צף בתוך בקבוק
יין לא מסונן, כזה המכיל בתוכו משקעים ושאינו צלול, יכול להיות מוצלח ביותר. שגיא קופר בודק שני אייקונים ייניים ויוצר אחד מוכשר. ויש גם חדשות לגבי כנס תיירות היין בחיפה
בישראל, כמו בכל העולם, יש יינות שהם אייקוניים, כאלה שיש להם משמעות מעבר לנוזל שיש בבקבוק עצמו. כזה הוא, למשל, הקברנה סוביניון ירדן של יקבי רמת הגולן, שהיה חלוץ מהפכת האיכות של היין הישראלי. הגראנד וין של קסטל, שבהחלט מסמן גם היום את הטופ של עשיית הבוטיק והקריניאן של ויתקין, שהעלה את הזן הזה על במת היין בישראל, עד כדי כך, שיש מי שרואים בו זן שיכול לייצג את היין הישראלי.
אבל רק יינן אחד עשה, ועושה, שני אייקונים: אבי פלדשטיין, היינן של סגל. היין האייקוני הראשון שלו היה ה'אדום של סגל', לכאורה יין זול, מהיינות הזולים ביותר בארץ, אבל זאת לא הנקודה. הנקודה היא, שכשהיין הזה עלה על שולחנותינו, לפני יותר מ-20 שנה, זה היה היין הראשון לשתייה יום-יומית שהיה באיכות סבירה ויותר מזה. עד אז, לא היה יין כזה נגיש וזמין לצרכן הישראלי.
היין השני הוא הקברנה סוביניון הבלתי מסונן של היקב. היין הראשון שהוגש, ללא חשש, לצרכן כשהוא מרובה משקעים, בלי הצללה או סינון, אחרי מיצוי ארוך של טעמי הענבים. מאז 1988 - שנת הבציר הראשונה של היין - התרבו היקבים שאינם מסננים את היינות שלהם, והיום כבר אין בעניין הזה חידוש גדול. החידוש הפך לסטנדרט, אבל היין הוא עדיין יין יוצא דופן באיכותו.
כיום, פועל פלדשטיין מתוך יקבי ברקן. יקב גדול, מודרני מאוד ומשוכלל, שפלדשטיין מנצל היטב את יכולותיו. "אם 'רכסים' הוא עשיית יין שמבטאת את הכרמים", אומר אבי פלדשטיין, "הרי שה'לא מסונן' מבטא את מה שקורה ביקב, ואת עשיית היין האישית, יותר מהכל. היינות האלה - רכסים והלא מסונן - הם מעין מעגל סגור, מצד הטרואר לצד היינן. כמו רכסים, גם ביין הזה יש ענבים מדובב ודישון - 90% קברנה סוביניון מכרמים אלה, ועוד 10% מרלו מדובב, שלא מרכך, אלא מוסיף 'טוויסט' ליין, יותר מהכל."
היין לא יוצא בכל שנה, אך השנה הוציא אבי 'בלתי מסונן' חדש, בציר 2007. בציר זה משקף בציר שלישי של יבולים קטנים, בזה אחר זה: ברד אביבי, גלי חום בהבשלה, עם דמיון מסוים ל-2006, למרות ששם המפגעים השונים פגעו בעיקר בכרמי המרכז (אם לא לוקחים בחשבון את המלחמה בגליל). עם כל אלה, עדיין נשמר בגליל שינוי הטמפרטורות שבין היום והלילה ואפשר להבשלות להתקדם בצורה סבירה לפחות. למעוניינים להתנחם, אומר פלדשטיין, שנת 2008, השנה הבאה, היא שנה מצוינת, אולי הטובה ביותר בעשור.
ביקב ניצל, כאמור, פלדשטיין, באופן קיצוני, את כמויות הציוד שיש לו, שמאפשר לו לבצע מגוון שלם של פעולות על היין: מגוון של שמרים, מגוון טמפרטורות והעיקר - השריה ארוכה על הזגים - 43 יום, לא פחות. כל הפעולות האלה אפשרו למצות את מירב הפרי, ולקבל יין בעל עוצמת פרי גבוהה, שיוכל להתמודד עם יתר התהליכים שעבר ביקב. בנוסף, היין עבר התבגרות ב-90% עץ צרפתי, 5% אמריקאי ו-5% עץ מרכז אירופאי, ל-21 חודש "בלבד". סה"כ בקבוקים - 14,200. מחיר: 225 ש"ח.
סגל לא מסונן 2007 (צילום: איל קרן) -
כהה, מרוכז, אפל. 'מרוכז על החיך האמצעי', אומר פלדשטיין. היין אכן מתחזק בפה, וממלא את אותו. זהו יין עמוס טעמים כבר בראשונה, ונותן לא מעט דגש על העץ - עם שוקולדיות מצד אחד, ובשרניות מצד שני. יש פה פלפל שחור מחד, ומאידך משהו קצת עשבוני, שלא מאפיין את ההבשלה הגבוהה שבה הוא נבצר. חומציות מצוינת וסיומת מאוד ארוכה. מבחינת פרי, יש פה הרבה פירות יער והמון דובדבנים צעירים, לא מושרים באלכוהול כמו של יינות מלאי-הבשלה. בשפה של בני אדם, זה תענוג של יין, מלא, פירותי ועסיסי.
חודש יין ואלכוהול ב'טיב טעם': רשת הסופרמרקטים היחידה בישראל שיש לה מדף יינות ומשקאות אלכוהולים לא כשרים היא טיב טעם. היא גם היחידה שמקיימת פעילויות סביב עולם היין והמשקאות, מלבד מכירות פרופר, ומתיחסת למחלקות היין שלה כאל מיני-חנויות: בסניפים רבים יש מנהל מחלקת יין, ואנשי צוות שיכולים לעזור לכם לבחור. מהבחינה הזאת, הרשת שונה מרשתות השיווק האחרות, שלרוב משאירות את מדפי היין והמשקאות 'חשופים', ללא הסברים או עזרה לצרכן (לעיתים יש כמה מילות הסבר על יינות מסוימים, בעיקר יינות יוקרה).
בדצמבר עורכת 'טיב טעם' שורה של ארועים בסניפים שלה, וזאת במסגרת "חודש יין ואלכוהול". אלה יכללו סדנאות שונות, טעימות בימי שישי ובמשך השבוע, ומפגשים עם ייננים מיקבים ישראליים. בנוסף, הרשת מביאה לישראל מוצרים שונים, אביזרי יין ויינות חדשים, ומחילה מחירי מבצע על כל מוצרי היין והאלכוהול. המבצעים – עד סוף דצמבר 2010, וכן, הם כוללים גם שמפניות ומבעבעים.
כנס תיירות יין באוניברסיטת חיפה – עדכון: עכשיו, עם שריפת הענק, הדברים נראים בטלים משהו, אבל למרות זאת צדק צריך להיעשות ושווה לומר שאוניברסיטת חיפה השתכנעה לאפשר גם ליקבים לא כשרים להטעים יין בכנס התיירות ויין שלה, שייערך ב- 22-23 לחודש.
"מכיוון שמדובר בכנס אקדמי בנושא תיירות יין, הוחלט על ידי הנהלת האוניברסיטה לאפשר לכל היקבים המסייעים בפיתוח תיירות מקומית או אזורית להשתתף בבר היין ולהציע לטעימה את יינותיהם לאורחי הכנס. בר היין מוקם ומתופעל באדיבות חברת בורדו ישראל. טרם הוחלט אם בר היין יופעל כיחידה אחת או בשני מוקדים נפרדים לנוחיות הקהל המגוון, עם הכוונה מתאימה לציבור שומרי הכשרות." כך, במכתב חדש שנשלח ליקבים ואלי. ובא לציון גואל.
- שגיא קופר עורך את אתר היין והאלכוהול "בקבוק"