עסק אחד, 33 שותפים - איך זה עובד?
אם 7 שותפים בבר אחד נשמע לכם הרבה, אז מה תחשבו על בר שבו שותפים לא פחות מ-33 איש? איך מנהלים עסק עם כל כך הרבה שותפים? מי מקבל את ההחלטות והאם זה בכלל רווחי? פגשנו 22 מתוך 33 השותפים של בר הקולקטיב
עד לפני זמן לא רב, עשרה שותפים בתחום הברים בתל אביב, היה מספר גבוה ולא שגרתי. גם אז היו לא מעט אנשי לילה שהרימו גבה ושאלו האם זה נכון או אפשרי. השבוע נשבר השיא הישראלי בשותפות על בר אחר. לא פחות מ-33 שותפים חולקים את בר הקולקטיב ברחוב הארבעה בתל אביב. האם זה כלכלי ונבון מבחינה ניהולית? קיבצנו 22 מבעלי הבר לרב שיח בנושא.
"הגענו למסקנה שבמודל של בר מרובה שותפים יכולים להיות רק יתרונות לצד אתגר קשה אחד, מנגנון התפעול והניהול", אומר איתן הלמן (31), מבעלי המיזם השאפתני. "ריבוי אנשים, יחשוף אותנו להמון קהלים חדשים שלא תמיד הצלחנו להגיע אליהם. המון אנשים רוצים להיות שותפים בברים ורק צריכים הזדמנות לעשות את זה. אמרנו לעצמנו שאם נבחר את השותפים הנכונים, נצליח להרכיב פסיפס אנושי שיפגע במעגלים חברתיים רבים שיש להם עולם ערכים משותף".
בתחילה פנה הלמן ושותפו, טל זוהר, למעגל החברים הקרוב ומהר מאוד השמועה עברה מפה לאוזן ותוך שבועיים נמכרו כל המניות בעסק ל- 33 אנשים. כל אחד יכול היה לרכוש בין 2% ל-5% מהמניות, לא פחות ולא יותר. המחיר עמד על אלפי שקלים בודדים לאחוז בחברה ותקופת החזר ההשקעה הצפויה הינה כמו בכל בר אחר, כ-6 עד 15 חודשים, תלוי בהצלחת המקום.
"גילינו שהאנשים השונים, בוחנים את הנושא גם מהבחינה הכלכלית, אך בעיקר מתעניינים באפשרות ליצור "נטוורקינג" חברתי ועסקי עם אנשים מעולמות ותחומי עיסוק שונים. הרכב בעלי המניות מכיל הייטקיסטים, עורכי דין, אנשי כספים, מקצועות יוצרים, טייס בחה"א וניצב בדימוס. גיל השותף הצעיר ביותר עומד על 27 וגיל השותף המבוגר ביותר על 63 והוא ישראל סדן, לשעבר ראש עיריית חדרה. הגיל הממוצע של השותפים הינו 33 ובהרכב נמצאות גם 4 נשים".
את האתגר הניהולי - תפעולי פתרה החבורה באמצעות תקנון חברה מקיף, המשתרע על פני 14 עמודים וכולל פירוט ונהלים לכל מצבי קבלת ההחלטות בעסק והמבנה הארגוני. בעלי המניות מינו דירקטוריון המונה 5 דירקטורים (מתוך בעלי המניות) והם אלו האמונים על קבלת החלטות הנוגעות למדיניות המקום, פיקוח ובקרה על הפעילות, קביעת רוח המקום ודיווח על הפעילות ליתר בעלי המניות. פרט לדירקטוריון, נמצאים דרגי הניהול והעובדים כמו בכל בר אחר. אחת לרבעון מתקיימת אסיפת בעלי מניות הנושאת אופי עסקי וכל חודש מתקיים מפגש חברתי של בעלי המניות לצורך חיזוק הגיבוש וה"נטוורקינג".
"מבחינתנו, הבר הוא המקום של ה"פאן", המפלט של כולנו ושל החברים שלנו מיום עבודה ארוך ומתיש. אנו נהיה בו כמה שיותר, ונשתדל לארח את כל החברים שלנו מדי ערב. אנחנו גם רוצים להאמין, שנוכל באמת לייצר קולקטיב, לצרף עוד ועוד אנשים ולעשות דברים נוספים בעתיד יחד".