קוטור של מים
חובבי אופנה מושבעים לא רק לובשים מותגי אופנה יוקרתיים, אלא גם משתמשים במוצרים ממותגים - מטלפונים סלולריים ועד מכוניות. כעת מגיעה ההתמתגות לשיא, כשחובבי העיצוב והיוקרה יוכלו אפילו ללגום מים מבקבוקים שעוצבו על ידי מעצבי-על. רועי ירושלמי צחצח את הצרפתית שלו כדי לשוחח עם האחראים ליוזמה ולברר מה הסיפור שעוד מאחורי בקבוקי המים של מיסוני ואיסי מיאקי
פאשינסטה באוויאן, איטליאנו בסן פלגרינו
שתיים מהחברות הגדולות בתחום המים המינרליים, אוויאן וסן פלגרינו, השיקו לאחרונה בקבוקים במהדורה מיוחדת של מעצבי-על. עבור אוויאן, שאת בקבוקיה מעצב השנה המעצב היפני איסי מיאקי, זהו שיתוף פעולה רביעי במספר בתחום האופנה, והמשך ישיר של כ-20 שנות עיצובים מיוחדים לבקבוקים. בסן פלגרינו, שנתנה השנה לבית מיסוני לעצב עבורה תוויות חינניות ושובבות, מדובר בשת"פ ראשון, המהווה שופר ואות פתיחה לעיצובים ברוח איטלקית.
ז'אן פול גוטייה וחברות שמרוות את צמאונן בסטייל
הבקבוקים של שתי החברות מככבים בחלונות הראווה בחנויות הדגל של המותגים, (בארץ היה זה בוטיק "אמור" שהציג לראווה את הבקבוקים סן פלגרינו בחלון הראווה של החנות) וכצפוי, הבאזז המיוחל הגיע. מי שניחן בחברים אופנתיים בפייסבוק, היה יכול גם לראות בשבועות האחרונים עשרות קורבנות אופנה שהצטלמו עם בקבוקים מעוצבים באייפון דור 4 שלהם. היסטריה מינרלית של העשירון העליון? אתם אמרתם.
פרח במקום אגרטל: איסי מיאקי לאוויאן
מאחורי ההחלטה להכניס סממנים ולוגואים של מותגי-על לתחום המים עומדים מספר שיקולים. הראשון: הרצון להקנות למוצר כל כך בסיסי, שיוצא באיכות סבירה אפילו מהברז הביתי, מגע-קסם של שיק יוקרתי. המים מהווים את הפרט שמעיד על הכלל בכיוון שאליו הולך עולם העיצוב התעשייתי ואפילו תחום דיור היוקרה – היתלות בלתי פוסקת באילנות גבוהים, הלוא הם שמות מותגים נוצצים, שמסנוורים את קהל היעד וקורצים על הדרך לשווקים האסיאתיים החדשים חובבי הלייבלים.
עיצובים מלהיבים של אוויאן
השיקול השני הוא תכליתי למדי: ליצור עניין סביב מוצר יומיומי, שבימים כהרגלם, פרובוקטיבי בערך כמו פרק ב"פרפר נחמד". "בשוק המים, ובפרט בשוק הסטיל ווטר (מים שאינם מוגזים – ר.י.), יש קושי אמיתי לעניין את הצרכנים ולהציג סיפור. ועדיין, אתה לתת ערך מוסף למוצר בדרך כלשהי", אומרת פלורנס בוסאר, מנהלת תחום המהדורות המצומצמות העולמית באוויאן, "השאיפה שלנו היא שכמו שקונים תיק כי הוא לואי ויטון, ישתו בקבוקי מים כי הם 'אוויאן'".
על התפתחות התחום עליו היא אמונה, מספרת בוסאר: "ב-1992 יצא בקבוק הלימיטד אדישן (מהדורה מוגבלת, ר.י) הראשון של אוויאן, שעוצב בצורת הר וכמחווה לאולימפיאדת החורף שהתקיימה באלברוויל שבאלפים הצרפתיים, ממש בסמיכות למעיינות שלנו. אחריו עיצבנו בקבוק בצורת טיפה, במטרה להדגיש את איכות המים והזכות של אוויאן. עם הזמן, הבנו שהבקבוקים הפכו לסמלי סטטוס, פריט לאספנים והחלטנו לעשות מהעיצובים האלו מסורת".
