שתף קטע נבחר
 

הרכבת סוגרת קווים - מה אפשר לעשות?

נוסעי הרכבת מדרום לתל-אביב, יאלצו להסתדר בלי שירותיה במהלך שבוע עד שבועיים, החל ב-10 בדצמבר. האם זכאים בעלי חופשי-חודשי להחזר, ומדוע לא מתבצעות העבודות בימים שאינם עמוסים. ynet מנסה לענות על חלק מהשאלות

זה לא כל-כך נעים לראות קו סגור. בשנה האחרונה ניכרת עלייה משמעותית במספר הימים בהם סוגרת הרכבת קווים מרכזיים, לצורך עבודות פיתוח. סגירת הקווים גורמת חוסר נוחות לאלפי נוסעים, במיוחד כאשר מדובר בקווים עמוסים במיוחד, כמו זה המחבר בין באר-שבע ותל-אביב, שייסגר בין ה-10 וה-17 בדצמבר, וזה המחבר בין תל אביב לאשקלון וראשון לציון, שייסגר אף הוא ב-10, ויפתח רק ב-27 בחודש. העובדה שמדובר בקווים בהם סגירה מוחלטת לשבוע ואף יותר היא עניין שבשגרה בשנים האחרונות, אינה עוזרת כלל לנוסעים.

 

אז אילו פתרונות תחבורה עומדים לרשות משתמשי הרכבת הקבועים, ואיזה פיצוי יקבלו אם כבר רכשו כרטיסי חופשי-חודשי? ynet עונה על כמה שאלות בוערות:

 

שאלה: קניתי חופשי-חודשי, מה לעשות?

 

תשובה: הרכבת אינה מעניקה פיצוי משום סוג לבעלי כרטיס חופשי-חודשי, בגין סגירת קווים. ברכבת מסבירים ל-ynet כי "אנו מודיעים מראש על סגירת קווים, ומאפשרים לנוסע להחליט אם לרכוש כרטיס חופשי-חודשי או לא. לקראת סגירות קווים או שינויים בלו"ז הרכבות, מתפרסמות מודעות בתחנות הרכבת בכל הארץ, ובמקביל מופיע פרסום באתר האינטרנט של רכבת ישראל. בנוסף, מונחות הקופאיות לדווח לנוסעים על השינויים בלו"ז, ולהניח את החלטת הרכישה לשיקול דעתם".

 

עוד אומרים כי כאשר קו מסוים נסגר לתקופה ארוכה של שבוע או יותר, מומלץ להשוות את עלות כרטיס חופשי-חודשי עם עלות נסיעה באמצעות כרטיסים רגילים, או באמצעות כרטיס חופשי-שבועי. כדאי לזכור כי עלות כרטיס חופשי-חודשי בקווים פרבריים ועירוניים, מקבילה למחיר של 26 נסיעות רגילות, ואותו כרטיס בקווים בין-עירוניים, מקביל לעלות של 30 נסיעות רגילות.

 

שאלה: איך אגיע לבסיס או לעבודה בלי רכבת?

 

כחלופה לקו רכבת שנסגר, אמורים לשמש קווי אוטובוס מקבילים. קו 380 של אגד תעבורה ומטרופולין בין באר-שבע ותל-אביב, אמור למשל להציע פתרון למי שרגיל לנסוע בקו הרכבת בין שתי הערים. משרד התחבורה גם אמור לדאוג לתגבר את הקווים הרלוונטיים, על-מנת שיעמדו בעומס הנוסף. ברכבת מסבירים כי "אחראי פרויקט תיאום תחבורה ציבורית לרכבת ישראל במשרד התחבורה, מוציא עדכון לכל החברות הרלוונטיות בנוגע לתגבור קווי אוטובוס".

 

עם זאת, כדאי לזכור כי הפתרון המוצע הוא לרוב חלקי בלבד, שכן רכבת אחת מסיעה מאות נוסעים, לעומת כמה עשרות בלבד שמסיע אוטובוס יחיד. בקווים עמוסים במיוחד, כמו הקו בין באר-שבע ותל-אביב, צפויה לנוסעים תקופה לא קלה בעת סגירתו בעוד כעשרה ימים - וזאת גם אם יתוגבר כהבטחת הרכבת: קו 380 המקביל עמוס לעייפה גם בימים שבהם פועלת הרכבת כסדרה. 

 

שאלה: למה סוגרים את הקו דווקא בימי ראשון וחמישי?

 

למרות הבטחת הרכבת כי היא "עושה מאמצים רבים לריכוז עבודות בימים שני עד רביעי, כדי לאפשר תחבורה סדירה בימי ראשון וחמישי העמוסים", הניסיון של התקופה האחרונה מלמד כי סגירת קווים חשובים מתבצעת לא פעם על-פני שבוע שלם, ואף יותר. התוצאה היא לעתים עומס קיצוני בתחנות המשרתות את קווי האוטובוס המקבילים לקו הרכבת שנסגר.

 

גם הבטחה אחרת של הרכבת - "לקראת החלטה על סגירת קווים, נמצאת רכבת ישראל בקשר עם גופים אקדמיים וצה"ל, על-מנת לתאם תאריכים שלא יפגעו ברבבות הסטודנטים והחיילים" - לא תסייע לכם למצוא פתרון תחבורתי חלופי, ואינה צפויה לרצות את סמל המחלקה שלכם במקרה של איחור.

 

שאלה: למה שלא יעבדו על קווי הרכבת בסופי-שבוע וחגים?

 

כמו כל החברות הממשלתיות, כפופה רכבת לחוקים התקפים בישראל בעניין עבודה בימי שבת וחג. ברכבת גם טוענים כי בעבר הגישו בקשה לקבל היתר מיוחד לבצע עבודות תשתית בימי שישי ושבת - "במטרה להקל על נוסעי הרכבת" - אך בקשתם נענתה בשלילה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש פיצוי לבעלי כרטיס חופשי-חודשי?
צילום: דורון גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים