שתף קטע נבחר

 

חרף החוק: צמצום גודלן של כיתות א' וב' - יידחה

חוק לימוד חובה מ-2007 קובע כי בתוך שנתיים יוגבל מספר התלמידים בכיתות הנמוכות ל-20 ויתוגברו בהדרגה לימודי מיומנויות היסוד. חוק ההסדרים הנוכחי מונע זאת. הממשלה: הצורך בהקטנת הכיתות פחת בזכות "אופק חדש"

מחוקקים ולא מיישמים: בשנת 2007 הגדירה הממשלה כי במסגרת חוק לימוד חובה יוגבל בתוך שנתיים מספר התלמידים בכיתות א' ו-ב' ל-20, וכן יתוגברו בהדרגה לימודי מיומנויות היסוד (קריאה,כתיבה וחשבון) בעשר שעות תגבור שבועיות. כעת, לקראת ההצבעה על אישור חוק ההסדרים לשנים 2011-2012, מתברר כי גם בשנה הבאה ימשיכו ללמוד בכיתות הנמוכות לפחות 30 תלמידים, וגם הוספת שעות התגבור אינה נראית באופק.

 

תגבור מיומנויות היסוד היה אמור להיכנס לתוקף בכיתות א' כבר בתש"ע, והשנה היו אמורים להצטרף אליהם גם כיתות ב', ואולם, בעקבות בקשת הממשלה - אישרה ועדת החינוך את דחיית ביצוע המהלך בשנה, ומחר (יום ד') הוא צפוי להידחות בשלוש שנים נוספות על-ידי אותה ועדה. יוצא מכך, שהשלמת ביצוע החוק ביחס לתלמידי כיתות א' צפויה להסתיים רק בעוד שנתיים, ואילו תלמידי כיתות ב' יזכו לתוספת של 5 שעות במקום 10 רק בתשע"ד.

 

הממשלה טענה בדברי ההסבר לחוק ההסדרים כי הדחייה בביצוע נובעת בשל עלותו התקציבית הגבוהה של החוק. כל לדוגמא, עלות התוספת של 5 שעות לימוד שבועיות לכיתות א' מוערכת בכ-102 מיליון שקל. עוד הסבירה הממשלה כי הצורך בהקטנת הכיתות הצטמצם בעקבות יישום רפורמת 'אופק חדש', וכי היא אינה מתכוונת ליישם את ההחלטה בשנת הלימודים הנוכחית או הבאה.  

 

"החוק במקורו הציע להעניק לתלמידים את מספר השעות המינימלי האפקטיבי המתבקש להטמעת מיומנויות יסוד", אמרה יוזמת החוק, ח"כ רונית תירוש. "'המשחק' של דחיית היישום וההתחשבנות הקטנונית של מתן 5 שעות שבועיות - אינה מועילה וכמוה כברכה לבטלה". בהסתדרות המורים הצטרפו לדברי תירוש ואמרו כי נושא מספר התלמידים בכיתות קריטי לשיפור מערכת החינוך.

 

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, אמר לקראת הדיון מחר כי "עוגת תקציב החינוך אמנם גדלה, אך אינה בלתי מוגבלת וכרגע האוצר מוכן לתקצב את היישום באופן חלקי בלבד. אפעל ליישומה המלא של התוכנית לקראת חוק התקציב הבא".

 

רק הבוקר פורסמו תוצאות מבחני פיז"ה הבינלאומיים ומהם עולה כי למרות עלייה קלה בציוניהם של התלמידים הישראלים במתמטיקה, קריאה ומדעים - הבינוניות עדיין חוגגת וישראל עדיין רחוקה מאוד מהממוצע במדינות OECD. במשרד החינוך טענו כי המבחנים נערכו לפני שלוש שנים ואינם מבטאים את המשאבים הרבים שהושקעו בשנתיים האחרונות בחיזוק תוכניות הלימוד במקצועות היסוד לתלמידי כיתות ג' ו- ד'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העלות גבוהה. התלמידים יפסידו
צילום: זהר שטרית
תירוש. ברכה לבטלה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
בפעם הבאה. מילר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים