שתף קטע נבחר
 

רכבת לילה לבייג'ינג – הקטר הסיני דוהר קדימה

מבחינת סין רכבת היא הרבה יותר מרכבת. המעצמה הקומוניסטית מנסה להשתמש בכלי התחבורה כדי ליצור עוצמה והגמוניה באסיה ובעולם. הדרך, כצפוי אצל הסינים, כוללת פרויקטים ענקיים ויומרניים ושבירה של שיאים רבים

בשנת 2006 נחנך קו הרכבת המחבר את טיבט עם מרכז סין. עם פתיחת הקו הדגיש הממשל הסיני את החשיבות פיתוח האזור. מנגד, תושבים טיבטים טענו כי המהלך מהווה צעד נוסף בהפיכת טיבט לסין. גם הודו, השכנה מדרום, הגיבה לאירוע כשהביעה חשש מאפשרות של יכולות הובלת כוחות צבאיים להימלאיה.

 

הרכבת בסין היא לא רק רכבת. מי שקורא בשקידה את החדשות הנוגעות לתחום זה יכול ללמוד ממנו דברים רבים על המדינה ועל המגמות שלה. בעשורים האחרונים מתפתחת שם מערכת הרכבות במהירות מסחררת והיא משרתת מטרות רבות, חלקן כלכליות וחלקן לא.

 

סין בדרכה הייחודית ועל פי תרבותה רואה את הדברים בהקשר רחב. הרפובליקה פועלת לעבר יעדים ארוכי טווח ועושה שימוש בכל הכלים שעומדים לרשותה כדי ליצור עוצמה והגמוניה באסיה ובעולם. הרכבת היא כלי מרכזי בתמונה הסינית.

 

מי שיכול לספק מידע מעמיק בנושא זה הוא אהרון גזית, מומחה לתחבורה ציבורית וכתב ישראלי של עיתוני רכבת ותחבורה ציבורית מחו"ל. גזית מספר כי תחום הרכבות הסיני ביצע ב-10 השנים האחרונות קפיצת מדרגה של יותר מ-60 שנה, דבר מרשים ביותר גם למדינה שמתפתחת מהר כמו סין. ממדינה המפעילה מערכת רכבות מיושנת המבוססת על הדגם הסובייטי, עברה סין למדינה מובילה בתחום הקדמה של מסילות ברזל.

 

20 אלף ק"מ של מסילות

בואו נביט בנתונים: סין היא היום היצרן הגדול ביותר בעולם לקטרים חשמליים עם ייצור של 800 בשנה - אחוז גבוה מהם לייצוא. סין גם נמצאת במקום השלישי בעולם בייצור קרונות וקרונועים. עם השלמת תוכניות פיתוח הרכבות תהיה בסין רשת קווים מהירים באורך כולל של 20 אלף ק"מ, הרשת הגדולה בעולם מסוגה.

 

סין מסיעה את כמות הנוסעים הגדולה בעולם, ובתחום המטענים היא מתקרבת במהירות לכמות המטענים המשונעים של רוסיה, ארה"ב וקנדה. בנוסף, סין מפעילה כיום את הרכבות הקונבנציונליות המהירות ביותר בעולם.

 

לגבי הנתון האחרון שהוזכר, מעניין לציין כי סין מייצרת ומפעילה רכבות קונבנציונליות (על גלגלים, להבדיל מרכבות רחף חשמלי) המגיעות תיאורטית עד ל-380 קמ"ש ובפועל קרוב ל-355 קמ"ש, ובכך עברה את הצרפתים אשר טבעו בשעתו את הסיסמא "1000 ק"מ ב-3 שעות ו-2,000 ק"מ בלילה".

 

הדבר כבר קורה ברחבי סין אשר נמצאת בפיתוח מואץ של רכבת מהירה מפיתוח עצמי שתגיע למהירות של 400 קמ"ש, כאשר ברקע עומד כבר היעד הבא של 500 קמ"ש, נשמע דמיוני? השיא העולמי לרכבת גלגלים קונבנציונלית, אשר עומד על 574.8 קמ"ש מתחילת אפריל 2007, הוא עדיין צרפתי. האם השבירה שלו מסתמנת באופק של מזרח אסיה?

 

מחסור בחומרי גלם

הרכבת ממלאת תפקיד מרכזי בכלכלה הסינית, ומקבלת עידוד מסיבי מהממשל. אהרון גזית מספר כי החברות הסיניות משקיעות בבניית קווי רכבת למכרות בפרויקטים בהם מעורבת סין במקומות שונים ברחבי בעולם; קווי רכבת למכרות ברזל באוסטרליה, שם סיפקו חברות סיניות גם את הפסים והקרונות. סין הינה הספק היחיד של קרונות משא לאוסטרליה וכן קרונות דו-קומתיים לרכבת של מלבורן.

 

כמו כן, סין מעורבת בפרויקטים באסיה, אפריקה, דרום אמריקה וכנראה בקרוב גם באירופה. בכל אלה עושה סין שימוש ברזרבות הגדולות במטבע חוץ שיש לה, מה שמאפשר לה להרים פרויקטים בכל סדר גודל, ולממן בנייה במחירים תחרותיים במיוחד על מנת לתקוע יתד במקומות שהוגדרו כאסטרטגיים.

 

אולם קיימים גם קשיים. סין נתקלת לא פעם במחסור בחומרי גלם ובאנרגיה. המשק הסיני, שגם כך צורך כמויות אדירות של ברזל, נפט ופחם ושרשת החשמל שלו נדרשת לכל יכולת התפוקה שלה, מתקשה לעתים לספק את צרכי משק הרכבות שלה בבית ובחו"ל.

 

במסגרת ההתמודדות עם קושי זה, הממשל הסיני עושה מאמץ לחשמל קווים ולבנות תחנות כוח נוספות. כמו כן, הממשל הוסיף סעיף של אספקת מקורות ברזל ואנרגיה לחוזים בינלאומיים. לדוגמא, בפרוייקט ה-SKRL של דרום מזרח אסיה חלק משמעותי מהמחיר שתקבל סין משכנותיה תמורת בניית הרשת יתקבל בחומרי גלם.

 

כפי שניתן לראות הממשל הסיני הגדיר את תחום הרכבות כתחום אסטרטגי שמשרת מטרות פנימיות וחיצוניות כאחד, מטרות כלכליות לצד מטרות מדיניות ויהיה מרתק להמשיך לעקוב אחרי המימוש שלהן.

 

טל רשף הוא יועץ ומרצה לתרבויות ועסקים באסיה, מאמן עובדים ומנהלים לרילוקיישן. מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית.


פורסם לראשונה 21/11/2010 18:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבת מהירה (ארכיון)
צילום: איי פי
טל רשף
מומלצים