אופל חוזרת ארצה - בכוחות מחודשים
יצרנית הרכב הגרמנית אופל, שרק ברגע האחרון נותרה חלק מקונצרן ג'נרל מוטורס, עוברת לידי יבואן חדש בארץ - שלמה שמלצר. לכבוד החלפת נציגות המותג בארץ, ביקרנו במפעל הגרמני ונהגנו מעט בדגמים האמורים להגיע. בסופו של יום, המחיר הוא שיקבע כמובן
קרוב לוודאי שרבים אינם מודעים כלל לעובדה שמותג הרכב אופל, מהמפוארים והמצליחים שבמותגי הרכב האירופים בעשור הקודם, עדיין משווק בישראל. אחרי הכל, את שנת 2009 סיימה אופל כאחד המותגים הזניחים בשוק הרכב המקומי, כשלושה עשורים לאחר שהיה אחד המובילים.
- "תוך 5 שנים יהפוך אופל למותג השלישי בישראל"
ניתן למנות מספר לא מבוטל של סיבות שהביאו את המותג למצב בו הוא נמצא בישראל, ובעולם כולו בעצם. אין כל ספק כי המותג כשל במירוץ אחר הקדמה, והציג לציבור ארסנל דגמים מיושן ובעיקר מאד לא אטרקטיבי - מהפך של ממש לחברה שהחזיקה במדינות שונות באירופה את ראש טבלת המכירות עם האסטרה למשל, במשך שנים ארוכות ברציפות.
כיום מתאוששת אופל בעולם הגדול, וגם אצלנו, בין היתר תודות להחלפת היבואנית בישראל - שלמה שמלצר, במקום UMI. בדו"ח המכירות האחרון הציגה אופל עליה של פי 5 לעומת אשתקד. לא נכנס כאן לניתוח כיצד זה קרה. למשל, מה משקל ההחלטה לשווק את שארית המלאי על-ידי היבואן הקודם. אבל המספרים אינם משקרים.
האם הם גם מלמדים על הצפוי לנו בשנה הקרובה ובאלה שאחריה? אופל ישראל עברה כאמור ליבואן חדש, לקראת תחילת הייבוא המחודש, ביקרנו במפעל החברה ברוסלסהיים (Rüsselsheim), גרמניה, כדי להעיף מבט בארבעה דגמים האמורים להגיע ארצה ב-2011. האם הם יסמנו שינוי דרמטי?
אינסיגניה: מכונית השנה 2009
המשפחתית הגדולה של החברה היא ללא ספק אחת הבולטות של החברה בשנים האחרונות, ואף זכתה בתואר מכונית השנה ב-2009. לישראל היא תגיע עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש ו-220 כ"ס, תיבת שישה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. מחיר מדויק אינו ברור עדיין, אך אנשי שמלצר מעמידים אותה מול פאסאט של פולקסווגן.
תג המחיר יעמוד אם כך על פחות מ-190 אלף שקל. נהיגה קצרה במכונית - הגם שלא במפרט ה"ישראלי", אלא עם תיבה ידנית - מגלה מכונית המעניקה לנוסעיה תחושה נעימה וטובה למדי, עם תא נוסעים מרשים ואיכות נהיגה משובחת יחסית. האם היא מסוגלת להתחרות בפאסאט המוכחת ובעלת הלקוחות הנאמנים גם בציי הרכב? את זה נדע רק כשתגיע ארצה.
אסטרה: רבת מכר בקאמבק
לא הרבה יודעים זאת, אך האסטרה על גילגוליה השונים הייתה המכונית הנמכרת ביותר במהלך שנים ארוכות ברציפות, במספר מדינות מערב אירופה. בהולנד למשל, האסטרה - כמו גם הקאדט שלפניה, שלטו בשוק במשך כשני עשורים ואף יותר. המתחרה הישירה של הגולף הייתה ללא ספק אחת המכוניות הנחשקות באירופה של שנות ה-90 והעשור הנוכחי, אך בארץ כמעט ולא נמכרה, מסיבות רבות ומגוונות, כשהחשובה שבהן היא תג-מחיר לא ריאלי.
עד כדי כך היא לא הצליחה בארץ, שהיבואן החליט לוותר כליל על שיווק הדגם האחרון של האסטרה, שזכה כמו קודמיו להצלחה נאה בעולם. ולא במקרה. המכונית החדשה מציגה ראשית מראה מסובב ראשים, וממשיכה זאת גם בסביבת נהג ונוסעים מרשימה.
לארץ תגיע האסטרה תוך שבועות ספורים, עם שני מנועי בנזין - 1.4 ליטר מוגדש עם 140 כ"ס, ו-1.6 ליטר עם 115 כ"ס. שניהם עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית. נציגי היבואן סרבו למסור מחירים מדויקים, אך ידעו לציין כי אלה ימוקמו בין מאזדה 3 הפופולרית, ופולקסווגן גולף האיכותית והיקרה יותר.
קורסה: קטנה מחודשת
את הקטנה המודרנית של אופל אנו מכירים, והיא נמכרת בארץ עם תג-מחיר של כ-100 אלף שקל. אלא שהסופר-מיני עברה לאחרונה מתיחת פנים, וצפויה על כן לחדש פניה גם בישראל, במחיר שיהיה כנראה גבוה יותר ובחודש מרץ 2011. הקורסה תגיע בגרסת חמש דלתות, עם מנוע 1.4 ליטרים ו-100 כ"ס, משודך לתיבת ארבעה הילוכים אוטומטית.
כדאי לציין כי למרות שמדובר במכונית עם מפרט אפרורי יחסית, מתכוונים יבואני אופל החדשים לשווק כאן גם את הקורסה OPC, (ר"ת של Opel Performance Center), המבטיחה להעניק ביצועים ספורטיביים עבור חובבי הז'אנר. עם 192 כ"ס היא מכוונת לאזור בו ממוקמת למשל הרנו קליאו ספורט. תג המחיר? גם כאן, עדיין לא ידוע.
מריבה: מיקרו-וואן למשפחה
המיקרו-וואן המודרני יהיה ללא ספק הדגם הפחות שגרתי מהארבעה שיגיעו ארצה בקרוב. מוביל הנוסעים הקומפקטי מציג מראה מאד לא שגרתי, עם דלתות אחוריות שנפתחות לאחור, ומציעות כך פתח כניסה רחב ונוח במיוחד. (FlexDoors באופל). מעבר לכך מתאפיינת המריבה במגוון עצום של תאי אחסון, ואפשרות לשינוי סידור תא הנוסעים בהתאם לצורך. אלינו צפוי המיקרו-וואן להגיע רק לקראת הרבעון השלישי ב-2012, עקב חסרונה של גרסה המשלבת מנוע בנזין ותיבה אוטומטית. בשמלצר אומרים עם זאת כי הם בוחנים את האפשרות להביא לארץ גם גרסה עם מנוע דיזל ותיבה אוטומטית, עבור נהגי המוניות.
אז יהיה (יותר) טוב?
לצד החלפת היבואן החדש בארץ, אין להקל ראש בטלטלה רבתי שעברה - ועדיין נמשכת - על מותג הגרמני הוותיק. אופל שנמצאת בידיה של ג'נרל מוטורס זה יובל וחצי, הוצעה למכירה בתקופה הקשה שעברה על הקונצרן האמריקני. חברת מגנה-שטייר הקנדית כמעט ורכשה אותה, פיאט אפילו התעניינה, רק שהיא נותרה לבסוף בידי בעלת הבית המקורית.
לאחר מכן פנתה החברה לממשלות אירופיות בבקשת עזרה כלכלית, אך דווקא ממשלת גרמניה הייתה זו שהחליטה להשיב את פניהם ריקם. מה שהותיר בידי בעלת הבית שתי אפשרויות, לסגור את החברה כמו שעשתה עם מותגים אחרים שבבעלותה, או לנסות ולהחיותה. בג'נרל מוטורס בחרו באפשרות השניה, והחליטו לשקם את אופל בכוחות עצמם, להגדרתם.
זו בדיוק הייתה ההרגשה שהשתדלו אנשי החברה להעביר לעיתונאים המבקרים, תוך שהם חוזרים פעם אחר פעם על השינוי וההתחדשות שעוברים על החברה. אלא שמעבר להצהרות ודגמים מעניינים, גם אופל העולמית ובעיקר שלמה שמלצר הישראלי, יודעים היטב כי תחייה חיובית למותג, תתאפשר רק אם מדובר יהיה בחבילות אטרקטיביות. במילים אחרות, אם מחיר הרכישה לליסינג יהיה תחרותי, ובמידה פחותה יותר, אם השוק הפרטי יוכל לרכוש אסטרות-קורסות במחיר מפתה.
מכיוון שמספרים לא פורסמו, את זה נותר עדיין לגלות.
הכתב היה אורח חברת אופל