שתף קטע נבחר
 

גלגלצ מציגה: כוכב הפלייליסט - האיש שלנו

השיר "תסחטי אותי" של קוואמי הפך ללהיט בגלגלצ, עם כניסה לפלייליסט הנחשק ולצמרת המצעד השבועי. הבעיה: הזמר מועסק על ידי התחנה הצבאית כבר יותר מעשור. קוואמי: "לא משמיעים את השיר הזה בגלל שהוא שלי, אלא למרות זאת"

מקרה יוצא דופן מתרחש בשבועות האחרונים בתחנת גלגלצ. המוזיקאי איל פרידמן המכונה קוואמי מככב בפלייליסט של התחנה, כששירו החדש "תסחטי אותי" מנוגן פעמים רבות מדי יום. בנוסף, השיר ניצב במקום השני במצעד הישראלי השבועי בגלגלצ, המורכב מבחירות המאזינים. אולם לא מדובר בסתם עוד זמר שזוכה לתמיכה משמעותית מצד התחנה: פרידמן, שמגיש בהווה את "הקצה" ובעבר גם את "עסק שחור", הוא אחד מכוכבי גלגלצ ומועסק שם מזה יותר מעשור.

 

שירו של פרידמן לקוח מתוך אלבומו החדש והשלישי במספר, "זרים במאה ה-21", שהופק ברובו על ידי רמי פורטיס. בשיר המדובר, פורטיס אחראי ללחן ולמילים יחד עם פרידמן וכן תורם את קולו. מאז החל שירו של פרידמן להתנגן בתדירות שכזו בתחנה הציבורית, נשמעו קולות בתוך תעשיית המוזיקה ומחוצה לה התוהים האם ראוי לאפשר לגלגלצ לספק פרסום שכזה לעובד התחנה ואחד מסמליה.

 

זו אינה הפעם הראשונה שאמן מפורסם יותר או פחות משדר תוכנית משלו מעל גלי האתר. כך למשל עושים שלמה ארצי בגלי צה"ל ויגאל בשן ברשת ב' מזה שנים, אך קשה להשוות ביניהם למקרה של פרידמן. ארצי ובשן אינם משדרים בתחנת המוזיקה המובילה והחשובה בישראל. כמו כן, השניים החלו לשדר את תוכניותיהם בעקבות הקריירה המוזיקלית והמפוארת שלהם שבנו בטרם הגיעו לרדיו - בשונה מפרידמן, שהקריירה המוזיקלית שלו התפתחה במקביל לעבודתו בגלגלצ.


פרידמן. כוכב התחנה מככב בפלייליסט (צילום: דודו אזולאי)

 

לעיתים אמנם משמיעות תחנות רדיו שדרנים שמטפחים גם קריירה מוזיקלית. אך לצד דרכו של פרידמן לצמרת המצעד, השיר גם נכנס לפלייליסט המוביל (המכונה "פלייליסט יום") - הקידום הנחשק ביותר בקרב אמנים מפורסמים ואנונימים כאחד בתעשיית המוזיקה בישראל - מה שמעלה לא מעט סימני שאלה, במיוחד כיוון שהוועדה הקובעת את הרכב הפלייליסט מונהגת על ידי מעסיקיו של פרידמן.

 

"לא בגלל שאני בגלגלצ - למרות שאני שם"

בשיחה עם ynet, פרידמן מספר כי ההחלטה לשדר את שירו בתדירות גדולה הינה חדשה לגמרי ובעבר סירבו להשמיע את שיריו. מדוע? "הם השתמשו בטיעון שזה לא יהיה מוסרי להשמיע אותי, כיוון שאני חלק מהתחנה הזו", הוא אומר. "זה קרה עם כל מה שהוצאתי, גם עם 'מלחמת פופ' שהיה להיט גדול. הסינגל הקודם שלי, 'יום ראשון', כמעט ולא הושמע שם בכלל".

 

אז מה השתנה הפעם?

 

"שהשיר 'תסחטי אותי' הפך ללהיט לפני גלגלצ. זו תחנה ציבורית, שכידוע לך שמה לה למטרה להשמיע להיטים. אז האם היא לא תבגוד באג'נדה הזו אם היא תסרב להשמיע שיר שכבר הפך ללהיט? יש חיילים שמבקשים את השיר ממנה, זה להיט אצל חיילי גולני.

 

"בכל פעם שאני רק מעז להוציא איזשהו פיפס, ישר כותבים משהו. כשבאחד האתרים שמו להשמעה את הסינגל הקודם שלי, אחד הטוקבקים היה: 'אתה לא מצפה שמישהו באמת ישמיע אותך? קצת צניעות'. כאילו שזה בכלל לא צנוע מצידי לעשות מוזיקה. במהלך השנים, לא משנה מה אני עושה ואיפה אני עושה את זה, תמיד כותבים: 'יש לו חברים והוא מקושר'. אי אפשר לברוח מזה.

