איך מלחינים קיר?
קורין אלאל נטשה את הגיטרה לטובת המחשב בפסקול שהלחינה להצגה "לרקוד ולעוף" של הבימה. בואו לשמוע בבכורה את גירסתה האלקטרונית ל"אל מלא רחמים". "המוזיקה הזאת היא שפה חדשה", היא אומרת ומספרת על האתגרים שעמדו בפניה
לפני כתשע שנים, כשהוציאה קורין אלאל את אלבומה "תנינענק", היא צללה לראשונה למוזיקה האלקטרונית ושילבה אותה בשיריה. השנה החליטה הזמרת והיוצרת לקחת את ההתנסות צעד אחד קדימה.
אלאל כתבה וביצעה את המוזיקה להצגה "לרקוד ולעוף" אותה כתב רשף לוי וביים אלון אופיר, כשהיא מחליטה לעצב את הפסקול כולו דווקא באופן אלקטרוני. ההצגה עלתה לראשונה לפני מספר חודשים בתיאטרון הבימה. היום (ג') מציגה אלאל, לראשונה מחוץ לבמה, יצירה מתוך ההצגה. מדובר בעיבוד שלה לתפילה היהודית הטראגית "אל מלא רחמים". כאן תוכלו להאזין לראשונה.
ההצגה מביאה את סיפורה של משפחה המתכנסת לחגוג את ליל הסדר במלון המשפחתי בנתניה. באותו ערב, לא רחוק משם, מתרחש הפיגוע הנוראי במלון "פארק". אלאל מספרת איך התגלגלה לתרגם את הרגעים הקטנים בהצגה לצלילים: "פנו אליי לפני שנה מבית הספר למוזיקה 'BPM' וביקשו שאלמד הלחנה", היא נזכרת, "אמרתי לעצמי 'יאללה, תגידי כן'. הם כל כך שמחו ואמרו לי 'מה אנחנו יכולים לתת לך מתנה?'. אז חשבתי רגע ואמרתי שאני אשמח לעבור קורס למוזיקה אלקטרונית. מנהל בית הספר, יריב עציון, החליט ללמד אותי באופן פרטי. כשהתחלתי ללמוד, פנו אליי מ'הבימה'. קראתי את המחזה ונראה לי מאוד מתאים שתלווה אותה מוזיקה אלקטרונית.
אלאל. כשמלחינים קיר, ההרגשה קצבית וקופצת (צילום: ערן בר און)
"עבדתי על הקטעים עם הבמאי אלון אופיר", היא מוסיפה, "בלילה הייתי עובדת על רעיון, שולחת לו באי-מייל והוא היה מתקשר אליי בבוקר כדי לדבר על זה. ניסיתי למפות את האנשים וההצגה בשפה מוזיקלית שתלווה. זו עדיין הצגה, המוזיקה צריכה ללוות אותה ולא להיות בפרונט. אז החלטתי שזה יהיה משהו עדין, שמרמז. עבדתי בבית על המחשב. למרות שהיו גם קטעים אקוסטיים שההצגה דרשה, לא ניגנתי אותם. הייתי כל כך קשורה למחשב שביקשתי מאלי סורני, שמנגן איתי כבר 20 שנה, שיבצע אותם. לא רציתי להתעסק בגיטרה. רק במחשב.
"כל ערב הייתי יושבת וחושבת: ההצגה מתרחשת בחדר אוכל בתוך המלון, אז אמרתי לעצמי שהקירות של המלון זוכרים את כל מה שעברו האנשים. הם עדים לסיפור שהולך להיות מסופר. חשבתי על הקירות שמספרים את הסיפור, שהמוזיקה יוצאת מהקירות. בגלל זה האלקטרוני דיבר אליי", היא צוחקת, "כי כשמלחינים קיר, ההרגשה יותר קצבית וקופצת, לא ישרה".
ומה הסיכוי שתעשי אלבום חדש ואלקטרוני?
"אני בטוחה שאני אעשה זאת. המוזיקה הזו מושכת אותי כי היא שפה חדשה. היא הרמונית, אבל הטיפול בה הוא מעבר ל'דו רה מי'. אתה יוצר מחדש כל דבר מההתחלה. זו הרגשה שונה מאשר כשמגיע נגן ומנגן עבורך תפקיד. נורא נעים להתקדם לאט לאט".