הממשלה אישרה: רפורמה בלימודי נהיגה
המעבר מלימוד נהיגה בעזרת מורים עצמאיים למרכזי לימוד ייעודיים, אושר על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. עם זאת, הרפורמה המדוברת והשנויה במחלוקת תכנס לתוקף רק ב-2012 וגם זאת, רק אם הכנסת תאשר את התכנית בקרוב. ynet מביא פרטים חדשים, שלא פורסמו עד היום
הדרך הארוכה לרפורמת לימודי הנהיגה. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את תוכנית משרד התחבורה לשינוי שיטת לימוד הנהיגה בישראל. במסגרת התוכנית, יחליפו "מרכזי לימוד נהיגה" (מל"נים) את המורים העצמאיים הפועלים כיום. במרכזים אלה יעברו התלמידים שיעורים עיוניים ומעשיים בו-זמנית. בנוסף, מי שיעבור מבחן נהיגה מעשי ("טסט") יוכל לקבל "היתר נהיגה" מגיל 16 ותשעה חודשים, שלושה חודשים מוקדם מהנהוג כיום. בנוסף, תקופת הליווי לפני קבלת רישיון-קבע תוארך משלושה לשישה חודשים.
- מהפיכת לימוד הנהיגה יוצאת לדרך
אלא שעיון בתוכנית שהגיש משרד התחבורה לאישור הוועדה, מגלה כי עד שתיכנס התוכנית לתוקף, יעבור זמן רב. על-פי נוסח הצעת החוק, המהווה את הבסיס לתוכנית, השינויים בשיטת לימוד הנהיגה ייכנסו לתוקף רק ב-2012, ובהנחה שהכנסת תאשר את התוכנית בחודשים הקרובים. עיכוב האישור בכנסת יגרור דחייה ביישום התכנית, הכוללת מספר סעיפים שלא פורסמו עד כה על-ידי משרד התחבורה. ynet מביא לכם את הפרטים:
רישיון נהיגה על-תנאי
על-פי החוק כיום, נהג חדש שמורשע בעבירת תנועה חמורה - למשל נהיגה במהירות מופרזת או מעבר צומת באור אדום - יוגדר "נהג חדש" לשנתיים נוספות "בעת חידוש רישיונו". לטענת משרד התחבורה, הניסוח של החוק גורם לכך שנוצר "תמריץ לנהג חדש לדחות את הדיונים במשפטו, או לבקש להישפט על עבירת קנס, רק על-מנת שמועד ההרשעה יחול לאחר תום תקופת הנהג החדש". ובמלים פשוטות: מי שמצליח לדחות את ההרשעה עד לאחר שמסתיימת תקופת היותו נהג חדש, מצליח לחמוק מהארכתה.
לאור זאת, מציע משרד התחבורה לקבוע כי מיום מסירת הודעה על תשלום קנס - או מיום הגשת כתב אישום בגין עבירה חמורה - תוארך אוטומטית "תקופת נהג חדש". אם יזוכה הנהג, או אם יבוטל הקנס, התקופה תסתיים במועד המקורי, או מיד עם הזיכוי או ביטול הקנס - לפי המאוחר מביניהם. לחילופין, אם יורשע הנהג, הוא יחויב "בבדיקות ובחינות שתקבע רשות הרישוי", והתקופה שבה ייחשב לנהג חדש תוארך בשנתיים נוספות, שיחושבו מתום התקופה המקורית או לאחר שיעמוד בבחינות - לפי המאוחר מביניהם.
הקלות לחיילים בתקופת הליווי
לפי החוק כיום, בשלושת החודשים הראשונים לאחר קבלת הרישיון, מחויב נהג חדש לנסוע עם מלווה. אלא שיש דרך פשוטה לעקוף את החובה הזו: להימנע מנהיגה בשלושת חודשי הליווי. "תוצאה זו אינה רצויה", אומרים במשרד התחבורה. "לא זו בלבד שהנהג החדש לא יקבל את הערך המוסף שהמלווה יכול לתת לו, הרי ש(אם) לא ינהג כלל במשך שלושה חודשים, (הוא) עלול לאבד את המיומנויות והידע שרכש".
הפתרון שמציע משרד התחבורה: תקופת הליווי תוארך לשישה חודשים - בשלושה חודשים תחויב נוכחות מלווה במשך כל שעות היום, ובשלושת החודשים האחרונים תחויב נוכחותו רק בלילה. בסוף התקופה יידרשו הנהג והמלווה לחתום על הצהרה, לפיה ביצעו את הליווי כנדרש על-פי חוק.
עד שיסיים הנהג החדש את הליווי, לא יוכל לקבל רישיון קבוע, ויסתפק ב"היתר נהיגה". עם קבלת היתר הנהיגה - מיד אחרי שיעמוד בהצלחה במבחן נהיגה מעשי ("טסט") - יקבל הנהג בנוסף ערכה מיוחדת, שתדריך אותו כיצד לעמוד בחובת הליווי. הקלה מסוימת תינתן לנהגים חדשים שהחלו את שירותם הצבאי: החונכות שעוברים נהגים צבאיים במסגרת צה"ל, תוכר על-ידי משרד התחבורה כתחליף לחובת הליווי.
עם זאת, עדיין לא ברור כיצד יאכפו במשרד התחבורה את ביצוע הליווי בפועל: גם אם יחתמו הנהג החדש והמלווה על ההצהרה, אין כל ערובה כי אכן מילאו את התנאים שקבע המשרד. יתרה מכך: מומחי בטיחות מזהירים כי נהגים מבוגרים נוטים להטמיע בנהגים חדשים הרגלים שעלולים להיות מוטעים ואף מסוכנים. מאחר שאין יכולת או כוונה לפקח באופן אפקטיבי על פעילות המלווים, לא ברור כיצד יתגברו במשרד התחבורה על הבעיה.
כולם יצליחו יותר?
בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק הממשלתית, מעריכים במשרד התחבורה כי הרפורמה בלימודי הנהיגה "תפחית את מספר המבחנים החוזרים שיידרשו התלמידים לבצע עד שיעמדו במבחן (המעשי) בהצלחה". לטענתם, "יידרשו פחות מבחנים לאור התחזית כי הלימוד במסגרת המל"ן יוביל לאחוזי הצלחה גבוהים יותר".
חלק גדול מהערכות משרד התחבורה מבוסס על ניסוי שנערך ב-2007, ובמסגרתו הוקם מל"ן ניסיוני בכפר-סבא. לטענת המשרד, אחוזי ההצלחה של התלמידים שהשתתפו בניסוי "היו גבוהים משל קבוצת הביקורת", ורמת שביעות הרצון שלהם מתהליך הלימוד הייתה "גבוהה".
אלא שבעניין זה יש לציין כי בניסוי השתתפו - על-פי פרסומי משרד התחבורה - 105 תלמידים בלבד. בנוסף, מורי נהיגה טוענים כי שיעורי ההצלחה של תלמידים באזור כפר-סבא גבוהים מהממוצע, ולכן אין לראות באחוזים הגבוהים יחסית משום מדד להצלחת הניסוי כולו. ראוי גם להוסיף כי סיכום הניסוי מעולם לא פורסם ברבים.