שתף קטע נבחר

 

המדינה רכשה חומרי כיבוי ביום איחור: "מטורף"

חומר הריסוס המשמש בישראל לכיבוי שריפות מהאוויר אזל, כיוון שהמלאי לא חודש בחודשים האחרונים, ומשלוח החירום שהוזמן מצרפת יגיע רק בערב. בחיפה כימיקלים טוענים כי הציעו לכוחות הביטחון חומרי כיבוי כבר אתמול, אך נענו רק היום. גורם בענף: "יש פה מצב מטורף, חברות פרטיות מתחננות שכוחות הביטחון יקבלו מהן עזרה בחינם, ומרוב בלגן אין להן עם מי לדבר"

ברגע האחרון: כוחות הכיבוי החלו להשתמש הבוקר (יום ו') בחומרי כיבוי מתוצרת חיפה כימיקלים לכיבוי השריפה בכרמל, לאחר שחומר הכיבוי הקיים אזל. כוחות הכיבוי קיבלו מחברת חיפה כימיקלים תרומה של 20 טון חומר כיבוי, והעבירו אותו לחברת הריסוס תלם, שממטירה אותו על היערות הבוערים ומסייעת למטוסים היווניים בכיבוי השריפה. בחברת כיל טוענים כי החומר הוצע לכוחות כבר אתמול עם התפשטות הלהבות, אולם פניית אנשי החברה לא נענתה.

 

לעדכונים האחרונים ב-ynet - צפו בעמוד המיוחד

 

חברת הריסוס כים ניר, האחראית במקום כוחות הביטחון על כיבוי השריפות מהאוויר בישראל, משתמשת בחומר כיבוי בשם רטדנט שאותו היא רוכשת מחברה צרפתית. מלאי החומר לכיבוי שריפות של כים ניר אזל מאז פרוץ השריפה אתמול, לאחר שהחברה כיבתה בחודשים האחרונים מספר רב של שריפות ולא הצטיידה מחדש.

 

החברה הזמינה הבוקר משלוח חירום של חומר נוסף מצרפת, אך זה יצא רק ב-11:00 (שעון ישראל) ויגיע לישראל רק בערב. בינתיים, עיקר הכיבוי מתבצע בידי מטוסי הסיוע שהגיעו מיוון וממדינות נוספות, שמסוגלים לכבות שריפות באמצעות התזת מי ים - טכנולוגיה שישראל סירבה עד כה לרכוש.

 

רצף של תקלות

מצב החירום שאליו נקלעו כוחות הכיבוי נובע משרשרת של פאשלות שנובעות מחוסר התיאום המוחלט בין הרשויות בנושא כיבוי אש. מנכ"ל כים ניר, דיוויד גולן, טוען כי ביקש לאחרונה ממשרדי הפנים והאוצר לאפשר לו לרכוש כמות נוספת של חומר, אך נענה בשלילה. באוצר מכחישים את טענתו וטוענים כי כל בקשותיו לרכישת החומר נענו. כך או כך, גולן הזמין הבוקר משלוח חירום של חומר נוסף מצרפת, אך זה כאמור יגיע לישראל רק בשעות הערב.

 

אלא שחברת חיפה כימיקלים הישראלית מחזיקה מצבור של 200 טון של חומר מדכא בעירה בשם MAP, שאותו היא מספקת למפעל קידרון מנצרת עלית, המייצר את חומר הכיבוי שבמטפים. ל-ynet נודע כי חיפה כימיקלים הציעה לרשויות - לכים ניר ולמינהלת הכיבוי וההצלה של משרד הפנים - מהרגע שפרצה השריפה, להשתמש, חינם אין כסף, במצבור החומר שברשותה, אך לא נענתה. זאת, בטענה שהתקנים אינם מאפשרים להשתמש ב-MAP לכיבוי שריפות מהאוויר.

 

מנהל מפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה, עמיחי זיידר, סיפר ל-ynet: "הצענו את עזרתנו לכוחות הכיבוי. אנחנו מייצרים חומרים שיכולים לשמש לכיבוי אש ומוכנים לתת את כל מה שיש לנו. התחננו ממש שמישהו ייקח מאתנו את החומר".

 

זיידר מציין כי החברה העבירה הבוקר את החומר למפעל דשנים של חברת כימיקלים לישראל, לאחר שזאת הצליחה ליצור קשר עם כוחות הכיבוי, ובעקבות זאת, הועבר מכיל למפעל דשנים משלוח של 60 טון, שכאמור, 20 טון ממנו הגיעו לכוחות הכיבוי והועברו למסוקי הריסוס של תלם.

 

חומר מתאים לכיבוי - או מסוכן?

"יש פה מצב מטורף: חברות פרטיות מתחננות שכוחות הביטחון יקבלו מהן עזרה בחינם, ומרוב בלגן אין להן עם מי לדבר", אומר גורם באחת החברות המעורבות בנושא, "אם החומר של חיפה כימיקלים מתאים לכיבוי שרפות, למה לא משתמשים בו? ואם הוא אסור ומסוכן, למה כן משתמשים בו? ולמה אף אחד לא נערך לכך מראש?".

 

מנכ"ל כים ניר, דיוויד גולן, מתעקש ש-MAP אינו מתאים לכיבוי שריפות: "לי ידוע שאסור להשתמש בחומר הזה. אני לא משתמש בו ואף אחד לא הציע לי או הורה לי להשתמש בו. אם כוחות הביטחון החליטו להשתמש בו, זה עניין שלהם".

 

ממינהל הכיבוי וההצלה במשרד הפנים נמסר בתגובה: "הבוקר הועברו לחברת תלם 20 טון של חומר כיבוי מתוצרת חיפה כימיקלים". בתשובה לשאלה מדוע כוחות ההצלה לא נערכו בנושא מראש, נמסר: "ככה".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוסי כיבוי בכרמל
צילום: AFP
מומלצים