הקבורה עליכם, השירים עלינו
הנושא אולי רגיש מאוד, אבל רבים יודו שהם עוסקים בתכנון השיר שהיו רוצים שישמיעו בעת הלווייתם. לצד האופציות המובנות מאליהן, הנה פנינים מוזיקליות קצת שונות שמביעות באופן צלול את הכאב והחסד שבפרידה הסופית. זהירות, דאונר
בניגוד לפולחן המוות המוסדר מראש במדינות רבות בעולם, קשה אצלנו, במציאות רוויית המתחים בה אנו חיים, להעלות בפומבי את העיסוק הפרטי שלנו בתכנים הקשורים ליום קבורתנו. ובכל זאת, למרות רגישות העניין, אין ספק כי מוות בכלל (ומותנו שלנו בפרט) הוא נושא שמעסיק כמעט כל אחד מאיתנו לא מעט, לעיתים דווקא כשאנו בטוחים שהוא עדיין רחוק, ויכולים להרהר בו בביטחון יחסי.
השיר שנרצה שישמיעו בלוויה שלנו יכול להיות בעל השפעה גדולה על אלה שיבואו לחלוק לנו כבוד אחרון. הוא יכול לאפשר לנו להעביר מסר מסכם, לאו דווקא שלילי או עצוב, ולייצר אמירה שתיחקק כאופן בו אנו רוצים להיזכר.
בחרנו לא להתעכב על אופציות מובנות יותר מאליהן, כמו "My Way" של פול אנקה או פרנק סינטרה (או סיד וישס, למורדים מבינינו), "Candle In The Wind" של אלטון ג'ון או "Tears In Heaven" של אריק קלפטון, ולהתמקד בכמה בחירות קצת שונות, כדי להראות ולו במעט את הפן האישי והמורכב שבבחירה הזו.
מינימל קומפקט, "When I Go"
יש משהו ב-"When I Go" שגורם לו להישמע שונה מעט משאר שירי ההרכב "מינימל קומפקט". אולי הסיבה היא שבשיר האיטי (יחסית ללהקה), הבסיסטית מלכה שפיגל שרה כסולנית בקולה העמוק והמצמרר, כאשר ביתר השירים היא מלווה. השיר, שיצא באלבום "Raging Souls", מביא נקודת מבט מפוכחת של אהובה (או אהוב, הרי באנגלית אין הגבלה מגדרית) ומספר אילו דברים האדם הנעזב יבין סוף סוף, רק אחרי העזיבה, אחרי שהזעם כבר שכך.
מילות הפרידה הקשות מרוככות במידה רבה על ידי הלחן האינטימי והטון של שפיגל, כך שהדברים לא נשמעים כתוכחה, אלא כהשלמה עם משהו שכבר לא ניתן לשינוי, לקראת מעבר למקום אחר. השיר הופיע גם בפס הקול של סרטו של וים ונדרס "מלאכים בשמי ברלין", שם מלאך עוזב את חיי הנצח לשם האהבה. זה רק מוסיף לרלוונטיות שלו כשיר פרידה הולם למי שהולך בתחושה שהוא מותיר אחריו סערת רגשות לא פתורה.
פו פייטרז, "My Hero"
דייב גרוהל, המתופף של נירוונה שיצא אחרי מותו של קורט קוביין מתחת צילו הענק והקים להקה מצליחה, שר כאן על הגיבור שלו. למרות שהשיר מדבר, בין היתר, על כך שהטובים ביותר מדממים עד הסוף בעוד היתר פשוט דועכים, הפזמון מבהיר שלא מדובר רק במי שמת בקרב מפואר או בעת חילוץ תינוק מבניין בוער.
גרוהל עצמו אמר בעבר שהשיר נכתב על גיבורים יומיומיים, אנשים רגילים שמעוררים השראה. כשאנו חולקים כבוד בפעם האחרונה לאדם היקר לנו, מבחינתנו הוא לא צריך לזכות בהכרה פומבית. המעשים הקטנים או הגדולים שעשה עבורנו מספיקים כדי שיהיה הגיבור שלנו. את השיר הזה עדיף, מסיבות ברורות, שמישהו אחר יבחר להקדיש לנו במותנו.
דפש מוד, "Home"
מי שבוחר להיפרד מהעולם עם השיר הזה, משאיר אחריו אמירה ספק מנחמת, ספק מדאיגה. מצד אחד השיר - שמבוצע על ידי מרטין ל. גור, בעל הקול הגבוה והצלול יותר מזה של הזמר הקבוע דייב גהאן - הוא אחד השירים הכי מפויסים של דפש מוד. מתוך מציאות קשה, שהדובר לא בטוח שיצליח לתקן בגלגול הבא, הוא נחלץ כשהוא מאמץ לחיקו את המוות, כאילו היה חברו הטוב ביותר.
ההשלמה ותחושת החמימות של הפזמון מתארות את ההגעה לסוף המסלול כמשהו שהדובר חיכה לו זמן רב. אין כאן תיאורים של אפלה שמזוהים כל כך עם דפש מוד מחד, אך גם לא צעידה אל עבר אור גדול, אלא רק סיום שהוא כהגעה לחוף מבטחים. מי שבוחר לומר שלום כך, רוצה לומר שהוא שלם עם העזיבה את עולם החיים, אולי קצת שלם מדי, אם הוא מקבל את המוות כמקום מוכר ומנחם כל כך.
אר.אי.אם, "Sweetness Follows"
השיר מתוך האלבום רווי הלהיטים "Automatic For The People" נפתח בהכנה לקבורת אב ואם. המנגינה, המתוקה כמו הכותרת, מכסה מצד אחד על מילים קשות שמספרות על חיים של ניכור, אך מצד שני מלווה גם את הפזמון והבתים הבאים. אלה מבקשים ליצור חיבור משפחתי מחודש בין אלו שנשארו ולא להתמוטט תחת נטל הזיכרונות שיקשו, אלא לחיות ולנצל היטב יחד את הזמן שנותר.
הורה, או כל מי ששימש בחייו כדמות אב או אם לאחרים, הבוחר בשיר זה ללוויה שלו, מבקש, כמעין צוואה, לא לתת לבעיות העבר להעיב על ההווה. השיר מצליח להיות חיובי ועצוב בו זמנית ומזכיר לנפרדים שלמרות הקושי, גם דברים טובים יבואו. כך, העוזב מנחם את האבלים עליו.
ג'ף באקלי, "Last Goodbye"
"זוהי הפרידה האחרונה שלנו, אני שונא להרגיש את האהבה בינינו מתה, אבל זה נגמר. רק הקשיבי ואז אלך, נתת לי משהו לחיות בשבילו, יותר משתדעי אי פעם". עצובה ומדכאת המחשבה שג'ף באקלי, שכתב את המילים האלו, מת בטרם עת. השיר הוא אחד המרגשים והנוגעים ביותר מתוך "Grace" אלבום האולפן היחידי שבאקלי המוכשר זכה להוציא בחייו. לאחר מותו, חברו הטוב כריס קורנל, זמר להקת "סאונדגרדן", כתב מעין שיר תגובה למילותיו של באקלי, "Wave Goodbye", שמספר על המוות של חבר אהוב ויכול גם הוא לשמש כפסקול הולם ונוגע לאובדן.
אמנם בשיר העצוב של באקלי, הוא מנופף לשלום למערכת יחסים, אך מותו המפתיע והטראגיות האופפת את האלבום כולו, הפכו אותו לנעימת אבלים. הקסם הגדול בה, והסוד לנוסחה, ישארו קבורים לעולמים עם באקלי.
טמפל אוף דה דוג, "Say Hello To Heaven"
ואם כבר הזכרנו את כריס קורנל, ב-91' השיק האיש והצרחה את האלבום היחידי של להקת "טמפל אוף דה דוג", שכללה חברים מהלהקות "סאונדגרדן" ו"פרל ג'אם". הפרויקט המוזיקלי נוצר כמחווה לחברם הטוב אנדרו ווד, זמר להקת "Mother Love Bone" שהלך לעולמו בגיל 24, בעקבות מנת יתר של סמים.
קשה לבחור את השיר בפרויקט שפוגע בדיוק בנקודה הכי כאובה, אך לטעמנו, "Say Hello To Heaven", השיר הפותח, הוא המרגש ביותר. בבית השלישי, קורנל מבטא מילים מדויקות ומצמררות שמגיעות עם כל אבדן של מישהו קרוב: "אף פעם לא רציתי לכתוב לך את המילים האלה. משפטים המספרים על דברים שלעולם כבר לא נעשה".
בוב מארלי, "Redemption Song"
השיר היפה, הכועס והעצוב הזה של מלך הרגאיי בוב מארלי, זכה למשמעות אחרת לגמרי כשמארלי הלך לעולמו, כשנתיים לאחר יציאתו. למעשה, מארלי כתב את השיר בעוד מחלת הסרטן כבר קיננה בגופו הרזה.
בשנותיו האחרונות, מארלי החליט לכתוב את אחד משיריו הפוליטיים והחברתיים ביותר, כשהוא קורא לקהל "לשחרר את עצמו מעבדות מנטלית" וכי "רק אנחנו יכולים לשחרר את מחשבותינו". בפזמון השיר מגיעה השורה שמרסקת את המאזין לרצפה, שמזדהה עם כל מי שנפרד מהעולם לאחר שבחייו ניסה להילחם עבור הטוב והצדק, לא משנה באיזה מישור. "בואו ועזרו לי לשיר", שר מארלי בקול רועד, "את שירי החופש האלה. זה כל מה שאי פעם היה לי. שירי גאולה".
יורופ, "The Final Countdown"
אמנם שירי אבל ולוויות תמיד יתאפיינו בצלילים נוגעים ועצובים, אבל יהיו גם כאלה
שיחפשו את צלילי השמחה ברגעים הקשים ביותר. ולכן לסיכום, בחרנו דווקא בשיר קיטשי ודביק אחד למאורע עצוב ונורא.
לא רק שהשיר ההמנוני מבשר בתרועה גדולה על הספירה לאחור הסופית והפרידה הקשה מנשוא, אך הוא גם שימש רבים כשיר שהגדיר תקופה בלתי נשכחת בחייהם. שתי המשוואות האלה, הופכות לשיר פרידה אחרון. קצת שמח ונורא עצוב.
ועל אילו שירים אתם חושבים בהלוויה שלכם? השמיעו את קולכם בטוקבקים.