שתף קטע נבחר

 

הלכות חנוכה: המדריך השלם למדליק

מה מברכים על נרות חנוכה? היכן מניחים את החנוכיה, והאם מותר לכבות אותה? קיצור הלכות חנוכה, רגע לפני החג

הברכות

בלילה הראשון מברך שלוש ברכות: "להדליק", "שעשה נסים" ו"שהחיינו". רמז יפה לדבר, בפסוק: "עשה לך שרף ושים אותו על נס והיה כל הנשוך וראה אותו וחי".

 

בלילה השני מברך רק שתי ברכות, ואם לא ברך בלילה הראשון, יברך בשני "שהחיינו". נוסח הברכה הראשונה, לנוהגים על פי השולחן ערוך: "להדליק נר חנוכה", והנוהגים לפי המשנה ברורה יברכו: "להדליק נר של חנוכה". את "הנרות הללו" אומרים רק לאחר שמדליקים את הנר הראשון.  

 

מקום הנחת החנוכיה 

בזמננו אין סכנה להדליק נר חנוכה ליד חלון, לצורך פרסום הנס, ויש לנהוג כתקנתם המקורית של חז"ל, ולהדליק כלפי רשות הרבים.  

 

ואולם נאמר: "נר חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה - פסולה". מה יעשו, אם כן, מי שגרים בבית משותף, בקומה רביעית ומעלה? ישנם מספר נימוקים הלכתיים המצדדים שגם הם ידליקו את נרות החנוכה בחלון, בין היתר משום שחנוכיה מאירה בולטת גם מעל עשרים אמה, וגם משום שהבנייה לגובה מאפשרת לפרסם את הנס לשכנים בבניינים הסמוכים. ובכל מקרה, גם אם אף אחד ברשות הרבים לא יראה את החנוכיה (בשל גובהה) - הפרסום ייעשה לבני הבית, והברכה אינה לבטלה.

 

סדר ההדלקה

מדליק תחילה את הנר החדש, ופונה לימין (כל פניותיך יהיו לימין).

 

אם כבו הנרות, אין צורך לחזור ולהדליקם. אם הניח את החנוכיה במקום בו מצויות רוחות, והנרות כבו בתוך חצי שעה - לא יצא ידי חובה, ויש להדליק את נרות החנוכה שוב, בלא ברכה.

 

זמן ההדלקה

בגמרא נאמר ש"מצוות נר חנוכה היא משתשקע חמה עד שתכלה הרגל מן השוק", אך למעשה נחלקו הפוסקים האם הכוונה לשקיעה או לצאת הכוכבים, וכל אחד ינהג לפי מנהגו.

 

בשולחן ערוך (סימן תרעב) כתוב כי אם אדם שכח, או הזיד, ולא הדליק עם שקיעת החמה - מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק, הווי אומר עד כחצי שעה לאחר השקיעה, שאז העם עוברים ושבים ואיכא פרסומי ניסא; הלכך צריך ליתן בה שמן כזה השיעור, ואם נתן בה יותר יכול לכבותה לאחר שעבר זה הזמן, וכן יכול להשתמש לאורה לאחר זה הזמן... אבל אם עבר זה הזמן ולא הדליק, מדליק והולך כל הלילה. 

 

כיוון שעיקר עניינה ומטרתה של הדלקת הנרות היא פרסום הנס ברשות הרבים, צריך להקפיד להדליק לכתחילה בזמן שאנשים הולכים ברחוב.

 

אם אדם מגיע הביתה בשעה מאוחרת מאוד - יוכל להדליק בברכה עד עלות השחר, בתנאי שבני הבית יהיו ערים, ואז יהיה פרסום הנס לבני הבית, או בתנאי שהוא גר במקום הומה, שאנשים עוברים ברחוב גם מאוחר בלילה. כמו כן, אם אדם רואה שהוא מאחר מאוד, הוא יכול למנות את אשתו שתדליק עבורו בזמן, שהרי הנשים חייבות בנר חנוכה, לפי שאף הן היו באותו הנס.

