חומר הכיבוי הולך ואוזל: "40 נהרגו בשביל לחסוך"
"בשביל לחסוך שני מיליון דולר נהרגו 40 איש", האשים דיוויד גולן והביע זעם על היעדר האמצעים: "המדינה צריכה לתת תקציב לכיבוי שריפות". טייס סיפר על מאמצי הכיבוי בתנאים הקשים: "קשה להבחין בחוטי החשמל ובמטוסים האחרים". הכבאים מרחבי הארץ הוזעקו לסייע, אבל חומר הכיבוי הולך ואוזל
כל הכבאים בישראלים הוזעקו לסייע בכיבוי השריפה שממשיכה להשתולל בכרמל, אבל חומר הכיבוי הולך ואוזל. מנכ"ל מפעילת מטוסי הכיבוי "כים ניר" מתח ביקורת חריפה על הממשלה בעקבות שריפת הענק שגבתה את חייהם של 40 סוהרים. "זה לא היה צריך לקרות", אמר הערב (יום ה') דיוויד גולן, "אנחנו מתריעים שהמדינה לא ערוכה לשריפות כאלה. אבל למי אכפת? העיקר שראש הממשלה הודיע שמקימים עוד ועדה".
"מחר בבוקר לא יהיה למדינת ישראל ליטר אחד של חומר לכיבוי שריפות", הזהיר גולן, "מה שנשפוך על השריפות האלה זה יהיה כמו כוסות רוח למתים. אנו מפעילים שבעה מטוסים ומחר יהיו באוויר כעשרה עד 12 מטוסים. אף אחת מהמדינות לא יכולות להביא סיוע. ליוון יש מטוס אחד קטן. כשיש להם שריפה הם קוראים לנו. שקפריסין תעזור?".
בשירותי הכיבוי של חיפה קראו הערב לכל כוחות הכיבוי בישראל להגיע ולתת כתף. נציב כבאות והצלה, רב-טפסר שמעון רומח, הודיע כי כל הכבאים מגוייסים למבצע. מתל אביב יצאו הערב 60 כבאים לכיוון הכרמל, אבל ספק אם גם הגיוס הנרחב יוביל לכיבוי השריפה, שכן צוותי הכיבוי צריכים להתחלף בכל כמה שעות.
בעיה חמורה היא העובדה שאין במקום נגישות למים, ולכן יש צורך במטוסי כיבוי שישפכו מים מלמעלה. נכון לעכשיו פעולות הכיבוי באמצעות מטוסים הופסקה, והיא אמורה להתחדש רק בבוקר וגם זה לא להרבה שעות, שכן כמות החומר שיש במחסנים לא תספיק כדי להשתלט על האש. מה שכוחות הכיבוי מנסים וינסו לעשות עד שעות הבוקר זה לעכב את ההתפשטות האש על ידי הקמת מחסומים באמצעות שופלים.
"אש זו מלחמה"
גולן הדגיש כי ניתן להשתלט על השריפה, אבל אין אמצעים. "יש לנו את הטייסים הכי טובים בעולם וכבאים מקצועיים. פשוט צריך לתת להם את האמצעים. בשביל לחסוך שני מיליון דולר נהרגו ארבעים איש. אני רוצה להסתכל לראש הממשלה בעיניים ולומר - לא אמרנו לכם? זה היה רק עניין של זמן עד שיקרה אסון. המדינה צריכה להתחייב ולתת תקציב לכיבוי שריפות בישראל".
האוטובוס המפוייח שבו נהרגו הסוהרים (צילום: אבישג שאר ישוב)
הטייס שביט דויד מחברת כים ניר סיפר ל-ynet על מאמצעי הכיבוי: "מה שרואים בשטח זה הרבה נקודות אש עם עשן סמיך. השטח היה קשה לעבודה בגלל העשן, והיה קשה להיכנס לשם ולהגן על האזור. אנחנו הולכים
לאן שהכבאים שולחים אותנו".
"אנחנו מייבאים לארץ חומר הנקרא מעכב בעירה, מה שרואים כחומר אדום, וכך האש נעצרת או שזוחלת לאט לאט", הסביר דויד, "המטרה היא להביא את החומר לנקודת השטח. כמובן שצריך שיהיה חומר, אבל אין מספיק. צריך להיות מסוגלים לפזר אותו במקום הנכון. אש זו מלחמה - ולכן לא תמיד קל לפזר אותו במקום המתאים. אני לא יודע כמה חומר נמצא בארץ, אבל שמעתי שמנסים להביא חומר. בלי זה, אין לנו הרבה סיכויים לכבות את האש".
הטייס סיפר על הקשיים בעבודות הכיבוי בשריפת הענק: "זו פעם ראשונה שהאש רצה כל כך מהר לכיוון בתים ויישובים. בדרך כלל ניתן לעצור את זה, אבל הפעם האש רצה מהר ובהרבה חזיתות. היו חוטי חשמל חשופים שהפריעו לנו, לא תמיד רואים אותם ולא תמיד רואים את המטוסים האחרים".