פלסטיקאי מדופלם: נהירה לניתוחים בלבנון
קרוב לעין וגם ללב, ובחסות השקט של השנים האחרונות, הפכה תעשיית הניתוחים הפלסטיים בשכנה מצפון למובילה בתחומה. תיירים מהאזור וגם מהמערב נוהרים למרפאות, והרווחים מאמירים. "אנשים רוצים להיראות כמו כוכבים"
המוני המוסלמים ברחבי העולם חתמו אתמול (יום ו') את חגיגות חג הקורבן (עיד אל-אדחא), ולצד הרבים שקיימו את המצווה ועלו למכה - ניצלו אחרים את ימי החופש כדי לרענן את המלתחות עם בגדים חדשים. אבל בשנים האחרונות החלו בלבנון לנצל את ימי החג כדי להתחדש לאו דווקא בבגדים, אלא במראה חיצוני חדש - ורבים, ובעיקר רבות, פושטות בהמוניהן על מכוני הניתוחים הפלסטיים.
"אנחנו עסוקים מאוד בתקופה הזו של השנה", סיפר רוג'ר אל-חורי, מנתח פלסטי בכיר ב"מרפאת היופי" בביירות בראיון לרשת CNN. "אנחנו עובדים ממש כמו מסעדות: כשכולם בחופש, אנחנו עסוקים מאוד. כל תקופת החג היא כזו, כי אנשים מעדיפים להגיע בזמן שהם בחופשה בעיקר בתוך רצון לשמור על סודיות או על פרטיות".
בשנים האחרונות חלה תנופה ממשית בתעשיית ניתוחי היופי הלבנונית, והבנק הלאומי בביירות אף מציע למי שידו אינה משגת לקבל הלוואה בסכום של עד 5,000 דולר עבור ניתוחים קוסמטיים.
לצד השוק המקומי, השקט היחסי השורר באזור מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 הביא למדינה גם תיירים רבים שפוקדים את חופיה היפים של המדינה ואת הריה המושלגים - ובדרך "קופצים" לתקן באותן מרפאות את מה שהפריע באף או את הקמטים שהציקו.
חורי סיפר כי במהלך השנה החולפת, האמיר מספר הלקוחות שבהם טיפל ב-25 אחוזים - בזכות התיירים שהגיעו למרפאתו, בעיקר מבקרים ממדינות המפרץ הפרסי או מצפון אפריקה.
המגמה מורגשת היטב גם מחוץ לכתלי מרפאתו של חורי. סמי סעד, נציג לבנון בארגון הבינלאומי לאסתטיקה וכירורגיה פלסטית, סיפר כי "אין לנו נתונים עדיין נתונים סטטיסטיים ברורים כך שעדיין לא ניתן לקבוע במדויק, אבל לפי ההערכות שלנו כ-20 אחוזים מהלקוחות שלנו הם תיירים מחו"ל".
רגע לפני הניתוח. השכנה מצפון מובילה (אילוסטרציה: ablestock)
האטרקציה החדשה זוהתה היטב בקרב סוכני הנסיעות במדינה, שמציעים בחוברותיהם לתיירים הבאים ללבנון לבקר גם באחת ממרפאות היופי. סוכנות "קונספט" בדובאי מציעה לתיירים שעושים דרכם ללבנון לא רק בתי מלון במחיר ובמיקום טוב, אלא גם את המנתחים הפלסטיים הטובים ביותר שיוכלו לספק תוצאה מושלמת.
"אנחנו מסוגלים לקחת הזמנות כאלה, לשלוח את הלקוחות שלנו לכתובת מסוימת ולחבר אותם לרופאים הנכונים, כי יש לנו קשרים עם מכונים ומרפאות רבות", אמרה ל-CNN זייה אל-חאג' - מייסדת חברת "קונספט".
הזמנות מארה"ב, אירופה וגם מניו-זילנד
אל-חאג' סיפרה כי השיקה את החברה ביוני 2009, במהלך שזכה לברכת משרד התיירות הלבנוני, שם ראו בעין יפה את שיווק המדינה כבירת הניתוחים הפלסטיים באזור. מאז, רק האמירו רווחי שוק היופי המקומי.
"יש בלבנון רופאים בעלי מוניטין בינלאומי", הסבירה אל-חאג'. "הרבה פעמים, כשפונים אלינו מטופלים הם כבר יודעים לאיזה רופא הם רוצים ללכת כי הם כבר הספיקו לערוך את ה'מחקר' העצמי שלהם. זה עוזר להתפתחות התעשייה הזאת, כי הרבה נשים לבנוניות שכבר עברו ניתוחים פלסטיים הופכות להיות שגרירות למען התופעה הזאת".
היא ציינה כי לצד הלקוחות ממדינות ערב, פנו לאנשי החברה שלה גם מטופלים מאירופה, ארצות הברית ואפילו מניו זילנד. "הביקוש לזה בהחלט צובר תאוצה. אנשים רוצים להיראות כמו הכוכבים שהם מעריצים: עם האף, הלחיים או אפילו השיניים של כל מיני סלבריטאים".
אל-חורי סיפר כי הניתוח המבוקש ביותר בשוק היופי הלבנוני הוא ניתוח האף, והוא עצמו עורך מדי שנה כ-200 כאלו.