 

"לפני כמה שנים, אלדד קובלנץ (מנהל גלגלצ לשעבר - א.ב.) החליט שאסור לי להשמיע אינדי ישראלי בכלל וסגר לי את השאלטר לדבר הזה. במקביל הוא גם ניסה לגרום לי לעזוב את התחנה והטענה שלו היתה שאני לא יכול להשמיע אינדי ישראלי כיוון שאני יוצר ישראלי. גם את המוזיקה שלי לא השמיעו שם. אף אחד מהדברים האלה אינו לגיטימי. אתה חושב שאני צריך להתפטר מגלגלצ? שלא תהיה תוכנית כמו 'הקצה'? אם אני לא אהיה שם, אני מצטער להגיד, אף אחד לא יעשה את זה.

 

"אז נשאלת השאלה, זה לא הגיוני שאני אוציא מוזיקה? ואם אני מוציא אותה, אני צריך לעשות אותה רק למחתרת? רק לתחנות אזוריות? לא לתת אותה לגלגצ? אני צריך להגיד להם להוריד את השירים שלי? השיר נמצא בפלייליסט בהתאם למיקומו במצעד, בהתאם למה שאנשים ביקשו. אם הציבור רוצה לשמוע אותי, זה מעניין לו את התחת אם אני עובד בגלגלצ או לא. מה שמטורף במקרה הזה, זה שלא משמיעים את השיר הזה בגלל שהוא שלי, אלא למרות שהוא שלי. המוזיקה ניצחה בסיפור הזה".

 

אבל אתה מבין איך זה יכול להצטייר מבחוץ.  

 

"אני מבין איך זה מצטייר ומה אנשים חושבים, אבל אין מה לעשות, אני אמן בין אמנים בישראל. אני מוציא שירים, ולפעמים יש שיר שהופך ללהיט. למה צריך לקבור את זה? באותה מידה שאין לי ולא צריכה להיות לי השפעה על מה הם משמיעים, כך אין ולא צריכה להיות לי השפעה על מה הם לא משמיעים. הבקשה ממני לעשות את זה היא בעצמה לא מוסרית".

 

אתה לא חושב שהתחנה מחויבת אליך באיזושהי צורה?

 

"ממש לא. היא הוכיחה בעבר שהיא לא מחויבת אלי בחוסר הפרגון לכל השירים הקודמים שלי. השיר הזה זוכה לפרגון לא בשביל לעשות לי נעים על הלב, לא כי אני חלק מהתחנה, אלא בגלל שהתחנה הבינה שהיא לא יכולה יותר להתכחש למוזיקה שמצליחה.

 

"חצי מהחיים שלי אני עושה רדיו. כבר 18 שנה, הרבה לפני שמישהו שמע עלי. במהלך כל התקופה הזו עשיתי מוזיקה ובחיים לא ביקשתי ממישהו טובה, בחיים שלי לא ביקשתי ממישהו שידחוף. אף פעם לא היה ניסיון לגרום למישהו לעשות משהו בכוח. אף פעם לא באתי לעורך ואמרתי 'תקשיב' או 'תשמיע'. עשיתי את זה בצינורות הכי מקובלים. שכרתי יח"צנית, שילמתי לה כסף טוב והיא עשתה את מה שהיתה יכולה לעשות. עד ל'תסחטי אותי' זה לא עבד".

 

"השיר הזה גדול ממני"

"לא ישבתי אף פעם בישיבות פלייליסט ולא אעשה זאת לעולם", ממשיך פרידמן, "אבל אני יודע שיש ישיבה שקובעת מה יושמע ומה לא ואם הם לא רוצים שמשהו יושמע, לא יעזור בית דין. הם לא רצו להשמיע את השירים שלי, למרות שהם ידעו שהיו שם להיטים. וזו היתה גם דה-לגיטציה לי כאמן. אבל השיר הזה כן נכנס כי השיר הזה גדול ממני, והם הבינו שהם לא יכולים להתכחש אליו".

 

אתה חושב שהנושא עלה לדיון בקרב המנהלים והעורכים?

 

"אני מאמין שזה נעשה בכובד ראש. אני חושב שהתחנה הזו מאוד זהירה במה שהיא משמיעה וזו הסיבה שהם לא השמיעו אותי בעבר. הם עשו את זה בגלל

שהם היו כל כך זהירים ורצו להיות יותר קדושים מהאפיפיור, ובסופו של דבר הם הבינו שיש גבול למה שאתה יכול לעשות כשדבר כזה קורה".

 

מגלגלצ נמסר בתגובה: "קוואמי, שמגיש בגלגלצ תוכנית נישה למוזיקה אלטרנטיבית פעם בשבוע ('הקצה' בימי א' ב-22:00), אינו נמנה על צוות העורכים המוזיקליים בגלגלצ ואינו משתתף בישיבות הפלייליסט. הסינגל המדובר הוא שיתוף פעולה מוצלח עם רמי פורטיס, שאין צורך להכביר מילים על כישרונו ותרומתו למוזיקה הישראלית. הצלחתו של הסינגל מגובה בבקשות ובתגובות רבות מהשטח דרך התוכניות שלנו (קולות החיילים, המצעד, הבחירות וכו')". לשאלת ynet האם הכנסת שירו של פרידמן לפלייליסט עלתה לדיון בקרב המנהלים והעורכים, לא ניתנה תשובה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפי ברבירו
קוואמי. "התחנה לא יכולה להתכחש להצלחה"
צילום: רפי ברבירו
גלגלצ. "קוואמי לא משתתף בישיבות"
לאתר ההטבות
מומלצים