שתף קטע נבחר

 
צילום: דודי ועקנין

הנהג שלנו במעקב

במשנה יעצו חכמים לזכור שיש "עין רואה ואוזן שומעת" - וכך להישמר מעבירות. ההצעה שקובעת כי יש להתקין מערכות ניטור בהסעות תלמידים מבוססת על עיקרון דומה - ועשויה להציל חיים

מרי בייל, כך סביר להניח, לא הייתה זורקת חתול לפח האשפה והופכת לאחת הנשים השנואות בבריטניה, אילו ידעה שמעשיה מתועדים ויועלו ליוטיוב. 

 

מרי אינה לבד. כולנו מתנהגים אחרת כאשר אנו חשים שרואים אותנו. משום כך יעצו חכמינו במשנה: "הסתכל בשלושה דברים ואי אתה בא לידי עבירה: דע מה למעלה ממך - עין רואה, ואוזן שומעת, וכל מעשיך בספר נכתבין". כאשר מעשיו של אדם מתועדים ונשמרים, פוחת באורח פלא הסיכוי שהוא "יבוא לידי עברה", ולעניינו - "לידי עברת תנועה".

 

 

הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (חובת התקנת מלווה נהג אלקטרוני ברכב המסיע תלמידים) התשס"ט-2009, שאותה יזמתי, מיישמת עיקרון זה כדי להגביר את שלומם של ילדינו. הצעת החוק קובעת כי כל רכב להסעת תלמידים יהיה חייב ב"קופסה ירוקה" - מערכת ניטור נהיגה אלקטרונית שתעקוב אחר הנהג ותאפשר לגלות כל התנהגות חריגה או ביצוע עבירות תנועה שיש בהן כדי לסכן חיי אדם.

 

לדאבוננו, הוכח בעבר כי לעתים נהגים המסיעים תלמידים אינם זהירים מספיק. על-פי מחקרים רבים שנעשו בעולם, לקיומה של ה"קופסה הירוקה" ברכב השפעה חיובית ביותר, והיא גם תאפשר לאתר נהגים מסוכנים.

 

יש משמעות

מדוע אנשים מתנהגים אחרת כשהם יודעים ש"כל מעשיהם בספר נכתבים"? הסבר אחד נעוץ, ללא ספק, בגורם ההרתעה והענישה הנלווה. אילו מרי בייל הייתה יודעת שבמעשיה תסתכן בענישה על-פי חוק, תאבד את משרתה, ותקבל איומים על חייה - סביר שהייתה מתנהגת אחרת.

 

בנוסף לכך ה"עין הרואה" משפיעה גם מסיבה אחרת - סיבה המתחדדת מניתוח מקורות ישראל ומהקשבה זהירה להסברים שנתנה בייל בראיון לעיתון הסאן:

 

"אמר רבי יצחק... אילו היה יודע ראובן שהכתוב מכתיב עליו 'וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם' - בכתפו היה מטעינו ומוליכו אצל אביו" (ילקוט שמעוני רות, רמז תרד). כזכור, כשהגיע יוסף לבקר את אחיו והם ביקשו להורגו, עמד ראובן מול דילמה ערכית משמעותית: מחד, כאחיו הבכור של יוסף הוא חש אחריות להציל אותו מאחָיו שביקשו להורגו. מאידך, התקשה ראובן להתנגד לאֵחיו בשל הלחץ העצום שהופעל עליו "ליישר קו".

 

ראובן בחר בפשרה, והציע להשליך את יוסף לבור ריק בשדה - לא להרוג אך גם לא להציל, מתוך תקווה למצוא הזדמנות להצילו לאחר מכן. האמורא רבי יצחק טוען, שאילו ראובן היה יודע שסיפור זה ייכתב בתורה, היה בוחר באפשרות הטובה יותר, עומד בלחץ, ומשיב את יוסף לאביו.

 

רבי יהודה אריה לייב אלתר, בעל ה"שפת אמת", מגדולי האדמו"רים החסידיים במאה ה-19, מסביר את הדברים בצורה גאונית. לדידו, כאשר אדם חש כי מעשיו ייכתבו בתורה, כלומר יקבלו תיעוד משמעותי ונצחי, הוא מתנהג אחרת, משום שעצם העובדה שטורחים לתעד את מעשיו מראה שמעשיו משמעותיים (שפת אמת, וישב, שנת תרמ"ד).

 

נהיגה ראויה לתיעוד

מרי בייל טענה להגנתה בראיון לסאן הבריטי כי "אני לא יודעת מה עבר עליי, אבל פתאום חשבתי שזה יהיה מצחיק לשים אותו בפח", והוסיפה: "זה רק חתול. עשיתי את זה כבדיחה כי חשבתי שזה יהיה מצחיק..." – מעשה חסר

משמעות ובר חלוף.

 

התקנת "קופסה ירוקה" ברכבי הסעות תחדד לנהג את התודעה כי כל תנועה משמעותית שלו בכביש ראויה לתיעוד, ותעלה את המודעות שלו לחשיבותה ולקריטיות שבה. בד בבד תתריע הקופסה על נהגים שבסופו של דבר לא הפנימו מספיק את ערך חיי האדם, ונהיגתם מסכנת חיים.

 

הצעת החוק עברה את המשוכה של ועדת השרים לחקיקה, ועתה מתנגד לה רק האוצר. כהורים לילדים ומתוך נקודת מבט יהודית אנו אומרים לפקידי האוצר: "והלא פיקוח נפש דוחה כל מצוות שבתורה"! (ע"פ יומא פג, א) - ובוודאי שדוחה שיקולים תקציביים צרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים