שתף קטע נבחר

לא לשידור: למה נפסל התשדיר הצרכני?

במשרד להגנת הסביבה זועמים על ערוץ 2: "פסלו קמפיין שלנו שקורא לצרכנים לקנות פחות - מחשש להסתבך עם רשתות השיווק". הזכייניות: "אנחנו פועלים לפי הכללים"

זעם במשרד להגנת הסביבה. הסיבה: במשרד טוענים שזכייניות ערוץ ,2 קשת ורשת, פסלו תשדירים של המשרד כדי לא להסתבך עם רשתות השיווק המפרסמות אצלן. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה אתמול למנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, כדי שיבדוק את התנהלות הזכיינית רשת בפרשה.

 

לדברי גורמים במשרד להגנת הסביבה, "המשרד מצלם בימים אלה באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית סדרה של תשדירים בנושא 'צרכנות ירוקה', אחד מהתסריטים עוסק בקנייה צרכנית ובזבזנית. המטרה היא להסביר לצרכנים שקנייה מופרזת של מוצרים בסופר גורמת בסופו של דבר לנזקים לסביבה, שמתבטאים בין השאר בהגדלת כמויות הזבל שבהן יש צורך לטפל." טל פרידמן, מכוכבי קשת, הוא הפרזנטור של הפרסומת.

 

רשת ראתה בעייתיות בשמות של שתי רשתות פיקטיביות המופיעות על העגלות בתשדיר. שם הרשתות הוא "מגה-סל ושופרבול," ובזכיינית לא אהבו את הדמיון לרשתות מגה בול ושופרסל, וטענו שיש לשנות את השמות על העגלות.

 

בלשכת הפרסום הממשלתית, שמטפלת בהפקת התשדירים, ביקשו לדעת מדוע ברשת מתנגדים לשמות על העגלות. במייל שנשלח לזכיינית נכתב: "בסרט הנוגע לצריכת מזון ביקשתם להוריד את השלטים שופרבול ומגה-סל מהעגלות? למה? מה הבעיה עם הדמיון לרשתות המזון. אנחנו רוצים שיהיה דמיון ואנשים יחשבו על צריכת יתר שמעודדות רשתות השיווק. מדוע זה בעייתי לשים שם שלטים? לקמפיין יש חשיבות. חשוב שהמסר יעבור".

 

"הצבעים על העגלות דומים"

ברשת טענו בתגובה כי "לא ניתן להשתמש בסלוגן/מוטיבים שיש בחברות אחרות, אלא אם כן יש לכם אישור מהחברות הללו". בלשכה התעקשו וביקשו לדעת לפי איזה כלל מכללי הרשות השנייה נפסלו התשדירים, אולם ברשת הסבירו כי "לא מדובר בכלל מכללי הרשות, אלא בבעיה הקשורה בזכויות יוצרים".

 

גם בקשת מערימים בעיות בדרך לאישור התסריטים, ושם מצאו נימוק מקורי אף יותר. לטענת הזכיינית, הצבעים המופיעים על העגלות דומים לצבעים של רשתות שיווק קיימות ולכן יש לשנות אותם.

 

ארדן פנה אתמול לסמירה בעניין ההתנגדויות שהעלתה רשת, וטען כי "מטרת התשדיר היא להסביר לציבור שעידוד למילוי עגלות קנייה במצרכים אינו פועל בהכרח לטובתו. אנו עושים זאת בסגנון הומוריסטי שאמור לעניין ולרתק את הציבור, ולכן יש חשיבות גדולה לשמות המשעשעים המרמזים על קמפיינים המשודרים ומעודדים את הציבור לצריכה. אנו תמהים ממה נובעת התנגדות זו.

 

"מן הראוי שהתנהלות אחראית של הזכיינית תשים לנגד עיניה בראש ובראשונה את טובת הציבור. אנו מוחים על סירובה של רשת לאשר תסריטים אלה, ומבקשים את התערבות הרשות השנייה כרגולטור הפועל על פי קוד אתי שטובת הצרכן עומדת מול עיניו".

 

מרשת נמסר: "התשדיר נמצא בהליכי אישור כמקובל". קשת: "אנו פועלים לפי כללי הרשות השנייה". מנשה סמירה מסר בתגובה: "אכן התקבלה תלונה של המשרד להגנת הסביבה הנוגעת לפרסומות, והיא תיבחן היום על ידי הנהלת הרשות השנייה".

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
באדיבות המשרד להגנת הסביבה
שופרסל דיל
צילום: ליאור חלוני
מגהבול
צילום: קובי קואנקס
מומלצים