שתף קטע נבחר
 

רכבת האש

רכבת ישראל הוזנחה במשך עשרות שנים, עד ששפכו עליה מיליארדים ומינו אנשי ליכוד לתפקידים בכירים. אסור שדבר כזה יקרה עם מערך הכבאות - לאחר האסון בכרמל

אף פעם לא רציתי להיות כבאי. אותי הדליקו צפירות מסוג אחר - לא של אסונות ושריפות, אלא של מסעות. תמיד רציתי להיות נהג קטר. למרות שנסעתי בתא של קטר ועל הגג שלו וגם על גגות קרונות רכבת. לא יצא. לכן גם תמיד הטפתי לרכבת זמינה בארץ. היה חשוב לי שהרכבות יגיעו לכל מקום, שהן יהיו הכי מהירות נוחות וטובות ושהתחנות יהיו בתוך העיר. נכשלתי.

  

רכבת ישראל היא גוף שנוסד בחזונו של יהודי בשם יוסף נבון, סבו של יצחק נבון, שהצליח לגרום לצרפתים לבנות קו בין יפו לירושלים ב-1892. אחר כך בנו הטורקים עם המהנדסים הגרמנים ב-1905

 את המסילה החיג'אזית, שחיברה בין חיפה לדמשק ולמכה. לאחר מכן הם הרחיבו את מערכת הרכבות עד ניצנה ב-1915, כשתכננו לכבוש את סיני ותעלת סואץ. הם נכשלו, אבל כתוצאה מהטירוף ההוא נסללו קווי רכבת מעפולה דרך שכם ללוד, שהפכה צומת הרכבות הגדול, וגם לרמלה, לבאר שבע ודרומה מכך.

.

הבריטים הוסיפו קו אחד - זה שחיבר את חיפה, הבסיס הימי הבריטי הגדול של מזרח הים התיכון עם קו צינור הנפט שבא מעיראק, עם בירות וקהיר ובדרך עשו לנו את מסילה לאורך החוף.

 

40 שנה במערכת הישנה

במשך למעלה מ-40 שנה היה מערך הרכבות הישראלי צל צילו של מה שהותירו לנו האימפריות. הקווים התנוונו, הציוד התיישן והקו היחיד שהוסף היה זה מבאר-שבע לדימונה ולמישור רותם, בעיקר עבור הכור בדימונה. בדרך הוצאנו את תחנות הרכבת מתוך תל-אביב וגם חיבלנו בקווים לירושלים ולדרום.

 

אבל אז בא המהפך הגדול והלא מתוכנן של שנות ה-2000. רכבת בכל הארץ. נשפוך כסף וייצא משהו. ומה יצא? מרכז הליכוד השתלט על הרכבת, שהיתה גוף חלש ובלי תקציבים. חבר הכניס חבר, אבא ילד ודוד. הנפוטיזם השתלט על הרכבת, השחיתות חגגה, הרכבת התרחבה ועשתה תאונות על תאונות, כל מאעכר החליט לשים את תחנת הרכבת בה הרכבת תהפוך למרכז רווח, כדי למכור קרקעות, מתוקף חוק הרכבת הבריטי, כי פתאום הבינו כל האינטרסנטים שהרכבת לא נועדה לרווחת הציבור, אלא כדי שכמה מקורבים יעשו ממנה כסף.

 

לכן קמו תחנות בכל מקום - רק לא איפה שצריך. הוציאו תחנות ממרכזי הערים ומיקמו אותן באמצע שום מקום. הם שמו פס על הנוסעים ועל רוכבי האופניים. הכסף, בינתיים, המשיך להישפך. ראיתם איפה מתכננים את תחנות רכבת העמק? מה קרה לתחנה של ראש-העין, שברחה ממנה במקום להיכנס פנימה? מה קורה עם תחנות הרכבת הקלה, שלא נימצאות בשום מקום שצריך אותן?

 

אתם לא יודעים את זה? אתם יודעים

ואז באה השריפה הגדולה לכרמל וביבי עשה את מה שהוא יודע לעשות. הוא ניכנס להיסטריה וצרח לעולם שיצילו אותנו. בפעם הזו זה עבד, כי הדבר היחיד שביבי יודע לעשות זה לתמרן כל הזמן וברגע האמת לאבד את שלוותו ולצרוח בפחד. לא צריך את ביבי, כי אין לו מושג מה לעשות. כי עכשיו הוא ידביק בהיסטריה שלו את שטייניץ, יגלגל את האשמה לאלי ישי, וישקיע מיליארדים בחברי הליכוד שמנהלים את תחנות הכיבוי, כדי שיתמכו בו בבחירות הבאות. שום קשר למה שצריך לעשות.

 

ומה צריך לעשות? מה שצריך לעשות עם מערך הכבאות, שלא התקדם מאז ימי המנדט? יש לסגור אותו ולהקים חדש. כי מערך הכיבוי שייך לליכוד ולקבלני הקולות. חייבים לחשוב רגע, לפני ששופכים כסף אם רוצים תוצאה. להקים גוף ארצי, לא פוליטי, מקצועי, חיצוני לגמרי, חדש, שירוקן מתוכן את המערך הישן. מי שירצה, יוכל להתגייס לתוכו.

 

ואתם יודעים מה - לא צריך מליארדים. ככה, מהבטן, אני מוכן להבטיח שבתכנון נכון (שלושה מטוסים ועד 100 כבאיות , בית ספר ואירגון חדש שיודע מה הוא רוצה) אנחנו סוגרים על הרבה פחות.

 

רק שצריך להכין תוכנית אמיתית. ציוד ותקנים, מערך אווירי, ומערך ימי - חלק לא קטן מערכי הארץ הצפופה נמצא קרוב לים. מה עם הגוררות, עם תותחי המים שיש בחיפה, בעתלית ובאשדוד? האם קווים יעודיים של מי ים בנקודות מפתח בערים הן לא פיתרון הגיוני במדינה כמו שלנו, שיש בה אספקת מי ים קרובה ואפשרית?

 

בוא נלמד מאיפה שטעינו עם הרכבת. הידעתם שבנמל יפו בונים מאגר מים בתוך אחד המחסנים במקום, במקום לשים משאבות בתוך המים לחירום? כסף הוא לא תמיד הפתרון. סוף מעשה במחשבה תחילה.

 

בואו לא נישפוך מליארדים על קרובי משפחה ומכרים. בואו פעם אחת נעשה את מה שצריך לעשות ונקים לנו אירגון לתפארת. האם אנחנו מסוגלים ללמוד משהו ממשל הרכבת שממשיכה להתעקם כל יום?

 

צור שיזף, סופר ועיתונאי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צפיפות ברכבת
צילום: ראובן שוסטרמן
כבאים בכרמל
צילום: AP
צילום: מור אלזון
צור שיזף
צילום: מור אלזון
מומלצים