עובדי הנמלים מאיימים: נשבות מיום ראשון הקרוב
העובדים טוענים: "משרד האוצר מעכב את החתימה על הסכם העבודה איתנו, כנראה שהשבתת הנמלים היא הדרך היחידה להזיז דברים". האוצר: "עובדי הנמלים רוצים תוספות שכר מעבר למקובל במגזר הציבורי, זו שבירת כלים"
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, כל נמלי ישראל יושבתו החל מיום ראשון ללא הגבלת זמן. הסיבה: לטענת העובדים, משרד האוצר מעכב את החתימה על הסכם העבודה עימם.
מאיר תורג'מן, יושב ראש ועד עובדי נמל חיפה, אמר אמש (ד') ל"ממון" כי חרף רצונם של העובדים לחתום על הסכם עבודה חדש שמתחייב נוכח השינויים שחלו לאחרונה בנמלים, מערים האוצר קשיים ולא מוכן להתקדם במשא ומתן. לדבריו, נראה כאילו משרד האוצר מבקש ליצור משבר ולגרום לכך שהנמלים יושבתו, כדי שהטענות של הגורמים שייפגעו משביתה יופנו לכיוון העובדים.
"הכרזנו על סכסוך עבודה כבר לפני כחודשיים וניסינו כל הזמן לנהל מגעים עם משרד האוצר, אבל כמעט כלום לא התקדם," אמר אתמול תורג'מן, "לא נותרה לנו כל ברירה אלא להכריז על השבתת הנמלים. כנראה שזו הדרך היחידה להזיז דברים במדינה." לדבריו, ההשבתה תהיה מלאה בכל שלושת הנמלים, המתואמים ביניהם בנושא. בנמל חיפה יש כ-1,000 עובדים, באשדוד כ-1,200 ובאילת כ-200 עובדים.
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, אמר אתמול ל"ממון" כי על כוונת ההשבתה נודע לו במפתיע רק אתמול אחר הצהריים. לדבריו, פנה מיידית להסתדרות, למשרד האוצר ולהנהלות הנמלים כדי לבדוק כיצד יש להיערך במידה שאכן תהיה שביתה. אם תפרוץ שביתה כזו, הוא מעריך שהנזק לכל אונייה הממתינה לפריקת סחורות בנמל ינוע בין 10 ל-70 אלף דולר ביום. עם זאת, גורמים בתחום הספנות העריכו אתמול כי לא תהיה שביתה בסופו של דבר, וכי מדובר בניסיון להפעיל לחץ על משרד האוצר לקדם את הסכם העבודה החדש בנמלים.
מי אשם בסחבת?
שוקי סגיס, מנכ"ל נמל אשדוד, אמר אתמול ל"ממון" כי לא קיבל הודעה רשמית מההסתדרות וועד העובדים על השבתת הנמל ביום ראשון. הוא הוסיף כי הנהלות חברות הנמל אינן צד כרגע במגעים שמתנהלים בין ההסתדרות והוועדים לבין האוצר.
בתשובה לשאלה אם החלה היערכות בנמל לקראת אפשרות של שביתה, אמר סגיס: "אין לנו כרגע מה לעשות. ההחלטות הן בידי האוצר וההסתדרות".
גד שפר, יושב ראש איגוד משתמשים בהובלה ימית, מתח אמש ביקורת קשה על איומי השביתה. "הפכנו לארץ אוכלת יושביה", אמר. עם זאת, הוא ציין שאינו יכול להאשים את העובדים בלבד במצב שנוצר, שכן הסחבת בחתימת ההסכם החדש היא במידה רבה גם בגלל משרד האוצר.
לדבריו, אם תפרוץ שביתה זו תהיה פגיעה קשה מאוד בהיקף הסחר של ישראל ובתדמית של הנמלים. "אני מקווה שבימים הקרובים יימצא פתרון ויחודשו המגעים בין הצדדים, וגם אם תהיה שביתה אני מקווה ומצפה מהעובדים לגלות אחריות ולהכריז על שביתה ל-24 שעות בלבד כאות אזהרה, ולא לנקוט בשביתה ממושכת שמחירה כבד", אמר אתמול שפר.
"זו שבירת כלים"
לדבריו, דווקא בימים אלה כאשר בנמל כמעט התגברו על ההמתנה שנוצרה בגלל הסופה בתחילת השבוע, צץ ועולה איום השביתה. הוא הביע תקווה כי בסופו של דבר יימצא הסדר שימנע אותה. מההסתדרות נמסר אתמול כי אין כרגע הכרזה על שביתה בנמלים. דובר ההסתדרות אמר כי "הודענו למשרד האוצר שהשקט התעשייתי בנמלים נגמר, משום שהאוצר מעכב את המגעים לחתימת הסכם עבודה חדש. אנחנו עדיין מקווים שתימצא הדרך לחדש את המשא ומתן ללא צורך בשביתה, שעלולה לגרום לפגיעה במשק כולו".
במשרד האוצר הופתעו אתמול מההודעה על השיבושים הצפויים בנמלים. בכירים באוצר אמרו אתמול: "זו שבירת כלים. עובדי הנמלים אינם מיוחסים יותר מעובדי שאר המגזרים. ב-2005 היו הסכמים על רפורמה להפרטת הנמלים, ובמסגרת זו נקבעו תוספות שכר לעובדים. חמש שנים ההפרטה תקועה, בעוד שאת תוספות השכר בשיעור של יותר מ-20% העובדים כבר קיבלו.
אמרנו להם שיקבלו שכר כמו בכל המגזר הציבורי אבל הם צחקו עלינו. הם רוצים תוספות נוספות של 15% לכולם – מדובר בדרישה כוללת של 50 מיליון שקל בעלויות השכר. עובדי הנמלים רוצים שנפסיק לפקח על הפרמיות שהם מחלקים. העובדים אומרים כי יכלו לשבת איתנו לפני שבועיים וכי האוצר לא ניצל את חלון ההזדמנויות. אלא שהם לא מספרים שאנשי מפתח בנמל אשדוד יצאו לנפוש בחו"ל, ועכשיו הם חזרו ופתאום שברו את הכלים".
הידיעה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"