מותר לצרף למניין מי שנסע לבית הכנסת בשבת?
שאלה:
האם אפשר לצרף למניין בשבת אדם שנסע באוטו שלו לבית הכנסת?
תשובה:
שלום וברכה,
השאלה של צירוף אדם שאינו מקיים מצוות למניין, ובפרט אדם המחלל שבת בפרהסיה, היא שאלה עתיקה, ונראה שתשובתה תלויה גם במציאות.
בימים קדמונים, כאשר רוב ככל עם ישראל קיים מצוות – מי שחילל שבת בפרהסיה נחשב כ"מומר להכעיס", וחכמים נידו והרחיקו אותו.
להרחקה זו היו שני טעמים עיקריים: האחד – כדי לקנוס את העוֹבר ולהרתיעו. השני – כדי להציל את האחרים שלא יימשכו אחריו. אולם, כאשר התרבו מחללי השבת – הרחקתם ודחייתם אינם יעילים, ואדרבה, גורמת להרחקתם עוד יותר.
כאשר אדם בא בשבת לבית הכנסת, אפשר להחיל עליו את דברי הרמב"ם: "אינו ראוי להרחיק מחללי שבתות ולמאוס אותם, אלא מקרבם ומזרזם לעשיית המצוות, וכבר פירשו רבותינו זכרונם לברכה, שהפושע אם פשע ברצונו, כשיבוא לבית הכנסת להתפלל מקבלים אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה עליו השלום (משלי ו' ל'): 'לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב', אל יבוזו לפושעי ישראל שהם באים בסתר לגנוב מצוות" (סוף אגרת השמד). כלומר, יש לקבל גם אנשים המחללים שבת, לקרבם ולא לדחותם.
כך גם כותב בדורנו הרב עובדיה יוסף, שאין להרחיק ולבזות עוברי עבירה, "ויש לחשוש פן יצאו לגמרי מן הדת, אבל על ידי התקרבות והסבר פנים הם מתביישים ואינם פורקים עול התורה לגמרי. ... והוא הדין לעניין להעלותם לתורה, שאין ספק שהבא להחמיר ולמונעם ביד חזקה יכול לגרום ריב ומדנים בבית הכנסת, קנאה ושנאה ותחרות..." (שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן טז).
הסיבה העיקרית שבגללה הסתייגו ממחללי שבת היא שהיה בזה ביטוי לכפירה ופרישה מכלל ישראל. לעומת זאת, כיום גם מי שנוסע בשבת, פעמים רבות מחזיק במצוות מסוימות של שבת כמו
קידוש, הדלקת נרות, ובכלל מאמין בבורא עולם.
בנוסף, נוהגים לומר כי הם מוגדרים כ"תינוקות שנשבו", כלומר, כיוון שרבים נוהגים כך, טועים לחשוב שאין איסור בדבר, ובאמת אם היו לומדים כראוי היו שומרים שבת (הרחבה להגדרות אלו אפשר למצוא בספרו של ידידי הרב אברהם וסרמן – "רעך כמוך").
לכן, אדם מישראל, גם אם הוא מחלל שבת, ובא לבית הכנסת במכונית, ניתן לסמוך על הפוסקים המתירים לצרפו למניין. אדרבה, עצם רצונו לבוא לבית הכנסת מעיד על קשר לתורה ואמונה, וצירופו למניין בוודאי מוסיף אהבה.
כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא)