ארה"ב: מי תהיה יצרנית היוקרה המובילה?
חודש בודד נותר ליצרניות הרכב בארה"ב כדי לשפר עמדות בקרב על תואר היוקרתית הפופולרית ביותר. לקסוס, ב.מ.וו ומרצדס נלחמות, ומי מובילה?
הקרב על הכתר. ב.מ.וו הייתה יצרנית היוקרה המובילה בשוק האמריקני בחודש נובמבר. כך מדווח האתר הכלכלי בלומברג. בכך עקפה את מרצדס ולקסוס, ורשמה עלייה של 30% בהשוואה ל-2009. לראשונה מזה כעשור, נראה כי לקסוס עלולה לאבד את הבכורה בשוק היוקרה בארה"ב: היא אמנם עדיין מובילה בחישוב שנתי, עם מכירות של קצת יותר מ-200 אלף מכוניות בין ינואר ונובמבר, אך שתי הגרמניות אינן רחוקות מאחור, עם מכירות של כ-196 אלף מכוניות לכל אחת מתחילת השנה, תוך יתרון קל לב.מ.וו.
"התוצאות של ב.מ.וו מאוד מלחיצות את לקסוס", אומרת לבלומברג אנליסטית של שוק הרכב. לדבריה, "הכל יוכרע בדצמבר". אלא שלמרות זאת, בלקסוס דוקא מפגינים בטחון עצמי רב. "זה תהיה השנה ה-11 ברציפות בה נמכור הכי הרבה מכוניות יוקרה", מצהיר בריאן סמית', סגן נשיא של יצרנית היוקרה בארה"ב.
עם זאת, כבר כעת ניתן לקבוע כי הנזק שגרמו ללקסוס פרשות קריאות התיקון הרבות והמתוקשרות, עלה לה כסף רב: היצרנית נאלצה להכפיל את עלות ההטבות הניתנות ללקוחות, בזמן שב.מ.וו ומרצדס דווקא הפחיתו את עלותן. לפי בלומברג, ממוצע עלות ההטבות שנתנה ב.מ.וו ירד ל-3,162 דולר, בעוד עלות התמריצים שנתנה מרצדס ירדה ל-4,195 דולר. לעומת זאת, ממוצע עלות ההטבות של לקסוס עלה מ-1,476 דולר בשנה שעברה ל-3,124 ב-2010.
בבלומברג מציינים גם כי התחרות העזה בשוק היוקרה מעידה כי הכלכלה האמריקנית מתאוששת מהמשבר של השנתיים האחרונות. "מותגי יוקרה, ולא רק יצרניות רכב, התאוששו במהירות רבה למדי", אומר כלכלן בכיר. "חלק מכך מגיע הודות לבתי-אב המשתייכים לעשירונים גבוהים, שהצליחו לעבור את המשבר והשתתפו בהתאוששות מוקדם יותר".