שתף קטע נבחר
 

הממשלה רוצה שתהפכו לנהגים אקולוגיים

התכנית הלאומית להפחתת פליטת גזי חממה שהתפרסמה אתמול (ד'), כוללת התמקדות בנהג ובמכונית. לפי התכנית, המכוניות יחוייבו באבזרים מצמצמי פליטה, ואילו הנהג יידרש לעבור חינוך מחדש. ynet מביא את עיקרי הדברים

הישראלים יפסיקו לנהוג בלי חשבון, ויצילו את הסביבה? המשרד להגנת הסביבה פרסם אתמול (ד') את "התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי החממה". התוכנית, שתובא בקרוב לאישור הממשלה, כוללת כמה החלטות בתחום התחבורה, הנחשב לאחד המקורות העיקריים לזיהום אוויר בישראל: כ-18% מגזי החממה הנפלטים מדי שנה, מקורם באגזוזי מכוניות, משאיות, אוטובוסים וכלי רכב דו-גלגליים.

 

ynet בדק איך תשפיע התוכנית הלאומית על הנהיגה, הכיס והמכונית שלכם. הממצאים לפניכם:


"סגנון נהיגה יכול להשפיע על צריכת הדלק" (צילום: עופר מאיר)

 

מה זו נהיגה אקולוגית?

על-פי החלטת הממשלה, שר התחבורה יידרש "לבצע תוכנית לחינוך ציבור הנהגים לנהיגה אקולוגית, שתחל לא יאוחר מה-1 במאי 2011". במלים פשוטות: הממשלה רוצה לחנך אותנו - האוחזים בהגה - לנהוג בצורה שתקטין את הזיהום שפולטים כלי הרכב הפרטיים. ואיך זה יעזור לסביבה? "סגנון נהיגה יכול להשפיע על צריכת הדלק ופליטת המזהמים", כך הסביר בעבר בכיר במשרד התחבורה, את הצורך בחינוך לנהיגה אקולוגית.

 

"זו בעיה פסיכולוגית קשה", הבהיר הבכיר. "ככל שאתה נוסע מהר יותר, אתה שורף יותר דלק. עצירות מרובות בדרכים עירוניות זו בעיה אחת - אין שום הגיון לנהוג בדרך עירונית ולהאיץ ל-70 קמ"ש, ואז לבלום בחוזקה לפני הרמזור. קמפיין שיידבר על נהיגה מתונה - (יחסוך) כסף לנהגים וימנע זיהום". כדאי להזכיר בהקשר זה, כי כבר בתוכנית העבודה של משרד התשתיות ב-2009, נכלל "מסע הסברה", שמטרתו חינוך הנהג הישראלי לנהיגה חסכונית.

 

תוכנית זו לא יצאה לבסוף אל הפועל. הסיבה: "בעיית כוח-אדם".

 

איך תשמרו על לחץ אוויר?

אם תאושר התוכנית במלואה, החל מ-1 בדצמבר 2011 תחויב כל מכונית חדשה המיובאת לישראל בהתקנת "מערכת בקרת לחץ אוויר" - מערכת המנטרת את לחץ האוויר בצמיגים באמצעות חיישנים. חיווי המותקן בלוח המחוונים, מתריע מפני ירידת לחץ אוויר באחד או יותר מהצמיגים.

 

לבקרה שכזו צפויה השפעה חיובית בשלושה היבטים: צריכת דלק, זיהום אוויר ובטיחות. ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות, עולה כי צמיגים שאינם מנופחים כהלכה יכולים לגרום לעלייה של עד כ-4% בצריכת הדלק - וכמובן שצריכת דלק מוגברת גורמת לפליטת מזהמים רבה יותר. בנוסף, ברשות הצרפתית לבטיחות בדרכים העריכו בעבר כי כ-9% מהתאונות הקטלניות ניתנות לייחוס ללחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים.

 

באיחוד האירופי צפויים לחייב החל ב-2012 את התקנתה של הבקרה בכלי רכב חדשים, ולכן החלטת הממשלה בעניין רק תיישם את מה שממילא יהפוך לסטנדרט בשוק הישראלי - שאימץ זה מכבר את תקינת הרכב הנהוגה באירופה. מה שמשאיר את נושא העלות: מי אמור לממן את העלות הנוספת של המערכת?

