חוק חדש: רף שכרות מחמיר לנהגים צעירים
מליאת הכנסת אישרה חוק חדש, הקובע כי ריכוז האלכוהול המותר לנהגים צעירים ונהגים מקצועיים יהיה נמוך משמעותית מזה המותר לנהגים אחרים. המשמעות: נהגים אלה לא יוכלו לשתות ולנהוג. יוזם החוק, ח"כ חמד עמאר: "הצעת החוק תסייע במאבק בתאונות ותמנע קורבנות שווא"
על-פי החוק החדש, ריכוז האלכוהול המותר לנהגים צעירים ומקצועיים הוא 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם, לעומת 50 מיליגרם המותרים לנהגים אחרים. בבדיקה באמצעות מכשיר "ינשוף", המשמש למדידת ריכוז אלכוהול באוויר נשוף, ירד הריכוז המותר מ-240 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר, ל-50 מיקרו-גרם בלבד. ריכוז זה הופך צריכת אלכוהול כבר בכמות מזערית, לעבירה על החוק.
מטרת החוק: למנוע צריכת אלכוהול לפני נהיגה (צילום: קובי קואנקס)
ראוי לציין כי לאחר שאושרה הצעת החוק בוועדת הכלכלה לפני כחודש, אמר ח"כ עמאר כי בכוונתו לקדם הצעה נוספת, שתקבע רף שכרות מחמיר לכלל הנהגים. בהצעה זו תומכים מומחי בטיחות רבים, הטוענים כי לאלכוהול השפעה מסוכנת על נהגים כבר לאחר צריכת כמות קטנה. לאחר האישור היום במליאה, אמר ח"כ עמאר "כולי תקווה שהצעת החוק תסייע במאבק בתאונות הדרכים ותמנע קורבנות שווא".
אם שותים, לא נוהגים
לדברי ח"כ עמאר, המטרה העיקרית אותה מנסה החוק להשיג - באמצעות הורדת הריכוז המותר לרמה מזערית - היא למנוע מנהגים צריכת אלכוהול לפני נהיגה. הסיבה לכך שלא נקבע "רף אפס" - ריכוז אפסי של אלכוהול בבדיקת דם או נשיפה - היא הימצאות אלכוהול במאכלים שונים, ולעתים גם בתרופות או משקאות לא-משכרים.
רף השכרות החוקי כיום - שימשיך להיות הרף הקובע לנהגים שאינם נכללים בחוק החדש - מאפשר בפועל צריכת אלכוהול בכמות התלויה במספר משתנים. כמו למשל משקל, גיל ואף מין הנהג. למרות שאין זו מידה מדויקת והיא אף עשויה לבלבל, מקובל להשוות את הריכוז המותר כיום לכמות של עד שתי "מנות" אלכוהול - כאשר מנה היא 15 מ"ל אלכוהול.
מומחי בטיחות מסבירים כי כישורי הנהיגה נפגעים, גם בצריכה של רמת אלכוהול הנמוכה מזו המותרת כיום. בישיבה של ועדת הכלכלה שנערכה לפני כמה חודשים, הבהיר ד"ר שלמה אלמוג, מנהל המחלקה לטוקסיקולוגיה בתל השומר, כי "ברמה של 50 מיליגרם בדם או 240 מיקרו-גרם אלכוהול באוויר נשוף (הריכוז המותר כיום, ש.ה), מגולמת כבר רמת סיכון של פי שניים עד פי ארבעה להיות מעורב בתאונת דרכים".
הורדת הריכוז לרמה מזערית, תמנע את הבלבול הקיים כיום. כך הסביר עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת תעבורה בלשכת עורכי הדין, בישיבת ועדת הכלכלה לפני כחודש: "היום לחוק יש מסר דו-משמעי... לפי החוק, מותר לנהוג ולשתות עד כמות מסוימת. הכמות הזאת משתנה בין בתי המשפט השונים. פעם אנחנו מגיעים ל-240 מיקרו-גרם, אחר כך אנחנו מגיעים ל-400 ויורדים ל-290, כשהמסר הוא - מותר לשתות ולנהוג. (החוק החדש) מעביר מסר חד-משמעי - אי אפשר לנהוג ולשתות".