שתף קטע נבחר

 

התוצאה: אין כבאים, אין רכבי כיבוי, אין קשר

המבקר הזהיר כי מערך הכבאות עלול לקרוס עקב העומס הצפוי עליו בשעת חירום. הוא מצא כי המצב כיום גרוע ממה שהיה לפני ארבע שנים ומצא כי הכבאים סובלים ממחסור בציוד וכוח אדם

במקום לתקן את הליקויים - הם נעשו חמורים יותר: מבקר המדינה, שחשף שורה ארוכה של ליקויים בדו"ח קודם בקיץ 2007, מצא כי לא רק שהליקויים לא תוקנו - הם נעשו חמורים יותר. בדו"ח הביקורת על מערך הכיבוי, המתפרסם היום (ד'), עולה בין היתר כי מספר הכבאים צומצם, אך מספר אנשי המינהלה גדל. בנוסף חסרים לשירותי הכיבוי לא פחות מ-263 כבאים, וקיים מחסור ב-170 כלי-רכב.

 

  • לקריאת הדו"ח המלא - לחצו כאן
  • אסון הכרמל - כל הדיווחים והפרשנויות בעמוד מיוחד
  • 42 איש שילמו בחייהם על המחדל. אלו הפנים והשמות  

     

    המבקר מצא ליקויים מהותיים, בנוגע להיערכותם הארגונית של שירותי הכבאות. לדבריו, נמצאו חוסרים בכל הנוגע לכוח אדם, לפריסת התחנות ולכלי רכב וציוד ש"בגללם עלולה להיגרם פגיעה חמורה מאוד בכשירותם המבצעית של שירותי הכבאות בזמן חירום". לדברי המבקר, בזמן חירום לא יוכלו שירותי הכבאות - במצבם הנוכחי - להתמודד עם מספר גדול של אירועים, שחלקם יתרחשו באותו זמן, ובמשך זמן ממושך. המבקר הזהיר כי מערך הכבאות עלול לקרוס עקב העומס הצפוי עליו ולא לספק לתושבים את השירותים הנדרשים ובעקבות זאת תושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית.


    "מערך הכבאות עלול לקרוס". כבאים בשריפה בכרמל (צילום: AP)

     

    נציבות הכבאות לא בחנה בשנים האחרונות את התאמת תקן כוח האדם של שירותי הכבאות לעת שיגרה לגידול שחל באוכלוסיה, ואילו הייתה עושה זאת הייתה לומדת על המחסור בכוח אדם, הן בעיתות שגרה והן בעיתות חירום. עוד נמצא כי נציב הכבאות, רב טפסר שמעון רומח, לא קבע תקן כבאות עדכני לעת שגרה ולעת חירום, למרות שהיה צריך לעשות זאת.

     

    עוד כתבות וניתוחים מדו"ח המבקר:

     

    המחסור בכוח אדם בולט ומעיב על עבודת שירותי הכבאות. בעת שגרה כולל מערך כיבוי האש 1,948 משרות, מהן 1,381 משרות של כבאי משמרות (ירידה מ-1,532 בשנת 2006).בפועל כללה מצבת כוח האדם 1,685 משרות. נכון למרס 2010, שירתו 1,195 כבאים - 186 פחות מהתקן. הכבאים אינם זוכים להכשרה נאותה. הוא כתב כי בית הספר לכבאות והצלה, המכשיר את הכבאים לעבודתם בעת שגרה ובעת חירום, פועל במתקן שאינו מאפשר להכשיר את הכבאים בהתאם לתקנים בינלאומיים והשימוש בו לאימונים כרוך בסיכון חייהם של הלומדים.

     

    עוד נמצא מחסור חמור ברכבי הכיבוי. תקן כלי הרכב לעת שגרה היה 519, אך חלקם בני יותר מ-20 שנה, ולכן מספר כלי הרכב התקניים היה 349. אולם 101 מהם סווגו כ"לא-תקניים" עקב היותם מיושנים, בני 20 שנה ומעלה; בשירותי הכבאות שרר מחסור בציוד, ובכלל זה קסדות, מסכות להגנה על הנשימה ומפות שטח. בשירותי הכבאות שרר מחסור בציוד, ובכלל זה קסדות, מסכות להגנה על הנשימה ומפות שטח. לדברי המבקר, רכבי כיבוי והצלה הם ציוד בסיסי וחיוני בפעילות שירותי הכבאות בעיתות שגרה כמו בעיתות חירום וההצטיידות בהם בהיקף הדרוש נועדה במהותה להציל חיים, ולכן על משרד הפנים ומשרד האוצר לגבש בדחיפות תכנית הצטיידות ולהקצות תקציב ליישומה.

     

    "לנציב הכבאות אין שליטה בשטח" 

    אין מרכז ניהול ושליטה, המיועד להפעלה מרכזית ומתואמת של כל איגודי הכבאות. נמצאו ליקויים במספר תחנות הכיבוי ופריסתן. הן אינן יכולות למלא את הדרישות בעת חירום. תחנות הכיבוי בארץ אינן מקושרות ביניהן במערכת ממוחשבת ומערכת הקשר בין רכבי הכיבוי, ובינן לתחנות הכיבוי, מבוססת על מכשירי קשר ישנים, הפועלים בתדרים מעטים. עובדה זו גורמת למגבלות בשימוש בקשר בעת עומס אירועים.  

     

    מעל לכל הבעיות האחרות עומדת סוגיית המבנה הארגוני הקיים של שירותי הכבאות, שאותה מגדיר המבקר "בעיית יסוד חריפה בעת חירום". מדובר "במחדל מתמשך ובמצב חמור", שלדברי השופט לינדנשטראוס, "חיי רבים עלולים להיות תלויים בו ואשר עלול לגרום לנזק רב מאוד לרכוש והוא מחייב בראש ובראשונה את שר הפנים, במשולב עם שר האוצר ושר הביטחון, להידרש בדחיפות לתקנו, ויפה שעה אחת קודם".  

     

    לדבריו, לנציב הכבאות אין יכולת ממשית של פיקוד ושליטה על הכוחות בשטח, כאשר נדרשים בשטח יכולת מובהקת של ראייה כוללת, ריכוז מאמץ, גמישות וניידות. בשירותי הכבאות אין גורם מרכזי המוסמך לקבל החלטות על הקצאת משאבים ותעדופם בעת חירום, ועלולה להיות לכך השפעה קריטית בשעת חירום. הוא הצביע על כך שכשל מתמשך זה הונח לפתחו של משרד הפנים, ושל השר העומד בראשו, כמי שהאחריות לשירותי הכבאות מוטלת עליו.


    אלי ישי בביקור בעוספיה בעת השריפה בכרמל (צילום: אבישג שאר-ישוב)

     

    למרות החלטת ממשלה ממאי 2008 על הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה, במועד סיום הביקורת טרם חל כל שינוי במבנה שירותי הכבאות. לדעת המבקר, אם לא ייעשה שינוי במבנה הארגוני בשירותי הכבאות לא יוכל מערך הכבאות לפעול באופן מיטבי בזמן חירום, כיוון שלנציב הכבאות אין יכולת ממשית של פיקוד ושליטה על הכוחות בשטח, בייחוד בזמן חירום שבו נדרשת מנציב הכבאות יכולת מובהקת של ראייה כוללת, ריכוז מאמץ, גמישות וניידות, בעוד האמצעים העומדים לרשותו מוגבלים.

     

    מבקר המדינה, כמו גם ועדות קודמות שבחנו את הנושא, מגיע למסקנה שאין מנוס מהפיכת מערך הכבאות ממערכת של שירותים מוניציפאליים לשירות כבאות ממלכתי מאוחד שבראשו יעמוד נציב בעל סמכויות פיקודיות. מבקר המדינה קורא לכל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לפעול להבטחת יישומה של ההחלטה להקים רשות ארצית לכבאות והצלה. "על שר הפנים ועל שר האוצר ללבן את המחלוקות ולגבש את תזכיר החוק בדבר הקמת רשות ארצית לכבאות והצלה כדי שיהיה אפשר להפיצו בהקדם".

     

    המבקר כתב עוד, כי ראוי לבחון את הצעתם של אלי ישי ומאיר שטרית, באשר למקומו של מערך הכבאות, והאם יש להותירו במשרד הפנים או להעבירו למשרד אחר. אולם לדברי המבקר, "יש חשיבות עליונה לשנות תחילה את המבנה הארגוני הבסיסי של שירותי הכבאות, וזאת ללא התניות או עיכובים, וזאת כדי לספק מהר ככל האפשר מענה מיטבי מול האיום ומוטב שעה אחת קודם, כל השעיה נוספת בנושא זה תהיה חלילה לרועץ למדינה". 


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ענתיקה בפעולה בשריפה בכרמל
    צילום: ג'ורג גינסברג
    אין די ציוד
    צילום: AFP
    אפילו הכבאית הפלסטינית טובה יותר
    צילום: AFP
    כבאים בפעולה
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים