שתף קטע נבחר
 

מי רוצה להפיק אלבום לברוזה?

הזמר הוותיק יוצא בקמפיין חדשני שבו הקהל מתבקש להשתתף במימון אלבומו, בכל סכום שנראה לו. היעד: 63 אלף דולר. "חישבתי את זה עד לרמת הטחינה בפיתה", אומר ברוזה. רוצים לעזור? הפרטים בפנים

העבודה על אלבומו החדש של דויד ברוזה תתחיל בעוד שלושה חודשים, אז ייכנס ברוזה לאולפן עם חבריו הנגנים להקליט שירים חדשים אותם יפיק עם לואי להב. זו תהיה הפעם הראשונה שהשניים יעבדו יחד על אלבום מזה כשלושים שנה. להבדיל מאלבומו האחרון, הפעם יהיה זה אלבום בעברית שעל פי ברוזה, מיועד בראש ובראשונה לקהל אוהדיו הישראלי.

 

אבל כל הפרטים האלה הם רק חלק קטנטן מהעשייה שלו. בצעד מפתיע, ברוזה הולך בדרך עצמאית ומשיק היום (ב') קמפיין וירטואלי תחת אתר "Kickstarter" העולמי, שם הוא מבקש מקהל מעריציו לקחת חלק בצעדים לקראת האלבום ולרכוש אותו עוד בטרם הוקלט.


ברוזה. "שולח את לחמי על המים הוירטואליים" (צילום: ירון ברנר)

 

ככה זה עובד: האתר שירת עד היום בדרך כלל יוצרים ידועים פחות, מכל תחום תרבותי ואמנותי. אלה מבקשים מהקהל לרכוש את היצירה שלהם טרם הכנתה ועל פי מודל עסקי, לתרום כסף לתהליך. כלומר, ברוזה מבקש מכם סכום, עליו תחליטו אתם, שיגיע ישירות לתקציב הפקת האלבום וכל המתלווה אליו. על פי חישובי הזמר, הוא יצטרך 63 אלף דולר לעשות הכל לבדו. סכום זה כולל, בין היתר, את שכירת האולפן, התשלום לנגנים וטכנאים, ההפקה המוזיקלית, יחסי הציבור, השיווק ועוד גורמים רבים. "חישבתי את זה עד הטחינה שבפיתה שבפלאפל", אומר ברוזה ל-ynet, רגע לפני שהוא עולה על מטוס לסיבוב הופעות ארוך בארצות הברית.

 

ברוזה מקווה לאסוף את הסכום הנדרש עד אמצע פברואר. על פי השיטה, אם מושג הסכום עד תאריך היעד מחויבים כרטיסי האשראי של התורמים והכסף מועבר ישירות ליוזם הפרויקט, אם לא מושג סכום היעד עד לתאריך הנקוב, לא מחויבים כרטיסי האשראי של התורמים. רוצים לתרום? לחצו כאן.


"אנחנו לא הרולינג סטונז או ברוס ספרינגסטין" (צילום: חגי דקל)

 

אז מה ייצא מזה לתורמים? ברוזה מעודד את הקהל לתרום בעזרת תגמולים ופרסים שונים, ביניהם קבלת תודה מיוחדת בקרדיטים של האלבום ואפילו אירוח בארוחה פרטית עם ברוזה והצוות אחרי ההופעה. בסכומים נמוכים יותר הם יוכלו, כמובן, לקנות את האלבום מראש כולל משלוח, לקבל גישה בלעדית לבלוג המתעד את הקלטת האלבום, לשמוע את שירי האלבום לפני כולם, להצביע לשירים החביבים עליהם בכדי לעזור להחליט לגבי הסינגל הראשון, לעזור בבחירת סדר השירים בדיסק ועוד.

 

אתה לא חושש מהמשפט "אנחנו לא פראיירים" ומהקלישאה שתמיד מנסים לעבוד עלינו?

 

"מאז ומתמיד שואלים אותי, 'לא מתסכל אותך שברשת מורידים אותך ואתה לא רואה מזה כלום?' תמיד עניתי שעל דברים שאני לא יודע, לא הפסדתי כלום. מי שגנב ממני, עד שלא פתחתי את המגירה, ושמתי יד בכיס לגלות שגנבו, אז אני לא יודע שגנבו'", מסביר ברוזה.

 

"אז מה אני אגיד? טוב לי", הוא ממשיך, "אתם רוצים להגיד לי שאתם יודעים על 42 מיליון הורדות ואני לא מודע לזה? מה טוב! אנחנו לא ה'רולינג סטונז' ולא ספרינגסטין. זה לא במספרים ששווה להתחיל להתעסק, אפילו שזה הלחם שלנו. כאמן, אתה מתחיל בראש ובראשונה ביצירה מהבטן, מהלב וממקום שהוא לא מחושב. לא לומדים את זה במנהל עסקים ואין בית ספר שילמד אותך. הביטחון שלי הוא בזה שאני קיים. לא ידעו מי אני? אז הורידו אותי ועכשיו אני קיים בשביל אותם אנשים.


מגייס את האפשרות ליצור בלי צורך בחלטורות (צילום: דורון גולן)

 

"אז הגלגל מתהפך ואני אומר רגע. אולי באותה רשת יש גם אנשים שהם לא בהכרח מישראל, שיושבים בהודו או בקנטאקי או באנגליה או צרפת, ופתאום אני עולה להם בתודעה כי מישהו שלח להם לינק? פתאום עולה להם: 'דויד ברוזה באלבום ישראלי חדש'. לא רע, כמה זה יעלה לי? חמישה, עשרה או 20 דולר. אנחנו מחלקים את זה לדרגות ומשחקים משחק שמאפשר אמנות לשמה, ובשמה להתקיים. אתה לא חייב להיות זמר ידוע, אתה יכול להיות גם סנדלר, שבסוף היום יוצר שיר או מצייר ציור ורוצה למצוא עזרה מהסביבה הקרובה והרחוקה אלייך להגשים את אותו פרויקט. להציג, למסגר ולשלוח אותו".

 

גם יכולים להגיד, "זה דויד ברוזה. מה הוא צריך את הכסף שלנו?"

 

"אז בוא ניקח צעד אחר. נגיד שהלכתי לחברת תקליטים ונתנו לי את התקציב שאני רוצה וחודשיים אחר כך האלבום על המדף. אם הקהל לא קונה את הפלסטיק מהמדף ובאייטונז - כולם מפסידים כסף. זה לא כישלון? אולי לאמן לא, כי הוא מיצה את תהליך היצירה, אבל חברת התקליטים הפסידה. פה אני אומר, אני הולך לעשות אלבום: אתם תהיו איתי מההתחלה. כמה עוד אני יכול לחשוף מהחיים שלי? במשך 35 השנים האחרונות אני בזרקורים. עכשיו אני מכניס אותם עוד יותר עמוק. מכניס איזשהו מתח לשלושת-ארבעת החודשים הבאים עד שהאלבום ייצא ובוא נראה לאן זה יילך. אני שולח את לחמי על פני המים, אבל ראסמי, רק שזה הכל מים וירטואלים".

 

אתה מרגיש גם שליחות.

 

"בוודאי. יש שני צדדים. אחד זה לי ולעצמי, אבל מצד שני, כשאני מוציא את זה החוצה דרכך, אז אני מודיע ומבשר

ומברך שאפשר לעשות את זה בכל תחום. אני מגייס את האפשרות לקחת את ההון הזה ולשבת שלושה חודשים בשקט ולכתוב. ליצור לעצמי מבלי שאני אצטרך לעשות חלטורות בדרך ולכתוב ולהתרכז.

 

"הדבר הבא שנעשה זה לפתח פלטפורמה אמיתית כדי להפיץ ולשווק את היצירות. חשוב לציין שאנחנו לא 'כוכב נולד'. אין פה פילטר. אם אתה רוצה לכתוב על החוויות שלך ככתב לענייני תרבות בעולם הרוק הישראלית ויש לך מה להגיד, עוד שנה שנתיים תוכל לעשות את זה. הקהל שלך רוצה לשמוע מעבר למה שאתה צריך לדווח. זה נורא מעניין".

 

ואם לא תצליח?

 

"אז אמצא את הדרך האחרת לעשות את זה, כי זה מסקרן אותי ואני באמת מתרגש".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברוזה. "אתה יכול להיות גם סנדלר שיוצר שיר"
צילום: ירון ברנר
לאתר ההטבות
מומלצים