עזבו אתכם מרטלין, קחו טכנולוגיה
מה גרם לתלמידים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות עם הפרעות קשב וריכוז, להפוך מתלמידים בעייתים לנציגים של מדינת ישראל בתחרות המדע העולמי?
בית הספר "דשנים" בחיפה הוא בית ספר המרכז תלמידים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות, שהתקשו להחזיק מעמד במסגרת לימוד אחרות. לאחרונה הוחלט לקיים בבית הספר תוכנית נסיונית, ולפתוח מעבדה טכנולוגית עכשווית שמדברת בשפת הנוער של היום. בתוך פחות משנה הצליחו בני הנוער מבית ספר דשנים, להפוך מתלמידים בעייתים לנציגים של מדינת ישראל בתחרות המדע העולמי.
"מסתבר שברגע שהתלמידים התחילו לעבוד עם הציוד הממוחשב במעבדה המוטיבציה של התלמידים עלתה פלאים". מספרים אנשי הצוות בבית הספר התלמידים לומדים בהתלהבות, משתפים פעולה, נהנים ללמוד בדרך של ניסוי ומחקר ורוצים להשתתף ולקחת חלק במעבדות"'.
"אלו תלמידים שאף מערכת אחרת של חינוך לא מוכנה לקבל אותם, ילדים עם המון בעיות גם התנהגותיות גם לקויי למידה
ומאוד קשה כמובן לעבוד איתם", מספר המורה לכימיה. "מה שמאוד מאוד הפתיע אותנו במשך תקופה ארוכה שאנחנו עובדים עם החבר'ה, זה איך השתנתה התנהגות. כשהם נכנסו לסביבה לימודית כזאת עשירה בטכנולוגיה, זה פשוט היה לא יאמן".
ללמוד מדעים בהנאה כאילו משחקים במחשב. צילום: אבי חי
המעבדה המשכוללת נקראת ה - Nova: טכנולוגיה של חברת Fourier שמחליפה את כיתת המדעים הישנה - כל מדחום, מטר, מד חומצה, מחברת וסרגל הופכים להיות טכנולוגיים, מה שגורם לנוער של היום להתחבר לנושא וללמוד מדעים, פיזיקה, ביולוגיה וכימיה בהנאה כאילו הם משחקים במשחק מחשב.
התחילו לדבר שפה מדעית
מסתבר שברגע שהתלמידים התחילו לעבוד עם הציוד הממוחשב במעבדה המוטיבציה של התלמידים עלתה פלאים. התלמידים לומדים בהתלהבות, משתפים פעולה, נהנים ללמוד בדרך של ניסוי ומחקר ורוצים להשתתף ולקחת חלק במעבדות.
ההתלהבות הייתה כל כך רבה עד שכיתה שלמה התארגנה והתייצבה בחדר המנהלת בבקשה להוסיף להם שעות הוראה ולהרחיב את שעות למידת הכימיה. בנוסף התלמידים קיבלו לאחרונה הזמנה לבוא ולהשתתף בתחרות בינלאומית של המדען הבא באוסטרליה.
"ברגע שאני פעם ראשונה נכנסתי לכיתה הזאת והתחלתי ללמד חומר תיאורתי כמו שאני
במשך שנים רבות מלמד, ההצלחה הייתה אפסית, אפס, לא מקשיבים, לא מעניין וכו'". מסביר המורה."דרך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, דרך התנסות רבה במעבדה יש עכשיו אור בעיניים, הם התחילו לשאול שאלות, הם התחילו לדבר שפה מדעית, השתנה ההתנהגות".
"הייתי תלמיד מופרע שלא חושב מה הוא עושה בשיעורים תמיד זה שעושה את הבלאגן, יוצא מהכיתה ופה אני דווקא מרגיש רגוע מרגיש שכן בא לי לעבוד פה". מתוודה אחד התלמידים המשתתפים במעבדה.
העובדה שזכינו לייצג את ישראל בתחרות המדע העולמי נותנת גאווה לנו וגם לבית ספר זה אומר שאנחנו כן שווים משהו", הוא מסכם. "שלא סתם באנו לפה לעשות ניסויים שגם יצא לנו מזה משהו ונמשיך עם זה הלאה. נקווה שנזכה גם באוסטרליה".