שתף קטע נבחר

קונים אורגני? בדקנו איפה זול יותר

חשבתם שברשתות השיווק יותר זול לקנות מוצרים אורגניים מאשר ברשתות האורגניות הייעודיות? מסתבר שבסופר זה הרבה יותר יקר. בינתיים

מהפכה שקטה מתחוללת לה בשבועות האחרונים בתחום האורגני: שופרסל וריבוע כחול מכניסות לתוך חנויותיהן חנות ייעודית נפרדת, למוצרים אורגניים בלבד. התהליך הזה מתרחש בהדרגה, והוא אמור להוריד את המחירים באותן חנויות ולהפוך את התחום האורגני לנגיש יותר. אבל בשלב זה, קיים פער מחירים של כ-30% לטובת הרשתות האורגניות.

 

החנות הייעודית הראשונה של עדן טבע מרקט נפתחה בימים אלה בתוך מגה רעננה, והחודש תיפתח חנות שנייה במגה רחובות. ל"ממון" נודע כי במהלך השנה הקרובה תיפתח עדן טבע מרקט ארבעה סניפים נוספים בתוך חנויות מגה, בהשקעה כוללת של כ-24 מיליון שקל.

 

שופרסל לא יכולה להרשות לעצמה לעמוד מנגד, ובימים אלה היא משיקה את שופרסל גרין – חנות אורגנית מבית היוצר של רשת אורגניק מרקט. החנות הראשונה נפתחה – איך לא – בשופרסל ביג ברעננה, כדי לתת מענה למתחרים. שתי רשתות השיווק, צריך לציין, הן בעלים בהיקף כזה או אחר של רשתות הטבע הללו.

 

מה בעצם קורה כאן? "עדן טבע מרקט כבר חרגה מזמן מקונספט המוצרים האורגניים והפכה לסופר רגיל ולאו דווקא יותר בריא", אומר זהר צמח וילסון, יועץ בריאות ותזונה, המקיים סיורים מודרכים בחנויות אורגניות. "ככזו היא הפכה ליריבה רצינית של רשתות השיווק, ולכן הוחלט כנראה להכניס אותה פנימה, וטוב שכך". וילסון סבור שבמהלך הזה יש סיכוי רב יותר שעדן טבע מרקט תקפיד למכור מוצרי בריאות בלבד בתוך הסופרים.

 

גודל החנות משפיע

בסניפים הגדולים של עדן טבע מרקט מסתכם היקף המוצרים האורגניים המפוקחים בכ-25% בלבד. הסיבה פשוטה: החנויות הגדולות של הרשת מגיעות לעתים ליותר מ-2,000 מ"ר (בסניף כפר סבא, פולג ובאר שבע החדש).

 

אין פלא שבתוך שטח כל כך גדול נאלצת הרשת להכניס מוצרים רבים שבינם לבין מוצרי בריאות אין כל קשר. ציבור הצרכנים, יש לציין, לא תמיד מבחין בהבדלים. לעומת זאת, החנויות של עדן בתוך מגה יהיו בגודל של כ-500 מ"ר, מה שיכריח אותן לשווק מוצרים אורגניים וטבעיים, שאינם קיימים בסופר.

 

מהעבר השני, כאמור, התחברה רשת שופרסל לאורגניק מרקט, שבה יש רוב מוחץ למוצרים אורגניים: 75% לערך. בשאר רשתות הטבע (ניצת הדובדבן, טבע קסטל וחנויות עצמאיות נוספות) עומד היקף המוצרים האורגניים על כ-50% והשאר מוצרים שזכו להגדרה "טבעיים".

 

"שרשרת הגידול האורגני יקרה יותר"

המשווקים האורגניים מרוצים מהכנסת חנות בתוך חנות לרשתות השיווק. "זהו מהלך מבורך", אומר קובי אדרי, מנכ"ל חברת אדמה. "אנחנו מקווים שגם רשתות כמו חצי חינם ורמי לוי ייכנסו למהלך דומה, שכן הביקוש למוצרים אורגניים רק עולה".

 

ולמי ששואל מדוע מחירי המוצרים האורגניים עדיין גבוהים כל כך – התשובה פשוטה: "כל שרשרת הגידול האורגני יקרה יותר בהשוואה למוצר שאינו אורגני. הן ברמת המזון ממנו ניזונות התרנגולות והפרות, והן ברמת חומרי הגלם, תנאי הגידול וקווי הייצור המיוחדים. בנוסף, המוצר הסופי עומד תחת פיקוח הדוק, עובדה המגדילה את ההוצאות," מסביר ישי שפירא, מנכ"ל הרדוף.

 

אגב, המחירים ברשתות השיווק גבוהים יותר בגלל דרישות הרשתות להנחות ובונוסים, ובגלל שהן מעוניינות יותר למכור את המוצרים הרגילים. לצורך השוואת מחירי המוצרים האורגניים התמקדנו במספר המצומצם של מוצרים אותם ניתן להשיג בשלב זה גם ברשתות השיווק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ירקות אורגניים
צילום: index open
מומלצים