שתף קטע נבחר
 

כך יעשה לבעל רכב שסירב להצעה של בעל מוסך

הכנסתם את הרכב למוסך וביקשתם הצעת מחיר, ובעקבותיה החלטתם שלא לתקן את הרכב באותו מקום? לחילופין, סירבתם למכור את המכונית לבעל המוסך והעדפתם קונה נדיב יותר? היכונו לשלם אלפי שקלים על שירות שראוי לקבל בחינם

כשאתם פונים למוסך כדי לתקן את מכוניתכם לאחר תאונה למשל, טוב תעשו אם תבקשו לדעת מראש כמה יעלה לכם לעשות שימוש בשירותי האחסנה של המכונית במוסך, וכמה תעלה לכם הצעת המחיר לתיקון הנדרש. זאת מכיוון שיתכן וחשבתם, בדיוק כמונו, שהצעת המחיר כשמה כן היא, הצעה בלבד. ולגבי האחסנה במוסך, ובכן, אם הרכב מטופל שם, הדעת נותנת שהוא עושה שימוש בשירות יוצא הדופן הזה.

 

אלא שג.ל גילתה על בשרה כי שני השירותים האמורים עולים בכל זאת כסף. והרבה. לאחר שמכוניתה נפגעה בתאונה וקיבלה הערכת מחיר לתיקון משמאי הרכב שלה, החליטה להכניס את המכונית לתיקון במוסך מורשה של טויוטה - מוסך אסגל באשקלון. כאשר הכניסה את הרכב ביקשה כמקובל הצעת מחיר התיקון. לאחר שקיבלה אותה, החליטה בכל זאת שלא לתקן את הרכב אלא למכור אותו. בעל המוסך הציע לה לדבריה לרכוש אותו ואף נתן הצעת מחיר. אבל ג' קיבלה הצעת מחיר טובה יותר. לכן הודיעה לבעל המוסך כי היא מעדיפה להוציא את מכוניתה, לוותר על התיקון ולהיפרד לשלום.

 

לבעל המוסך לא הייתה בעיה עם העניין, למעט דרישה קלה מצדו - ג' התבקשה לשלם 150 שקל ליום (הרכב חנה במוסך 12 יום) עבור אחסנה, ובנוסף עוד 1,000 שקלים עבור הצעת המחיר. בסך הכל - 3,248 שקלים.

 

ג' הנדהמת פנתה לשמאי וביקשה לברר האם הסכומים אינם מופרזים. התשובה שקיבלה הייתה ברורה - לבעל המוסך לא הייתה זכות לדרוש סכומים כאלה. מאחר ובמוסך לא היה כל שילוט גלוי לעין בו הופיע תעריף עבור "אחסנת רכב" או "הצעת מחיר תיקון", פנה השמאי לאיגוד המוסכים כדי לקבל את חוות דעתם. וכאן ציפתה לג' הפתעה נוספת - מירב גמליאל-אוהב ציון, מנהלת המחלקה המשפטית באיגוד, השיבה לו כי "בשנת 2002 הוסר הפיקוח על שעות העבודה במוסכים, וזאת בהתאם לתנאי 'שוק חופשי' שהונהג במשק ישראל. על-כן, איגוד המוסכים אינו מפקח יותר על עלויות העבודה במוסך. האמור תקף גם לגבי אחסנת כלי הרכב במוסך", נאמר בתשובה.

 

וזה כבר החל לסקרן אותנו. שכן נכון שאין פיקוח על שעת העבודה במוסך, אבל כל מוסך חייב להציג בשלט בולט את מחיר שעת העבודה שהוא גובה. זאת ועוד: המוסכים עובדים לפי "שעתון יצרן", בו נקבע משך העבודה לכל סוג תיקון. מה שמשלם הלקוח, הוא מכפלה של מחיר שעת העבודה, בזמן התיקון לפי השעתון. מוסך שרוצה לגבות מחיר גם עבור הצעת מחיר לתיקון ואחסנת הרכב במוסך, צריך לדעתנו לגלות זאת ללקוח, באותה דרך בה הוא מציין את מחיר שעת העבודה שהוא גובה.

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים אליו פנינו בעקבות תשובת המחלקה המשפטית, היה שותף דווקא לדעתנו. לדבריו, אם מוסך רוצה לגבות כסף עבור הצעת מחיר או אחסנת רכב - במידה שלא מתקנים את הרכב אצלו - עליו לדווח על כך מראש ללקוח, וכן לציין מה המחיר שהוא גובה. אגב, את תגובת בעל המוסך, יעקב גולן, לא קיבלנו למרות פניות חוזרות.

 

ומה חושבים על כך במשרד התחבורה? "על-פי צו הפיקוח על המוסכים ותקנות התעבורה, אין חובה להציג במוסכים שלט בדבר מחיר עלות אחסנה, נושא שלא באחריותנו ולא בפיקוחנו. אך חובה על בעל המוסך ליידע את בעל הרכב טרם ביצוע הפעולה, וכן את מחיר האחסון. מוסך רשאי לגבות תשלום עבור הצעת תיקון או הצעת מחיר. לעיתים, על-מנת ליתן הצעת מחיר, יש צורך לפרק מנוע ו-או מכללים, וברור מאליו שהמחיר אותו נדרש הלקוח לשלם, שונה מהחלפת צינור חיצוני למשל, בו הבדיקה היא ויזואלית בלבד". במילים פשוטות - בהחלט כן, זכותו של בעל המוסך לדרוש כסף עבור השירותים האלה.

  

אז ראשית, נראה לנו כי היה כאן ניסיון להתנקמות קלה בבעלת הרכב, שלא הסכימה למכור את המכונית במחיר מציאה, ואף בחרה שלא לתקן אותו שם. התנהלות זו של בעל המוסך, מקוממת מאד, ותורמת לתדמית לא ממש טובה של בעלי מוסכים. אין לנו כל התנגדות לשוק חופשי, ואם החוק מאפשר זאת, זכותו של האיש לדרוש מחירים גבוהים אפילו פי כמה עבור אותם שירותים. אלא שהוא חייב להבהיר זאת לפני, ולא אחרי שנתן.

 

ולבעלי רכב המוצאים עצמם במצב דומה, יש לנו רק עצה אחת - לפני שאתם מכנסים את רכבכם לתיקון, בררו היטב אם בכוונתו של בעל המוסך לגבות מכם כסף עבור שיכונו של הרכב, וכמובן עבור הצעת המחיר שיגיש לכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסרבת לבעל המוסך? היכוני לשלם
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים