שתף קטע נבחר

 

כוכבים במקרה: המם המהמם של 2010

איך הפך מעצב שיער דרמטי מאלבמה לתופעה החברתית הפופולרית, המגוחכת, והנצפית ביותר ברשת לשנת 2010? בואו לצפות בשלל גירסאות הזויות לראיון

המושג meme הוטבע על ידי ריצ’רד דוקינס בספרו "הגן האנוכי" (1976), שמתחקה אחר התפשטות של מגמות תרבותיות. ממים יכולים להיות מילה, מנגינה, או קטע וידאו. הממים חודרים לתודעת הציבור באמצעות שכפול מהיר, כמו וירוס, כמו מגיפה. סרטוני "היטלר מגיב" הם סוג של מם. גם התינוק המרקד המפחיד מסוף שנות התשעים ורגע הזכייה המרגש של סוזן בויל ב-Britan’s Got Talent שנצפה על ידי עשרות מיליונים.

 

האינטרנט לא המציא את התופעה, אך אמצעי הפרסום והשיתוף הפשוטים הביאו את הממים הדיגיטלים לידיעת אנשים רבים יותר ובקצב מהיר מאי פעם. קשה לצפות מראש מה יהפוך למם. מקריות היא אחד מסודות ההצלחה, גם חוסר מאמץ. כוכבי הממים לא יודעים לרוב שיהפכו לכאלה. הם כלל לא התכוונו לכך. הקהל מזהה מאמץ ממרחק של קילומטרים ונרתע מניסיונות לשאת חן בעיניו בכל מחיר.

 

האותנטיות של כוכבי הממים היא זו ששובה את הלב. כאשר אנו צופים בהם, ברור לנו שהם אנשים אמיתיים, גם אם חריגים, והחריגות שלהם היא זו שגורמת להם להתבלט ומביאה אותנו לשתף את תוצר מעשיהם עם חברים. על עד כמה מוזיקת המקרה של הממים משפיעה על התפשטותם, תעיד ההצלחה הגדולה של שיר "הפורץ למיטה". אנטואן דודסון, 24, היה מעצב שיער שהצליח בקושי לפרנס את בני משפחתו שהתגררו ביחד עמו בפרויקט דיור ציבורי בהאנסטוויל, אלבמה.

 

ב-27 ביולי, 2010, דודסון הבריח אדם שפרץ לחדרה של אחותו וניסה לתקוף אותה מינית. הוא רואיין לטלוויזיה על ידי צוות חדשות ומאז חייו השתנו לנצח.

 

 
 
אחותו של דודסון סיפרה לצוות החדשות מה אירע, אך כאשר פנתה המצלמה והמיקרופון לאח, הוא נתן ראיון כה מוחצן ותיאטרלי עד כי הסיט את הדגש מהפריצה לדודסון. הראיון המקורי זכה למיליון צפיות ב-48 השעות הראשונות להפצתו ביוטיוב ומאז נצפה על ידי עשרות מיליונים.

 

לאחר כמה ימים לכד הסרטון את תשומת לבם של האחים גריגורי מברוקלין, שצברו ניסיון בהפקת פארודיות לאירועים חדשותיים והמרת דיאלוגים רציניים למלודיות מגניבות באמצעות תוכנה. הם הפכו את הראיון של אנטואן למנגינת פופ קליטה שהביאה לזינוק אדיר במספר הצפיות ביוטיוב.
 
 
בחודש אוגוסט נכנס השיר לרשימת 100 הגדולים של הבילבורד, המצעד האמריקני ולמקום ה-38 במכירות בחנות אייטיונז. נכון להיום, הסרטון המקורי והממים שנגזרו ממנו נצפו יותר מ-100 מיליון פעמים. מעבר לכמות הצפיות האדירה, בהיקף גדול יותר מרוב האייטמים החדשותיים, מה שהופך את הראיון ההיסטורי של דודסון לתופעה אמיתית אינו מספר הצפיות אלא התגובות שהוא עורר בכל העולם.
 
 
משתמשים רבים מערב הסעודית, סין, צרפת ואפילו מישראל הגיבו והעלו גירסאות משלהם לראיון של דודסון, עם כינור, נבל, פסנתר, תופים, סקסופון ושמיסן יפני, בסגנון רגאיי, היפ הופ, קפלה, פאנק רוק ואפילו ביצוע תזמורתי.
 
 
 
 
 
דודסון לא התכוון להיות כוכב אבל הוא הפך לכזה. הפריצה לביתו הפכה אותו לאושיה בינלאומית ולדבר הכי טוב שקרה לו, כאשר לא הייתה כל דרך לצפות זאת מראש. ממים ברשת מתפשטים כמו אש. הם משעשעים או מדהימים אותנו וגורמים לנו לצפות בהם שוב ושוב, לשתף אותם עם חברים ולתרום את הגירסה שלנו למקור.
 
חורים ברשת הוא בלוג בנושא טרנדים ומדיה חברתית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים