שתף קטע נבחר
 

היפוך מגמה: תאגידי סין קונים חברות ישראליות

לאחר שהתרגלנו לחברות ישראליות ששולחות נציגים לסין ומקימות בה משרדים, אנו נחשפים לאחרונה לשורה של מקרים שבהם ישראל מהווה יעד להשקעות סיניות. היפוך מגמה? כך זה נראה, ושווה לבחון מה עומד מאחורי התופעה החדשה הזאת

השבוע נתבשרנו כי BYD, חברת הרכב הסינית המתמחה ברכב חשמלי, נערכת לביצוע ניסויי הפעלה בישראל, ויש מי שמאתר בכך הזדמנות ליצירת שיתופי פעולה בתחום המתפתח הזה, משרד התמ"ת הזדרז והציע להקים מרכז פיתוח בישראל שילווה מיזמים של רכב "ירוק".

 

כל זה מגיע כאשר טרם נדמו הדי רכישת מכתשים אגן בידי ChemChina, רכישה שהצטרפה אל טוגה נטוורקס הנמצאת בבעלות ענק התקשורת הסיני Hua-Wei, אינטרקיור שנרכשה על ידי קרן BCF הסינית, פגסוס שנרכשה על ידי Yi-Fang, והמדורים הכלכליים מוצפים בידיעות אודות חברות ענק סיניות נוספות המתעניינות בישראל: TenCent, Tong-Fang, Chang-Ho ו-TCL.

 

מי שלא מצוי בשוק הסיני מן הסתם לא שמע את שמן של החברות הללו קודם לכן, אבל אלה חברות ענק מובילות, בעלות הון עצום הפנוי להשקעה ותיאבון רב לשווקים חדשים ולטכנולוגיות פורצות דרך. TenCent, בתור דוגמא, היא ענק תקשורת אשר לתוכנת המסרים המיידיים שלו יש מאות מליוני משתמשים.

 

לאחר שהתרגלנו במשך שנים לחברות ישראליות ששולחות נציגים לסין ומקימות בה משרדים, נחשפנו לאחרונה לשורה של מקרים שבהם ישראל מהווה יעד להתעניינות והשקעות סיניות. היפוך מגמה? כך זה נראה, ושווה לבחון מה עומד מאחורי התופעה החדשה הזאת.

 

התופעה הזאת נובעת משני גורמים עיקריים: גדילת השוק הפנימי הסיני ושאיפת סין לבסס את כלכלתה על ייצור עתיר ידע. הכלכלה של סין, שהייתה מוכוונת יצוא עד עתה במידה כמעט בלעדית, יצרה עם השנים שוק פנימי עצום. הדבר נובע קודם כל ממספר התושבים הגדול. גודל השוק הפנימי הולך ומתעצם ככל שמתרחב מעמד הביניים הסיני: יותר ויותר סינים מרוויחים יותר ויותר, מעלים את רמת החיים שלהם, מוציאים כספים ומניעים בכך את גלגלי הכלכלה הפנימית.

 

בסין צצות ומתפתחות חברות גדולות המתחילות את דרכן במתן שירותים ומכירת מוצרים בסין. חברות דוגמת Hisense המייצרת מוצרי צריכה וחברות דוגמת China Unicom המספקת שירותי תקשורת, מרחיבות בהדרגה את פעילותן ורווחיהן בסין, צוברות רווחים ואיתם הון פנוי.

 

בלי שרבים בעולם ידעו על כך, נוצרת בסין קבוצת חברות ענק בעלות הון של מיליארדי דולרים, אשר מחפשות נתיבים לממש את הפוטניציאל שלהן בחו"ל, הן משיקולי הפקת רווחים והתעצמות אסטרטגית, והן מתוך הנחיות המפלגה העומדת ברקע הדברים.

 

בסין, כפי שכבר תואר במאמר אודות "מודל בייג'ין", החופש העסקי של היזם מוכוון בדרכים רבות לעבר היעדים שמתווה המפלגה, וזאת הגדירה את השלב הבא כמעבר מייצור המוני בכל מחיר לעבר ייצור איכותי של מוצרים עתירי ידע. דבר זה מביא את המשקיע הסיני לשאת עיניו לישראל, הארץ שבה מתקיימים מערכי מחקר ופיתוח מובילים, ארץ של ידע בתחומי מדע וטכנולוגיה רבים, ארץ שיכולה לתת לסין, אימפריית הייצור, את החדשנות הנחוצה לה.

 

המקרים שתוארו בתחילת הכתבה הם פועל יוצא של שני אלה וניתן לצפות שהם יהיו בבחינת סנונית ראשונה, ובהמשך ילך הגל הזה ויתגבר. עוד ועוד חברות וקרנות סיניות יגיעו לרכוש בישראל חברות, בעיקר בתחומי טכנולוגיה ולא רק.

 

למגמה הזאת יש משמעות רבה ליזם הישראלי שחיפש עד כה משקיעים בארה"ב, וכעת ירצה אולי להתחיל לפעול בתחום זה בשנחאי וגואנגז'ו. יש לכך משמעות רבה גם לנותני שירותים בישראל: השקעות ורכישות מסין משמען צורך בשירותים פיננסיים, הבאת עובדים ומנהלים, ואלה מצידם יהיו זקוקים למגוון השירותים המלווים רילוקיישן: הובלה, דיור, הדרכה בין-תרבותית ותרגום. מי שצופה את כל אלה מראש יוכל להיערך לכך ולקבל את חלקו ברווחים.

 

טל רשף הוא יועץ ומרצה לתרבויות ועסקים בחברות ובחוגי בית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הסינים מעוניינים בידע ובחדשנות של ישראל
צילום: ויז'ואל/פוטוס
טל רשף
מומלצים