 

אם אדם יודע שלא יוכל להדליק את הנרות בזמן, הוא רשאי להקדים ולהדליק מפלג המנחה (3:45 לערך). במקרה זה ישים כמות שמן גדולה מהרגיל, וכן בערב שבת. לפני פלג המנחה לא ידליק, ואם עשה כן ברכתו לבטלה, ועליו לחזור ולהדליק עם ברכה.

 

כמות השמן

על הנרות לדלוק לפחות חצי שעה לאחר צאת הכוכבים. אך כיוון שבזמננו הזמן שהגדירו למצוות פרסום הנס ("עד שתכלה הרגל מן השוק") התארך - מן הראוי לתת שמן כשיעור זמן זה, ולא להסתפק רק בחצי שעה.

 

כיבוי הנרות לאחר חצי שעה: ניתן להתנות לפני ההדלקה שאחרי חצי שעה יכבה את הנרות. באם לא התנה - נחלקו הפוסקים אם מותר לכבות, ונהגו להחמיר.

 

בבית הכנסת ובמקומות ציבוריים

מניחים את החנוכיה בבית הכנסת בצד דרום, ומדליקים בברכה בין מנחה לערבית. לכתחילה, יקפידו שיהיה מניין בזמן ההדלקה. לפני שחרית מדליקים בלא ברכה.

 

יש אומרים שכל מה שתיקנו חז"ל הוא רק לגבי בית הכנסת, ואין לך בו אלא חידושו. אך יש שהתירו את הדלקת הנרות במקומות ציבוריים (כגון אולם שמחות, חדר אוכל צבאי וכיצא באלה), כאשר גם מתפללים שם, או כאשר יש שם אנשים שלא ידליקו בביתם.

 

מי מדליק?

האשכנזים נהגו שכל בני הבית מדליקים בברכה. הספרדים נהגו שבני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקת ראש המשפחה. ילד שלא נמצא בבית בזמן הדלקת הנרות (כגון שהוא בפנימייה, בצבא, בשירות הלאומי וכו'), מנהג הספרדים: יוצא בהדלקת אביו (כלומר, הבן איננו צריך להיות נוכח ליד אביו בזמן ההדלקה, בכדי שאביו יוציאו ידי חובת המצווה). מנהג האשכנזים: ידליק בחדרו.

  

אישה חייבת בנר חנוכה, לפי שאף הן היו באותו הנס. אך אם בעלה הדליק, יוצאת בזה, כי אשתו כגופו. לכן, אם הבעל אינו יכול להדליק מסיבות שונות (מילואים, נסיעות עסקיות וכדומה), יכולה אשתו להוציאו ידי חובה.

 

מנהגים

נהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בזמן שהנרות דולקים בחצי השעה הראשונה בלבד, אך מלאכות המותרות ביום טוב (כגון בישול) מותר להן לעשות.

  

אין יוצאים ידי חובת הדלקת נרות חנוכה בנורות חשמל או גז, באבוקה וכגון אלה.

 

תפילות מיוחדות

מזכירים את "על הניסים" בתפילת העמידה ובברכת המזון. אם שכח להזכיר וסיים את תפילתו - אינו חוזר. בברכת "מעין שלוש" לא מזכירים את חנוכה.

 

בערב שבת חנוכה מתפללים מנחה, ורק אחר כך מדליקים נרות חנוכה, שלא ייראה כתרתי דסתרי.

 

יהי רצון שתתקיים במהרה בימינו תפילתו של הפייטן: "חשוף זרוע קדשך, וקרב קץ הישועה... כי ארכה לנו השעה... הקם לנו רועה שבעה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רצוי ברשות הרבים. חנוכיה בירושלים
צילום: רון פלד
גם ילדים אשכנזים מדליקים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים