נוהגים ברכב דיזל? היכונו לבדיקת זיהום
המשרד להגנת הסביבה יגדיל משמעותית את מספר ניידות בדיקת הזיהום שיפעיל בכבישים - משש כיום ל-11 בעתיד הקרוב. על הכוונת - כלי רכב בעלי מנוע דיזל, בהם יתמקדו הניידות החדשות. על-פי נתוני משרד האוצר, נזקי זיהום האוויר ממכוניות עומדים בשנה על 7.5 מיליארד שקל
יש לכם רכב ישן ומזהם? המשרד להגנת הסביבה יוריד אתכם מהכביש. במהלך 2011 צפוי המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף רשויות מקומיות, להחמיר משמעותית את האכיפה נגד כלי רכב מזהמים. המשרד יפעיל חמש ניידות חדשות לבדיקת הזיהום שמייצרים כלי רכב, ובכך כמעט ויוכפל מספר הניידות הפעילות - משש כיום ל-11. לפי מכרז שפרסם המשרד, חמש הניידות החדשות יידרשו לבצע לפחות 9,000 בדיקות כל-אחת מדי שנה. כך ייגדל מספר כלי הרכב הנבדקים מדי שנה ביותר מ-100%: ב-2007 נבדקו כ-30 אלף כלי רכב, וב-2009 נבדקו פחות מ-20 אלף.
על-פי המכרז, חמש הניידות החדשות יתמקדו בבדיקת כלי רכב המצוידים במנועי דיזל: "לפחות 70% מכלי הרכב שייבדקו, יהיו רכבי דיזל", קובעים במשרד. מי שיימצא כי מכוניתו חורגת מתקני זיהום האוויר, יקבל קנס והודעת איסור שימוש ברכב עד לתיקון הליקויים. הקנס בגין זיהום אוויר מכלי רכב יכול להגיע עד ל-3,000 שקל, וזאת בהתאם לבעלות - פרטית או חברה - ומספר עבירות קודמות. יש לציין כי הגדלת מספר הניידות לבדיקת זיהום מכלי רכב נכללה בתוכנית העבודה של המשרד לשנת 2009, אך רק בשנה הבאה היא צפויה להתממש.
זיהום האוויר בבייג'ינג: כלי הרכב מסכנים את הבריאות (צילום: רויטרס)
"כלי הרכב מסכנים את האוכלוסייה"
"התחבורה היא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות בישראל", מציין השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, במכתב שנשלח למרכז השלטון המקומי, ובו מתבקשות רשויות מקומיות להשתתף במכרז שפרסם המשרד. "כלי רכב בלתי-תקינים מהווים את אחד הגורמים העיקריים לזיהום האוויר מתחבורה", ממשיך השר. "כלי רכב אלו גורמים לפליטה מוגברת של זיהום אוויר, ומסכנים את האוכלוסייה הנחשפת לזיהום זה".על-פי המשרד להגנת הסביבה, ניידות האכיפה החדשות יופעלו במשותף עם חמש רשויות מקומיות שייבחרו בהליך של מכרז, שייסתיים בסוף דצמבר. ההכנסות מדו"חות שיינתנו לבעלי כלי רכב מזהמים, יועברו לקרן לשמירת הניקיון של המשרד, או לרשות המקומית - אם זו האחרונה מפעילה מערך "ברירות משפט" עצמאי. קרן הניקיון של המשרד תומכת ברשויות מקומיות ואיגודי ערים ביישום פרויקטים סביבתיים - כמו למשל מיחזור, מניעת מפגעים וטיפול בפסולת.
"אחת השיטות המוצלחות לאיתור ולטיפול בכלי רכב אלו היא הפעלת ניידות בצד הדרך, הבודקות באופן מדגמי את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב", מסכם ארדן. "כלי רכב תקינים יעמדו בתקני הפליטה ויעברו את הבדיקה בהצלחה. כלי רכב הנכשלים, אינם תקינים ובהתאם לנסיבות - ייקנסו ויקבלו הודעת אי-שימוש ברכב". יש לציין כי הודעת איסור שימוש ברכב יכולה להימסר רק אם במקום נוכח שוטר.
גזים עכורים והאצה חופשית
על-פי נתוני אגף הכנסות המדינה במשרד האוצר, הנזקים שגורם זיהום מכלי רכב נאמדים ב-7.5 מיליארד שקל בשנה. מקור רוב עלות הזיהום בכלי רכב כבדים - משאיות ואוטובוסים: בין 68% ו-87% מהעלות משויכת לכלי רכב אלה, וזאת לעומת כ-11% עד 29% מהעלות המשויכים לכלי רכב פרטיים.
הניידות שמפעיל המשרד להגנת הסביבה אמורות לבדוק את כל סוגי כלי הרכב: מכוניות פרטיות, אוטובוסים, משאיות וכלי רכב מסחריים. הבדיקה של כלי רכב המצוידים במנועי בנזין נעשית בהילוך סרק ("ניוטרל"), באמצעות החדרת חיישן לצינור הפליטה ומדידת האחוז היחסי של פחמן חד-חמצני (CO) מסך הגזים הנפלטים. במשרד מציינים כי הניידות החדשות יידרשו לבדוק את תכולתו של פחמן חד-חמצני גם בסל"ד גבוה.
בכלי רכב המצוידים במנועי דיזל נבדקת "מידת ההשחרה" של העשן הנפלט, על-פי ערכים קבועים מראש. כך למשל, אם נפלט עשן ברמה המוגדרת "דרגה שתיים" - דרגת צבע, בין אפור ושחור - למשך שלוש דקות מצטברות בפרק זמן של שעה, כלי הרכב נפסל לשימוש ובעליו מקבל קנס. בבדיקה נוספת, מוחדר למפלט חיישן המודד את עכירות הגזים הנפלטים ב"האצה חופשית" - האצה מסיבובי סרק עד לסל"ד מרבי.