצמם.
תורת שלושת השלבים
במשרד התחבורה טוענים כי "רפורמת המל"נים" נועדה לשנות את תרבות הנהיגה בישראל, ולשפר את הבטיחות בדרכים. "מרכז לימוד נהיגה נועד להכשיר תלמידים בשיטה חדשנית, הכוללת שילוב של לימודים מעשיים ולימודי השלמה עיוניים", אומרים שם. "המל"ן יכשיר את התלמיד להיות נהג בעל איכויות ומיומנויות נהיגה גבוהות יותר, ויגביר את הבטיחות בנהיגה".
על-פי הערכות, יוקמו כ-100 מל"נים ברחבי הארץ, ובכל אחד יפעלו בין 20 ו-40 מורים. תוכנית הלימודים תבוסס על שלושה שלבים עיקריים:
- בשלב הראשון יכירו תלמידי הנהיגה את חוקי התנועה ותמרורים בסיסיים. בחלק המעשי יתמקדו בהכרת כלי הרכב ותפעולו.
- בשלב השני ילמדו תכנים עיוניים מתקדמים יותר, כמו הכרת סוגים שונים של צמתים ופניות. בחלק המעשי יתנסו התלמידים בסוגים שונים של כבישים, וילמדו להתמודד עם צמתים.
- השלב האחרון של התוכנית העיונית יכלול נושאים כמו מגבלות ראייה בחשיכה, איבוד אחיזה, תקינות צמיגים ומגבלות המוטלות על נהגים חדשים. החלק המעשי יוקדש לחניות, תגובות במקרי חירום, נהיגה בסביבת הולכי רגל ונהיגה בדרכים הרריות.
אחרי שיעברו את שלושת השלבים, יוכלו התלמידים לגשת למבחן עיוני ומבחן מעשי "פנימיים", שיערכו על-ידי המנהל המקצועי של כל מל"ן. הצלחה בבחינות אלה תהיה תנאי למבחן מעשי רשמי, של משרד הרישוי. כאמור, הצלחה במבחן המעשי תזכה את התלמיד בהיתר נהיגה זמני, כאשר רישיון קבוע יינתן רק לאחר שהמלווה והנהג החדש יחתמו על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי.
עוד 600 שקל לתלמיד?
תוכנית הלימודים העיונית תכלול 12 מפגשים, בני שעתיים כל אחד. העלות המוערכת היא כ-600 שקל לתלמיד. כדי לקזז את העלות הנוספת, מציעים במשרד התחבורה להגביל את המחיר שגובים כיום מורים עבור השימוש במכוניתם במבחן המעשי, וכן להקטין את מספר המינימום של שיעורים מעשיים מ-28 ל-24. עם זאת, סביר להניח כי בכך לא תתקזז מלוא העלות הנוספת. ראוי גם לציין כי הקטנת המספר המינימלי של שיעורים מעשיים מנוגדת לעמדת מרבית מומחי הבטיחות, הסבורים כי יש דווקא להגדיל את מספרם, ולכלול במסגרתם התנסות במגוון רחב יותר של תנאי נהיגה.
כחלק מהרפורמה, מבטיחים במשרד התחבורה שיפור ברמתם המקצועית של מורי הנהיגה והבוחנים, והתאמתה לתוכניות הלימודים המועברות במל"נים. בכוונת המשרד לקבוע קריטריונים אחידים למבחני הנהיגה המעשיים, שיועברו למורים באמצעות השתלמויות מקצועיות ובחינות תקופתיות.
"שום הגיון מקצועי"
כחלק מההכנות להקמת המל"נים, נערך ב-2007 ניסוי בכפר-סבא, ובמסגרתו הוקם מל"ן ראשון וניסיוני. הדעות לגבי הצלחת הניסוי חלוקות: סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הצהיר בעבר כי "תוצאות 'הפיילוט' דווקא מצביעות על הצלחה". מנגד, מנהל המל"ן הניסיוני, דודו משה, מתח על הניסוי ביקורת חריפה: "תכני הלימוד נעשו בצורה חובבנית ומצועצעת... לא מורגש שום היגיון מקצועי בתכנים... השעורים לא עניינו את הצעירים ואף שיעממו אותם... הקשר בין החלק המעשי הנלמד ברכב, לחלק העיוני, היה רופף".
אלא שלפחות בעניין אחד, יתקשה משרד התחבורה להציג הוכחות להצלחת המל"ן: תרומתו לשיפור רמת הבטיחות וצמצום מספר התאונות. בשיחה עם ynet, הסביר בעבר פרופסור דוד שנער - ממומחי הבטיחות הבולטים בישראל, ועד לאחרונה המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - כי "עדיין לא הוכח כי מרכז לימוד נהיגה עשוי לחסוך בחיים, ולהפחית את מספר תאונות הדרכים". שנער אף אמר כי כלל אינו מכיר מחקרים שנערכו במקומות אחרים בעולם, בעניין השפעת מרכזי לימוד נהיגה על הבטיחות בדרכים.
פגיעה קשה בפריפריה
שי ברק, מורה נהיגה ותיק - ומי שמלווה את רפורמת המל"נים מתחילתה - מותח היום (ה') ביקורת חריפה על האופן שבו בחר משרד התחבורה ליישם את הרפורמה. בשיחה עם ynet, הוא אומר כי הקמת המל"נים תפגע בתלמידי נהיגה בפריפריה: "אותם תלמידים שגרים ביישובים מרוחקים, יידרשו להגיע ל-12 מפגשים במל"ן שיהיה מרוחק ממקום המגורים שלהם. זה עולה כסף, זה דורש זמן - ואין שום הוכחה שזה יועיל לרמת הנהיגה או לבטיחות".
ברק סבור כי לפני יישום רפורמה משמעותית, הנוגעת ל-120 אלף תלמידי נהיגה בשנה, על משרד התחבורה לבחון בצורה מעמיקה יותר את התאמת המל"נים ומערכי השיעורים ליעדים שמציב המשרד - ובעיקר, שיפור כישורי הנהיגה וצמצום מספר תאונות הדרכים. "עד כמה התכנים רלוונטיים? איך הם ישפיעו על רמת ההכשרה והבטיחות? אלה דברים שלא נבחנו ולא נבדקו לעומק. התוכנית הזו היא כסת"ח, מעין ניסיון להראות שעושים משהו, אבל בסופו של דבר הציבור יסבול ממנה".