ההסכם נחתם: גז טבעי לבתי הזיקוק ל-15 שנה
החברה הממשלתית האמונה על אספקת הגז הטבעי חתמה על הסכם לחיבור בתי הזיקוק בחיפה למאגרי הגז שבים התיכון. בזן תקבל 1 BCM גז טבעי בשנה וחברת נתג"ז תרוויח כ-350 מיליון שקל לאורך כל תקופת ההסכם
חברת בזן חתמה ביום חמישי האחרון על הסכם הולכה עם חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), לקבלת שירותי הולכת גז טבעי לבית הזיקוק בחיפה. במסגרת ההסכם, תקים נתג"ז עבור בזן שני חיבורים שיאפשרו הזרמה של כ-1 BCM גז טבעי לשנה. ההכנסות הצפויות לנתג"ז מהקיבולת וההולכה הן מעל 350 מיליון שקל לכל תקופת ההסכם.
חיבור אחד מיועד למתקנים הקיימים, שיופעלו בגז מיד עם השלמת חיבור מפרץ חיפה למערכת ההולכה. חיבור נוסף, מיועד לחיבור מתקן לייצור דלקים נקיים (מיד"ן) שצפוי לפעול במחצית השנייה של שנת 2012.
"ההסכם שנחתם יקדם משמעותית את הגעת הגז הטבעי לבתי הזיקוק", אמר היום (ב') שר התשתיות הלאומיות, הד"ר עוזי לנדאו. "כמו כן, הוא יביא לשיפור משמעותי נוסף באיכות האוויר באיזור ויוזיל עבור מפעלי התעשייה את עלויות הדלקים. מהרווח הנקי, תרתי משמע, ייהנו האזרחים והתעשיינים כאחד".
מנתג"ז נמסר כי "מדובר בהסכם בעל חשיבות אדירה לתעשייה ולתושבי מפרץ חיפה, שיזכו בחודשים הקרובים לעליה ניכרת באיכות חייהם".
בתי זיקוק לנפט בע"מ (בזן), הממוקמת במפרץ חיפה, הינה תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה ביותר בישראל ומהמובילות באגן הים התיכון. מקור בחברה מסר היום, כי בחברה רואים בחתימה על ההסכם שלב נוסף וחשוב ביישום ההחלטה האסטרטגית של החברה, לעבור לשימוש בגז טבעי. "בזן סיימה את כל ההכנות הדרושות לקליטתו של הגז הטבעי כמקור האנרגיה העיקרי שלה. זהו מהלך שעונה על הצורך המיידי למעבר מהיר לשימוש בגז טבעי ותואם את מדיניות בזן, ששואפת לשיפור מתמיד באיכויות הדלקים שהיא מייצרת".
נתג"ז הינה חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה שהוקמה בשנת 2003. עם הקמתה העניקה הממשלה לנתג"ז רישיון להקמה ולהפעלה של תשתית הולכת הגז הטבעי למשך שלושים שנים. במסגרת הרישיון מוליכה החברה גז טבעי לצרכנים המבקשים לצרוך גז טבעי בלחץ גבוה.
על בסיס תכנית-אב למשק הגז הטבעי אשר נבנתה על ידי רשות הגז הטבעי, הקימה נתג"ז ארבעה מקטעי הולכה מרכזיים: קו ימי (פעיל ממאי 2006), מרכזי (פעיל ממאי 2007), דרומי (פעיל מנובמבר 2009) וקו צפוני (בשלבי הקמה סופיים). קווים נוספים נמצאים בשלבי תכנון, ביניהם הקו המזרחי והקו לירושלים.