 

מחיר בקרת לחץ אוויר יכול להגיע לכ-200 יורו לצרכן, בעוד עלותה ליצרניות הרכב נמוכה משמעותית ומוערכת בכמה עשרות יורו בלבד. משרדי האוצר והתחבורה דנים כבר תקופה ארוכה במתן הטבת-מס למערכות אלה, ועל-פי הערכות, עד שתיכנס חובת התקנתן בסוף 2011, תוחל הטבת-מס שתוזיל את מחירן - ובכך יימנע ייקור המכוניות.

 

למה הצמיג שלכם מתנגד לסיבוב?

בתוכנית הממשלה נכלל סעיף נוסף הנוגע לצמיגים: החל ב-1 בינואר 2012 יחויבו כלי-רכב חדשים בהתקנת "צמיגים בעלי התנגדות סיבובית נמוכה" - צמיגים המתוכננים לצמצם את צריכת הדלק וזיהום האוויר, באמצעות הקטנת החיכוך הנוצר בעת הסיבוב והמגע עם האספלט. החל ב-2016 ייאסר גם יבוא של צמיגים שאינם "חסכוניים" - מהלך שאמור להשפיע על כלי רכב משומשים.

 

לחיכוך שיוצרים הצמיגים יש השפעה משמעותית על צריכת הדלק. לפי נתונים של האיחוד האירופי, כ-20% עד 25% מצריכת הדלק, "מקורה" בחיכוך הצמיגים באספלט. לכן, צמיגים בעלי "התנגדות סיבובית נמוכה" צפויים לשפר את צריכת הדלק, ובהתאם גם לצמצם את פליטת המזהמים.

 

גם במקרה זה, ישראל הולכת בדרך שמתווה האיחוד האירופי, שצפוי לחייב התקנת צמיגים "חסכוניים" בלוח זמנים הדומה לזה שנקבע בהחלטת הממשלה. למעשה, החל ב-2012 מתכננים באיחוד האירופי גם להנהיג "מדד ירוק" ייעודי לצמיגים, שיאפשר לצרכנים לרכוש צמיגים שיתרמו לשיפור צריכת הדלק וצמצום הזיהום.

 

ושוב, נשאלת השאלה מי ישלם על הצמיגים "החסכוניים"? מאחר שעל צמיגים לא מוטל מס-קנייה, סביר להניח כי עיקר הנטל ייפול על הצרכן הסופי. אולם, פערי המחירים בין צמיגים "חסכוניים" וצמיגים רגילים אך מאיכות טובה, אינם משמעותיים - וצפויים להצטמצם בשנים הקרובות.

 

המכוניות יוזלו, הנסיעות יתייקרו?

הצעדים אותם צפויה הממשלה לאמץ טובים, אבל רחוקים מלהיות מספקים. באיחוד האירופי מעריכים כי סך החיסכון הצפוי בצריכת דלק מוערך באחוזים בודדים בלבד - כ-3% בממוצע עבור הצמיגים "החסכוניים", וכ-2.5% בממוצע עבור בקרת לחץ האוויר. בהתאם, הצמצום הצפוי בפליטת גזי חממה מוערך גם הוא באחוזים בודדים.

 

מה שאומר שהממשלה תצטרך למצוא דרכים נוספות לצמצום פליטת גזי החממה, אם ברצונה לעמוד ביעדים שנקבעו ל-2020. ואל תדאגו: בתחילת 2011 צפויות להתפרסם החלטות ועדה בין-משרדית אחרת, שיהיו בעלות השפעה גדולה הרבה יותר - גם על פליטת המזהמים, אבל גם על הכיס שלכם.

 

בתקציב לשנים 2011 ו-2012, הוטל על שרי האוצר והתחבורה להקים ועדה "לבחינת מתכונת מיסוי העלויות הקבועות והמשתנות בענף הרכב". או במלים פשוטות: הוועדה תמליץ על הפחתת מסי הקנייה על מכוניות חדשות, ובמקביל יוטלו מסים חדשים בדמות "אגרות גודש" - תשלום שיקבע על-פי מספר מדדים, כמו למשל שעת הנסיעה, כמות הזיהום שפולט כלי הרכב, ואיזור הנסיעה.

 

ובמלים עוד יותר פשוטות: המכוניות יוזלו, אבל השימוש בהן יתייקר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חכו חכו, בסוף גם יהיו אגרות הגודש
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים