פקיד המס, הכלב אכל לי את הדו"חות
דרמות משפחתיות שספק רב אם התרחשו במציאות, מחזור תירוצים מבית הספר היסודי וכמובן העמדת פני תם – לבעלי עסקים רבים יש הסברים יצירתיים במיוחד לאי רישום חשבוניות. כשהפקידים מופיעים בדלת, אפילו אלוהי הרומנטיקה מגויסים
מס הכנסה. רק שמיעת צמד המילים עלול לעורר דפיקות לב מואצות גם בקרב מי שדואג לשלם את חובותיו לחברה. לצד חוסר המודעות של בעלי העסקים לכלל החובות שהחוק מטיל עליהם, ישנם רבים שפועלים בשיטת מצליח וסוברים לתמימותם "שלי זה לא יקרה". כשזה קורה, התירוצים והיצירתיות נשלפים החוצה.
עורך הדין עמית בר-טוב, מומחה למיסוי אזרחי/פלילי ושותף במשרד עוה"ד בתרון-בר-טוב, סייע לנו ללקט שורה של הסברים יצירתיים שבעלי עסקים שונים נתנו לחוקרי רשות המסים במהלך פשיטות שבוצעו במהלך השנה האחרונה.
"יש את בעלי העסקים ששוכחים כי נציגי רשות המסים הם חוקרים", מספר בר-טוב. "בביקור בנגריה נראו ארונות קיר שנבנו על ידי הנגר שאמר כי טרם קיבל תשלום מהלקוח בגין הארונות. החוקר צלצל מייד ללקוח שהודה כי שילם לנגר סך 2,500 שקל.
"במקרה אחר, בבדיקה יסודית במכון לקוסמטיקה, נמצא יומן נסתר בו נרשמו ההכנסות שאינם מתועדות בספרי העסק. הקוסמטיקאית טענה כי 'זו שיטת העבודה שלי, לאחר מספר ימים אני מעבירה מהיומן לחשבוניות - לא במטרה להעלים'".
כל המשפחה מגויסת
בעלי עסקים רבים נוטים להאשים בן משפחה אחר באי רישום הקבלות. בביקורת שנערכה בדוכן עוגיות בקניון, אמרה המוכרת כי "בסוף היום, בעלי, שעובד אצל גיסי, סופר את הכסף ואחר כך ממלא בחשבוניות מס/קבלות".
במקרה אחר, בביקורת בפיצוציה בטיילת בבת ים, טען מוכר כי העסק שייך לאביו. לטענתו, בהתחלה עבדו עם קופה רושמת, אולם כשאביו חלה והפעילות הצטמצמה הם החזירו את הקופה וכעת הם רושמים במחברת ובסוף היום רושמים קבלה.
תירוץ אחר נשמע במכון לשטיפת מכוניות שלא רשם שטיפה של כלי רכב. בעל העסק טען שמדובר במכוניות של בני משפחתו שהגיעו לביקור, אולם לדברי חוקרי הרשות, השוטפים זנחו את המכוניות בעיצומה של השטיפה ונמלטו מהמקום.
העלמה רומנטית
בדיווח של הרשות סופר על בעלת צימרים אשר בבדיקת יומן האורחים וספר ההזמנות שלה לא נמצא רישום לתשלום. המארחת הסבירה "שהלקוחה השאירה את התקבול במיקרוגל כי היא רצתה להפתיע את החבר שלה, ולכן היא שכחה לרשום את התקבול".
גם רעות וחברות הם ערכים שלעתים משתרבבים למסכת הטיעונים, אומר עורך הדין בר-טוב שמספר כל בעלת חדרי אירוח במושב שטענה כי היא עזרה לשכנים בתקופה קשה ולכן לא הספיקה לרשום את ההכנסות".
גיוס אלוהים והעמדת פני תם
על אף שלשון החוק קובעת מפורשות שניהול ספרים והוצאת קבלות הינן פעולות הכרחית בכל אימת שבעל העסק מקבל תקבול, המציאות מלמדת כי רבים מתקשים לזכור את סדר הפעולות הנדרש ומעמידים פני תם. כך למשל, במהלך בדיקה שנערכה בקניון נמצא כי הכסף שהתקבל בבית העסק עד לשעת הביקורת לא נרשמו בספרים. המוכרים טענו "שאנחנו מוציאים קבלות רק למי שמבקש".
במקרה אחר, טען קבלן שיפוצים מדימונה שהוא כלל לא ידע שעליו לפתוח תיק ולנהל ספרים. גם הדת וההוראות ההלכתיות מגויסות לאי הרישום. מוכרת בחנות טענה "שבעלה שעוסק ברישומים הוא אדם דתי ובשבת הוא לא רושם". לדברי בר-טוב, יש בעלי עסקים שלא מתאמצים לספק תירוצים מקוריים, אלא ממחזרים את אלו שהם נתנו למורתם בתיכון. כך למשל, בעל חנות פירות וירקות גדולה שטען כי "נשפך לי קפה על הסרט הפנימי".
מנגד, יש כאלו שהקדישו מחשבה רבה, לפני שתדרכו את עובדיהם כיצד לתרץ את אי הרישום. כמו במקרה של דוכן למיצים טבעיים שבקופתו נמצא עודף. כשנשאל העובד לסיבת העודף השיב שיש לו כפפת יד לשמירת סטריליות, לכן הוא מכניס חלק מהכסף לקופה מבלי להדפיס, וכשהוא מבצע סיכום הוא רושם את ההפרש שהצטבר". במקרה אחר, תופרת מאשקלון טענה "כי יועץ מס אמר לה לרשום רק במחברת".
לסיכום, בר-טוב מדגיש כי היעדרו של מנהל העסק או העובד הממונה על רישום התקבולים, לא מהווה סיבה מספקת לאי רישום כסף שמתקבל. "בכדי שבעל עסק/מנהל פעיל יוכל לטעון להגנות בפקודת מס הכנסה במקרה של אי רישום על ידי עובד, חובה עליו להוכיח כי נקט בכל האמצעים הסבירים בכדי לוודא כי העובדים מכירים ושולטים בנוהל רישום התקבולים" מסביר עורך הדין. "לפיכך, מומלץ פעם בחודש להעביר הדרכה לעובדים ולהחתים אותם על הצהרה כי קיבלו הדרכה בקשר עם רישום התקבולים בעסק".