ב-2006 השיקה אוויאן את שיתוף פעולה עם המעצבים, בשת"פ ראשון עם מעצב העל כריסטיאן לקרואה. המעצב הבא בתור: ז'אן פול גוטייה. "זה היה שת"פ מרגש במיוחד עבורנו, בזכות התעוזה והחדשנות שלו כמעצב", מתרגשת בוסאר בצרפתית עליזה. "הוא גם נתן לבקבוק משהו מהרוח הלא מתפשרת שלו. בקבוק הפסים של פול סמית' היה חגיגה של צבעים ואופטימיות, ונוצר על פי רעיון של סמית עצמו, והעיצוב הנוכחי, של איסי מיאקי, הוא מאוד יסודי ויצירתי. גם הוא כמונו, פשטני וטהור, כמו ניחוח הבשמים הנקיים שלו". רשמנו לפנינו.
פול סמית' ובקבוק הפסים שלו. חגיגה עיצובית ושמחה של צבעים
סיפור בזיג זג: סן פלגרינו ומיסוני
בעוד שאוויאן הולכים על בקבוקים בעיצוב אופנתי, סן פלגרינו החליטו לעשות כבוד לארצם, איטליה. לשת"פ הם קוראים 'לפגוש טאלנט איטלקי' (Meet Italian Talent), והראשונים שהם מפגישים אותנו איתם הם מעצבי בית האופנה מיסוני. "זו סוג של גלויה נוזלית מאיטליה", אומר רפי יער, מנהל המותג בארץ, על השת"פ החייכני והשובב, שכולל את הדפס הזיג -זג המפורסם של מיסוני על התווית של סן פלגרינו, ומצליח ללכוד בחן את הרוח האיטלקית. "טוב, אנחנו חברה כיפית, עם הבועות והכל, לא?", אומרת ולריה נוררי, המנהלת הראשית של פרויקט מיט איטליאן טאלנט. "יש לנו קשר קרוב עם המשפחה, ובגדול - הם כמונו, 100% איטיאליאנו".
תגידו שהוא לא יפהפה. הבקבוק של סן פלגרינו ומיסוני, בגרסה המצומצמת (צילום: רועי ירושלמי)
העיצוב של התוויות, 4 במספר, נעשה באופן אישי על ידי לוקה מיסוני, שלקח הדפס מקולקציית חורף 2010. "זה היה מסובך מאד, ברמת ההפקה, אבל שווה את התוצאה". אומרת נוררי. "בשנה הבאה תהיה שיתוף פעולה בתחום היוקרה. כנראה תכשיטים. חברה מאוד גדולה, מאד מפורסמת".
- מה, בולגרי?
(צוחקת) "את זה אתה אמרת. עוד לא סגרנו כלום באופן סופי, אז אני לא יכולה לאשר".
- מה יוצא לכם, כחברה, משיתוף הפעולה הזה?
"אנחנו ממצבים את עצמנו כיותר ויותר אקסקלוסיביים, זה צורך בלתי נמנע שלנו. שפים אומרים לנו במסעדות יוקרה שלמרות שהמים מצויינים, המותג עצמו נחשב על ידי הלקוחות למיינסטריימי מדיי ולכן אנחנו מנסים להביא משהו יותר שיקי ונבדל. ב-2012 יושק גם בקבוק חדש, שיוצג תחילה ב-20 מסעדות יוקרה נבחרות ברחבי העולם, בשיטת שיווק שמזכירה את האייפון - מתחילים בקטן ואז בתקווה נוצר באזז".
תהליך ההפיכה של פלגרינו ממוצר בסיסי ליוקרתי נמשך כבר שנים אחדות. לפני 3 שנים שינו בחברה את עיצובו של הבקבוק הפחוס והחליפו אותו במוצר מוארך ואלגנטי יותר. "המכירות עלו מאוד בשלוש האחרונות, וזה לדעתי אומר הכל", אומר יער. אבל האם גם מחירם של בקבוקי המים יעלה, עכשיו שהם מתהדרים נוצות אופנתיות? בסן פלגרינו ובאוויאן טוענים שלא, לפחות לעת עתה. אבל בינינו - אין לדעת. בכל זאת, מדובר כעת במותגי על.